Spis treści
- Nastawnia bramowa w Bytomiu - obiekt w stylu modernistycznym
- Nastawnia bramowa w Bytomiu miała być zburzona
- Nowa elewacja nastawni w Bytomiu
- Remont nastawni bramowej w Bytomiu - postęp prac
- Wyremontowali halę peronową na stacji Bytom
Nastawnia bramowa w Bytomiu - obiekt w stylu modernistycznym
Ta unikatowa w skali kraju kolejowa konstrukcja w Bytomiu powstała w latach 30. ubiegłego wieku. Bytom znajdował się jeszcze wtedy w granicach Niemiec. Jest to budynek wzniesiony na rzucie litery „T”, wybudowany w stylu modernistycznym i reprezentujący konwencję okrętową, charakterystyczną dla lat 30. XX wieku. Jedyny podobny obiekt tego typu znajduje się w Gdańsku Wrzeszczu.
Czytaj też: Industrialna perełka śląskiej architektury kolejowej dostanie nowe życie
Niższa bryła jest jednokondygnacyjna i pozbawiona detali architektonicznych. Tam mieszczą się pomieszczenia warsztatowo-techniczne, natomiast w półkoliście zakończonej, nadwieszonej nad torami i wspartej na stalowym filarze bryle wyższej, w tzw. nastawnicowni znajdują się pulpity nastawcze do sterowania ruchem.
Nastawnia bramowa w Bytomiu miała być zburzona
Od 2021 roku nastawnia jest wpisana do rejestru zabytków. Jak już wcześniej informowaliśmy, zgodnie z planami modernizacyjnymi linii kolejowej nr 131 obiekt miał zostać wyburzony, jednak z wnioskami o jego wpisanie do wojewódzkiego rejestru zabytków wystąpili bytomscy społecznicy ze Stowarzyszenia „Miasto dla Mieszkańców” i Stowarzyszenia na Rzecz Zabytków Fortyfikacji „Pro Fortalicium”.Udało się uratować obiekt. Teraz przechodzi kapitalny remont za 1,1 mln zł. Jego wykonawcą jest firma PORR.
Tak zabytkowa nastawnia wyglądała jeszcze całkiem niedawno
Nowa elewacja nastawni w Bytomiu
Nastawnia działała do września 2022 r., potem – w czasie prowadzonych prac modernizacyjnych na stacji Bytom – jej funkcję przejęła inna nastawnia. Po remoncie obiekt wróci do użytku.
Obiekt już dziś prezentuje się wspaniale. Zwłaszcza wrażenie robi nowa elewacja, nawiązująca do pierwotnej i będąca ogromnym kontrastem tego, jak nastawnia wyglądała jeszcze całkiem niedawno.
Remont nastawni bramowej w Bytomiu - postęp prac
Zakończyliśmy renowację elewacji części budynku, pod którym biegną tory. Odtworzyliśmy obramowanie zabytkowego zegara oraz historyczne logo „Bt” na elewacji. Konstrukcja stalowa nastawni oraz podpory bramownicy zostały oczyszczone i odmalowane – informuje Katarzyna Głowacka, rzeczniczka PKP PLK w Katowicach.
Jak informują PKP PLK, wyremontowany jest już dach, a okna wymienione na nowe. Kończy się montaż oświetlenia zewnętrznego pod gzymsem dachu, dzięki czemu obiekt będzie podświetlony i widoczny także nocą. Obecnie prace remontowe prowadzone są we wnętrzu oraz w niższej części budynku. Zakres robót został uzgodniony i zaakceptowany przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Tak wygląda wyremontowana właśnie hala peronowa na stacji Bytom
Wyremontowali halę peronową na stacji Bytom
PKP PLK realizują także, dofinansowaną z funduszy unijnych inwestycję o wartości 1,2 mld zł netto na linii kolejowej Chorzów Batory – Nakło Śląskie, której częścią jest modernizacja stacji Bytom wraz z halą peronową.
Pod koniec 2024 roku planowane jest przywrócenie ruchu do stacji Bytom od strony Chorzowa i Tarnowskich Gór - pociągi pojadą wtedy pod zabytkową nastawnią, jak to miało miejsce dawniej. Zakończenie wszystkich prac na linii kolejowej planowane jest w 2025 r.