Dom miał powstać na zboczu góry. Postanowiliśmy dopasować architekturę do topografii miejsca. Plan domu oparł się na naturalnym ukształtowaniu terenu. Rzut został przełamany w połowie długości. Dzięki czemu strefa wejściowa ma kontakt z drogą a cała strefa dzienna jest bezstopniowo połączona z ogrodem. Kontynuacją tego działania jest przełamanie kondygnacji piętra a także połaci dachowej, która podąża za strukturą pomieszczeń domu. Z północnej strony dom jest zamknięty – mieszczą się tutaj pomieszczenia uzupełniające. Pomieszczenia priorytetowe rozmieszczone zostały w południowej części domu gdzie bryła jest wyższa - otwiera się na ogród, słońce i widok Beskidów. Kaskadowo rozmieszczony program funkcjonalny został opakowany jednolitą skórą. W konsekwencji tych działań zaczęła powstawać abstrakcyjna, wielopołaciowa bryła. Chcieliśmy iść nadal w wyznaczonym kierunku i wzmacniać powiązanie koncepcyjne tego domu z krajobrazem górskim. Funkcja dopasowała się do zbocza góry. Forma, w jakiej zamknięto układ pomieszczeń również miała czerpać z tego samego źródła. Powstał pomysł żeby stworzyć dom, który zdaje się być w znaczącym stopniu wynikiem procesów górotwórczych. Dom powiązany z krajobrazem i nawiązujący do widocznych na horyzoncie gór. Ta myśl stała się kluczem do projektu i podstawową klamrą spinającą planowaną kompozycję przestrzeni. „Czarna Skała” ma swój rodowód w zboczu góry, na której powstała. Forma domu wyraźnie reaguje na otrzymane z lokalizacji bodźce. Program funkcjonalny i struktura domu zostały wbudowane w topografię terenu i miało to decydujący wpływ na geometrię budynku oraz jego ostateczną artykulację estetyczną. Forma domu jest związana z funkcją. Forma jest związana z topografią. Forma domu tworzy dialog z krajobrazem górskim. W ten sposób powstał dom jednorodzinny Czarna Skała.MUS Architects Autorzy: Adam Zwierzyński, Anna Porębskawww.musarch.plZdjęcia: Tomasz Zakrzewski
Architektura i Krajobraz. Geneza Czarnej Skały
Dom powiązany z krajobrazem i nawiązujący do widocznych na horyzoncie gór. Ta myśl stała się kluczem do projektu i podstawową klamrą spinającą planowaną kompozycję przestrzeni – o koncepcji domu Czarna Skała piszą Adam Zwierzyński, Anna Porębska z MUS Architects.