Zakończyła się pierwsza edycja konkursu Saint-Gobain Glass Design Awards, którego celem ma być promocja wykorzystania szkła w architekturze. Do udziału mogli zgłaszać się nie tylko architekci i zawodowi projektanci, ale też studenci, którzy w swoich realizacjach bądź koncepcjach zastosowali rozwiązania ze szkła firmy Saint-Gobain Glass. Prace w pięciu konkursowych kategoriach oceniało jury w składzie: architektka Agnieszka Kalinowska-Sołtys (APA Wojciechowski Architekci), architektka Marta Sękulska-Wrońska (WXCA), architekt Bogusław Barnaś (BXBstudio), architekt Przemo Łukasik (medusa group), architektka Magdalena Federowicz-Boule (Tremend), Jan Sikora (Sikora Wnętrza), Szymon Hanczar (hanczar studio), Marcin Szczelina (Architecture Snob) oraz Benedykt Korduła (Saint-Gobain Glass). Laureatów poznaliśmy 23 maja podczas uroczystej gali w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego w Warszawie.
To pierwsza edycja konkursu, więc nie spodziewaliśmy się, że będzie niemal 300 zgłoszeń, spośród których ponad 200 zostało zakwalifikowanych i ocenionych przez jury. Według mnie to pięknie pokazuje dwa światy – rozwiązań szklanych, który reprezentujemy i kreatywnej architektury, reprezentowany przez uczestników konkursu. To co nas łączy, to troska o ochronę środowiska – mówił podczas uroczystości Rafał Jurczyk, dyrektor generalny Saint-Gobain Glass & Glassolutions. Pula nagród wyniosła 70 tys. zł. Autorzy zwycięskich projektów w poszczególnych kategoriach otrzymali po 10 tys. zł., zdobywcy Grand Prix – 30 tys. zł.
Wyniki konkursu Saint-Gobain Glass Design Award
W kategorii „Otwarte wnętrza”, do której zgłaszać można było projekty wnętrz prywatnych lub publicznych uwzględniających koncepcję podziału przestrzeni z wykorzystaniem rozwiązań ze szkła Saint-Gobain Glass, nagrodę otrzymała pracownia PORT za przedszkole w Opolu. Jak tłumaczyło jury, realizacja ta jest najlepszym przykładem, że niezbędne do wychowania i edukowania przyszłych pokoleń elementy, takie jak kolory, struktury i tekstury, znajdziemy poprzez kontakt z naturą. Wnętrze przenika się z zewnętrzem, tworząc jeden harmonijny świat.
W kategorii „Przestrzeń funkcjonalności” zwyciężył dom pod lasem w Rybniku pracowni Marlena Wolnik MWArchitekci. Sędziowie podkreślili, że nagrodzony projekt wynika wprost z architektury zewnętrza, czerpie z kontekstu, otoczenia: ogromne przeszklenie wpuszcza do wnętrza nie tylko światło, ale też piękną, leśną przestrzeń.
W kategorii „Harmonia z otoczeniem”, w której najważniejsze było wyjątkowe i spójne połączenie szklanej fasady z otoczeniem, jury nagrodziło butikowy hotel Warszauer zaprojektowany przez pracownię INDO Architekci. Jury podkreśliło w uzasadnieniu, że realizacja w udany sposób uzupełniania miejską zabudowę: obiekt dostawiony do ślepej ściany kamienicy tworzy kontynuację ulicznej pierzei w historycznej zabudowie krakowskiego Kazimierza. Elewacja naśladuje rytm i podziały stosowane w historycznych budynkach, ale we współczesnym wydaniu o trójwymiarowej strukturze.
W kategorii „Fascynacja Bryłą”, w której oceniano przede wszystkim projekt fasady budynku z zastosowaniem selektywnych i energooszczędnych rozwiązań Saint-Gobain Glas, jury ponownie wyróżniło Marlenę Wolnik z pracowni MWArchitekci, tym razem za projekt siedziby Zagłębiowskiej Izby Gospodarczej. Sędziowie docenili w tym przypadku architektoniczny gest, jakim było zestawienie lustrzanej bryły obiektu ze zdegradowaną przestrzenią zabudowań fabrycznych oraz proste działanie polegające na niestandardowym wykończeniu pawilonu poszyciem z polerowanej blachy i szkleń. W efekcie niemy obiekt pawilonu stanowi przestrzeń ekspozycji, oddając cześć otoczeniu i użytkownikom, jest też elementem interakcji z odbiorcą, z którym nawiązuje bezpośredni dialog. Nagrodzony obiekt jest świetnym przykładem czytania potrzeb i kreowania efektu funkcjonalnego i wizualnego, przy jednoczesnym oszczędnym działaniu projektowym, co zostało uznane za znaczący atut projektu – czytamy w uzasadnieniu.
Grand Prix konkursu Saint-Gobain Glass Design Awards za najlepszy projekt z oryginalnym zastosowaniem rozwiązań szklanych w duchu zrównoważonego rozwoju wręczyła przewodnicząca jury, Agnieszka Kalinowska-Sołtys. Otrzymali je architekci z pracowni PORT za projekt przedszkola w Opolu. Jury zwróciło uwagę na sposób, w jaki światło wpada do wnętrz przez przeszklenia i pokazuje niesamowite połączenie drewna, betonu i historycznej cegły. To piękne, niesamowite pole do odkrywania świata przez młodych ludzi – podkreślili sędziowie.
Podczas spotkania prowadząca galę Agnieszka Gruszczyńska-Hyc zaprosiła przedstawicieli jury oraz organizatora konkursu do udziału w panelu dyskusyjnym. Uczestnicy opowiadali o możliwościach szkła, jego właściwościach technologicznych i estetycznych oraz o swoich wrażeniach dotyczących samego konkursu i nadesłanych prac. Tego typu konkursy są potrzebne – powiedział Benedykt Kordula, dyrektor marketingu strategicznego i innowacji Saint-Gobain Solutions Polska. Zgłoszenia przysłały nie tylko znane, renomowane pracownie, ale też młodzi architekci. Przewodnicząca jury, architektka Agnieszka Kalinowska-Sołtys zdradziła, jak wyglądały obrady. Na początku byliśmy dość zgodni, jednak dyskusje i moc argumentów powodowały, że zmienialiśmy zdanie. Zaczynaliśmy dostrzegać elementy, na które wcześniej zwróciliśmy zbyt małą uwagę. Szkło to nie tylko materiał wykorzystywany w architekturze – to także design, dostęp do światła dziennego, komfort we wnętrzu, mnóstwo aspektów, które wpływają na całość. Sama w jednym przypadku się przekonałam, że na początku obrad moje spojrzenie na architekturę nie doceniało pewnych walorów.