Architektura MuratorKrytykaFarshid Moussavi, Michael Kubo, The Function of Ornament

Farshid Moussavi, Michael Kubo, The Function of Ornament

Publikacja stanowi błyskotliwy przegląd możliwości tworzenia zewnętrznej powłoki budynku. Na prawie 200 stronach rozrysowano 42 fasady, w formie czarno-białych, syntetycznych schematów, perspektywicznych przekroi i detali. Tym samym przedstawiono różnorodne sposoby uzyskania dzięki ornamentowi określonego wizualnego efektu – recenzja Tomasza Głowackiego.

The function of ornament
Farshid Moussavi, Michael Kubo, The function of ornament, Harvard Graduate School of Design + Actar 2006

Mający już 10 lat, skromny album o funkcji ornamentu jest w istocie wyjątkowym minikompedium wyjątkowych elewacji XX wieku. Praca zaprzecza symbolicznej koncepcji współczesnego ornamentu oraz jego li tylko dekoratywnej i powierzchownej roli jako elementu dodanego. Udowadnia, iż w dobie przemian i globalizacji kultury, ornament wpływa bezpośrednio na definiowanie wypowiedzi architektonicznej i komunikację ze społeczeństwem. Bez względu na to, jak ważny podejmuje dyskurs w sporze o zanik lub renesans dekoracji, publikacja stanowi błyskotliwy przegląd możliwości tworzenia zewnętrznej powłoki budynku.

Na prawie 200 stronach rozrysowano 42 fasady, w formie czarno-białych, syntetycznych schematów, perspektywicznych przekroi i detali. Tym samym przedstawiono różnorodne sposoby uzyskania dzięki ornamentowi określonego wizualnego efektu. To poniekąd także historia 42 ikon współczesnej architektury w obrazkach. Najstarszy przykład z 1904 roku dotyczy fasady domu towarowego Carson Pirie Scott z Chicago projektu Louisa Sullivana; najmłodszy – z 2007 roku – elewacji domu towarowego John Lewis w Leicester autorstwa FOA (w tym właśnie biurze pracowała współautorka książki Farshid Moussavi). Zwięzłe i treściwe opracowanie ornamentyki znakomitych realizacji czyni z teoretycznej publikacji niezwykle praktyczny i inspirujący podręcznik projektowy.

ArchiKod: nowa książka Czesława Bieleckiego Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki i Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki zapraszają na premierę książki „ArchiKod” Czesława Bieleckiego oraz spotkanie z autorem. „Architektura-murator” jest patronem medialnym publikacji.
Monotowns: fotograficzna podróż przez monomiasta na peryferiach byłego ZSRR „Monotowns” to kontynuacja serii, zapoczątkowanej przez książki „Concrete Siberia” i „Eastern Blocks”. Tym razem Zupagrafika zaprasza czytelników w podróż po rosyjskich monomiastach.
Historia architektoniczno-kryminalna o termach w Vals Petera Zumthora „Uwodzenie. Historia architektoniczno-kryminalna” to komiks noir opowiadający m.in. o jednym z arcydzieł Petera Zumthora: zespole term w Vals w szwajcarskiej Gryzonii. Dzięki Centrum Architektury ceniony komiks Lucasa Harariego dostępny jest teraz po polsku.
Wszystko składane. Rower, aparat i przedmieścia: premiera książki i dyskusja z autorem Fundacja Bęc Zmiana zaprasza na premierę książki „Wszystko składane”, będącej zapisem kilkunastu wypraw fotografa Macieja Rawluka na przedmieścia Warszawy. W dyskusji z udziałem autora udział wezmą: Olga Drenda, Jakub Gondorowicz, Adam Mazur i Robert Zydel.
„Najlepsze miasto świata” w finale Nagrody Literackiej Nike Ogłoszono finalistów tegorocznej Nagrody Literackiej Nike. W finałowej siódemce jest „Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944-1949” Grzegorza Piątka. Przypominamy recenzję książki, jaka ukazała się na łamach „Architektury-murator”.
Maksimum śląskiej architektury Przewodnik był dobrą okazją, by śmielej oddzielić budownictwo od architektury. Ale książkę cechuje maksymalistyczne podejście: prezentacja aż 120 realizacji – Hanna Faryna-Paszkiewicz recenzuje książkę Anny Syski „Spodek w Zenicie. Przewodnik po architekturze lat 1945-1989 w województwie śląskim”. Tylko w wydaniu cyfrowym: fragment publikacji do pobrania.