CSK w Lublinie

i

Autor: Archiwum Architektury Panele akustyczne nad widownią sali operowej mają regulowaną wysokość, a ściany, dzięki rozwijannym ekranom, zmienny współczynnik pochłaniania dźwięku. Fot. Marcin Czechowicz

O akustyce CSK w Lublinie Jan Dodacki

2016-07-29 12:14

Przed przystąpieniem do realizacji zbudowano model akustyczny 3D, a następnie korygowano parametry po kolejnych pomiarach w powstałej już kubaturze – na etapie stanu surowego, po wykonaniu posadzki i zamontowaniu foteli, aż do strojenia sali. Scena z dwiema kieszeniami scenicznymi o powierzchni ok. 900 m2 jest drugą co do wielkości w Polsce i Europie – po Operze Narodowej w Warszawie.

Zagadnienia akustyki w obiektach tego typu jak Centrum Spotkania Kultur obejmują zabezpieczenie pomieszczeń przed hałasem oraz zapewnienie w nich odpowiedniego komfortu w zakresie propagacji i percepcji dźwięku. W CSK występuje wiele przestrzeni, które wymagały opracowania akustycznego, ale głównymi, stanowiącymi jego wizytówkę w tym zakresie, są sala opery o powierzchni 636 m2 dla 1000 widzów i sala Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego, mieszcząca 550 widzów.

CSK w Lublinie

i

Autor: Archiwum Architektury Panele akustyczne nad widownią sali operowej mają regulowaną wysokość, a ściany, dzięki rozwijannym ekranom, zmienny współczynnik pochłaniania dźwięku. Fot. Marcin Czechowicz

Część budynku obejmująca operę była przedmiotem całkowicie nowego projektu. Kształt sali i adaptacja akustyczna jej wnętrza jest wynikiem szczegółowych analiz oraz wzajemnych konsultacji i uzgodnień z architektem. Przed przystąpieniem do realizacji zbudowano model akustyczny 3D, a następnie korygowano parametry po kolejnych pomiarach w powstałej już kubaturze – na etapie stanu surowego, po wykonaniu posadzki i zamontowaniu foteli, aż do strojenia sali. Panele akustyczne nad widownią mają regulowaną wysokość, a ściany, dzięki rozwijanym ekranom, zmienny współczynnik pochłaniania dźwięku. Scena z dwiema kieszeniami scenicznymi o powierzchni ok. 900 m2 jest drugą co do wielkości w Polsce i Europie – po Operze Narodowej w Warszawie.

CSK w Lublinie

i

Autor: Archiwum Architektury Minimalistyczne detale widowni. Fot. Marcin Czechowicz

Z kolei sala filharmonii w swym zasadniczym kształcie nie uległa zmianie. Natomiast wymiana dachu, nowa instalacja klimatyzacji oraz konieczność wykonania, ze względów przeciwpożarowych, nowej adaptacji akustycznej wnętrza wymagały współpracy projektanta z naszym zespołem.

Akustykę pomieszczeń kontrolowano w trakcie realizacji wielokrotnie, a korekty wprowadzano na bieżąco. Opinia o niej zależy oczywiście od subiektywnej oceny publiczności, ale biorąc pod uwagę fakt, że na dotychczasowych spektaklach widownia była wypełniona w stu procentach, a bilety na kolejne rezerwowane są już na wiele miesięcy naprzód, należy uznać, że generalny cel inwestycji, jakim było stworzenie wysokiej klasy obiektu kultury także w zakresie akustyki, został osiągnięty.