Architektura MuratorKrytykaPawilony narodowe - wybiera Hubert Trammer

Pawilony narodowe - wybiera Hubert Trammer

Doceniłem ekspozycje tych krajów, które w sposób najbardziej radykalny mówiły o przyjmowaniu się u nich nowoczesności. Niespełnione ambicje modernistów najlepiej pokazały Japonia, Francja i Izrael.

Biennale Wenecja Pawilon Japonii
Pawilon Japonii, In the Real World, komisarz: Kayoko Ota, kurator: Norihito Nakatani, The Japan Foundation
Fot.: Courtesy la Biennale di Venezia, Andrea Avezzu

W prezentacjach bardzo wielu krajów pytanie o przyjmowanie się u nich nowoczesności w latach 1914-2014 wywołało refleksję krytyczną lub dystansującą się od idei nowoczesności. Ja najbardziej doceniłem ekspozycje czyniące to w sposób najbardziej radykalny.

Pawilon japoński sam stał się jednym z eksponatów wystawy W realnym świecie (In the Real World), będącej zbiorem elementów i kolekcji pokazujących różne aspekty przyjmowania nowoczesności w Japonii. Przy tym dominującą rolę odgrywają w nim świadectwa działalności prowadzonej pod wpływem krytycznej refleksji nad destrukcyjną rolą nowoczesności. Wystawę można zgłębiać godzinami, ale jej przesłanie czytelne jest już po minucie.

Francuska ekspozycja Nowoczesność: obietnica czy groźba? (Modernity: Promise or Menace?) za pomocą zestawu filmów i czterech miniwystaw pokazuje jak dobra wola i ambicje modernistów dawały efekt inny od założeń.

Biennale w Wenecji, Pawilon Izraela
Pawilon Izraela, The Urburb, komisarze: Michal Gov, Arad Turgeman, kuratorzy i projektanci: Ori Scialom, Roy Brand, Keren Yeala Golan
Fot.: Courtesy la Biennale di Venezia, Andrea Avezzu

W pawilonie Izraela przez cały czas otwarcia ekspozycji plotery rysują na piasku, a zaraz potem zamazują mapy i plany związane z tematem zakładanych na pustyni osiedli, zaprezentowanym szerzej w książce wydanej pod tym samym co wystawa tytułem The Urburb. Patterns of Contemporary Living. Kuratorzy zwracają uwagę także na antymiejskie i opresyjne aspekty żydowskiego osadnictwa.

Polska ekspozycja nie należy do tego krytycznego nurtu. Niemniej zaprezentowanie w skali 1:1 architektonicznej oprawy wejścia do wawelskiej krypty Srebrnych Dzwonów to bardzo trafny pomysł na pokazanie niezwykle istotnego, a niedostatecznie eksponowanego sposobu przyjmowania nowoczesności w polskiej architekturze. Niestety, związek idei wystawy z tematem Absorbing Modernity 1914-2014 nie został wystarczająco wydobyty. Lepiej by się stało, gdyby kuratorzy polskiej ekspozycji zamiast zestawiać eksponowany obiekt z przykładami architektury grobowej, wpisali go w prezentację wybranych dzieł polskiej architektury ostatnich stu lat, które w podobnym duchu integrują nowoczesność z tradycją klasyczną.


Trouble in Paradise: seria spotkań wokół polskiej wystawy na Biennale Architektury w Wenecji Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki oraz redakcje „Autoportretu”, „Rrzutu” i „Architektury-murator” zapraszają na serię spotkań zapowiadających polską wystawę na Biennale Architektury w Wenecji. Wśród prelegentów m.in. kuratorzy z  kolektywu PROLOG +1, a także m.in. Aaron Betsky, David Basulto czy Ole Bouman.
Biennale architektury 2020 – znamy nazwisko kuratora weneckiej wystawy! Zarząd la Biennale di Venezia wyznaczył kuratora 17. Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji. W 2020 roku będzie nim libański architekt Hashim Sarkis.
Amplifikacja natury. Polski pawilon na Biennale w Wenecji [WIDEO] Architektura przez pryzmat synchronizacji z przyrodą - przyglądamy się projektowi Grupy Centrala i kuratorki Anny Ptak, zaprezentowanym na 16 Międzynarodowej Wystawie Architektury.
Szwajcarzy ze Złotym Lwem. Oto najlepszy pawilon tegorocznego Biennale Standardowe mieszkanie pod klucz, doprowadzone do granicy abstrakcji - tak wygląda House Tour, najlepszy pawilon narodowy 16-go Biennale Architektury.
Zaczyna się XVI Biennale Architektury 26 maja w Wenecji rozpoczyna się wielkie święto architektury. Tegoroczny temat Freespace ma ucieleśnić w sobie nieoczekiwane możliwości i naturalną szczodrość przestrzeni, w jakiej żyjemy.  
Wokół wyników konkursu na Pawilon Polski - spotkanie W piątek 8 grudnia warszawska Zachęta zaprasza na wydarzenie poświęcone „Amplifikacji natury” kuratorki Anny Ptak - zwycięskiemu projektowi polskiej wystawy na przyszłoroczne Biennale Architektury w Wenecji.