Kamil Wróbel i Michał Wachura z Politechniki Śląskiej wśród laureatów eVolo Skyscraper 2021

i

Autor: Archiwum Architektury

Kamil Wróbel i Michał Wachura z Politechniki Śląskiej wśród laureatów eVolo Skyscraper 2021

2021-05-14 16:28

W międzynarodowym konkursie eVolo Skyscraper 2021 na najbardziej innowacyjne projekty drapaczy chmur w tym roku po raz kolejny doceniono zespół z Polski. Za koncepcję wieżowca Pilgrim, który stanowiłby odpowiedź na problem ograniczonego dostępu do edukacji w krajach rozwijających się, Kamil Wróbel i Michał Wachura z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej zdobyli honorowe wyróżnienie.

Nazwa obiektuPilgrim
Adres obiektuKamil Wróbel i Michał Wachura

EVolo Skyscraper competition na koncepcję innowacyjnego drapacza chmur organizowany jest od 2005 roku. Uczestnicy nie mają w zasadzie żadnych ograniczeń (również wiekowych). Obiekt powinien jedynie być technicznie możliwy do zrealizowania i przyjazny środowisku. W jury tegorocznej edycji znaleźli się Erkko Aarti (Aarti Ollila Ristola), Koray Duman (Büro Koray Duman), Reza Najafian (ReNa Design), Arto Ollila (Aarti Ollila Ristola), Eric Parry (Eric Parry Architects) i Mikki Ristola (Aarti Ollila Ristola). Spośród 492 projektów sędziowie nagrodzili trzy. Pierwsze miejsce zajął zespół z Ukrainy (Andrii Lesiuk, Mykhaylo Kohut, Sofiia Shkoliar, Kateryna Ivashchuk, Nazarii Duda, Mariia Shkolnyk, Oksana-Daryna Kytsiuk i Andrii Honcharenko), drugie Amit Deutch, Roni Dominitz i Tamar Kerber z Izraela, a trzecie Xiangshu Kong, Xiaoyong Zhang i Mingsong Sun z Chin. Tradycyjnie jury przyznało też 20 honorowych wyróżnień. Jedno z nich przypadło Kamilowi Wróblowi i Michałowi Wachurze za projekt pod nazwą Pielgrzym, opracowany pod opieką naukową Janusza Poznańskiego z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej. Projekt składa się z trzech etapów: pierwszy to produkcja specjalistycznych jednostek badawczo-edukacyjnych w wieżach montażowych. Drugi to transport jednostek za pomocą latających modułów z systemem nośnym opartym na technologii sterowca do wybranych miejsc na kuli ziemskiej. Jednostki miałyby dotrzeć tam, gdzie systemy nauczania nie istnieją lub są na niskim poziomie. Trzeci etap to tworzenie centrów edukacyjnych, które dadzą dostęp do wiedzy, narzędzi i technologii współczesnego świata, zapewniając możliwość wyrównywania szans – tłumaczą autorzy. Zaproponowana przez nich koncepcja zakłada również zbudowanie banku wiedzy, który znalazłby się z dala od cywilizacji. Bank przechowuje wiedzę w postaci cyfrowej w podziemnych serwerowniach oraz produkuje latające moduły przeznaczone do określonych zadań w wieży montażowej. Zaprojektowany magazyn pionowy umożliwia składowanie części i budowę jednostek w postaci pionowej linii produkcyjnej. Każdy poziom warsztatu jest przygotowany do zainstalowania kategoryzowanych części modułu. Budowa zaczyna się na poziomie +2, a kończy na dachu. Na dachu wieży znajduje się lądowisko, gdzie moduły są zestawiane w większy pakiet. Następnie są odbierane przez drony, które są odpowiedzialne za dostarczenie chmury danych do miejsca docelowego – czytamy w założeniach autorskich.

ZAPISZ SIĘ