W wiedeńskiej dzielnicy Favoriten, na południe od dworca głównego, od czerwca tego roku realizowany jest pilotaż projektu Supergrätzl. Skupia się on na uspokojeniu ruchu w strefie zamieszkania i podniesieniu jakości przestrzeni publicznej. Projekt poprzedziły szeroko zakrojone konsultacje z mieszkańcami, którzy domagali się m.in. ograniczenia ulicznego hałasu i zwiększenia ilości zieleni. Posługując się specjalną interaktywną mapą ukazującą średnie wartości temperatur w różnych lokalizacjach Favoriten, wybrano kilka z najgorętszych miejsc, które w pierwszej kolejności wymagają zazielenienia. Zdecydowano też, że ruch samochodowy będzie dozwolony wyłącznie dla mieszkańców tej części miasta, pojazdów uprzywilejowanych i dostawczych. Obszar ten jest również gęsto zaludniony, dlatego postanowiono stworzyć więcej otwartych przestrzeni dla mieszkańców. Pierwsze tzw. superdzielnice zaczęły pojawiać się w Barcelonie około pięciu lat temu. Koncepcja cichych osiedli bez ruchu tranzytowego w krótkim czasie zaczęła zyskiwać popularność w wielu innych miastach, w tym m.in. w Berlinie, gdzie funkcjonują pod nazwą Kiezblocks. Jedną z ich głównych zalet, oprócz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, jest uwolnienie miejsca pod tereny rekreacyjne, ścieżki piesze i rowerowe. Wolna przestrzeń zyskuje zwykle atrakcyjną formę, najczęściej z nowymi meblami miejskimi i zielenią, ale także z nowymi nawierzchniami czy ogródkami przydomowymi.
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!