Z archiwum „Architektury”: pawilon Polski na Expo 1958 w Brukseli
W cyklu „Z archiwum” publikujemy opracowany na Expo 1958 w Brukseli, lecz niezrealizowany projekt polskiego pawilonu oraz podsumowanie owej wystawy, wraz ze współczesnym komentarzem Natalii Paszkowskiej.
Projekt pawilonu Polski na Expo 1958 w Brukseli, autorzy: Zbigniew Ihnatowicz, Jerzy Sołtan, Wacław Zalewski, Wojciech Fangor; il. za: „Architektura” 8/1957
Przez cały okres od zakończenia II wojny światowej aż do lat 90. nie uczestniczyliśmy w wystawach światowych, choć w planach był nasz udział w Expo w roku 1958, w związku z którym Stowarzyszenie Architektów Polskich oraz Związek Polskich Artystów Plastyków ogłosiły konkurs otwarty na projekt polskiego pawilonu. Zwyciężyła propozycja zespołu: Tadeusz Babicz, Wojciech Fangor, Zbigniew Ihnatowicz, Jerzy Sołtan, Lech Tomaszewski, przy współpracy Jana Hempla i Henryka i Małgorzaty Marconich, jednak mimo pierwotnego zatwierdzenia została ona zatrzymana ze względów finansowych. Zlecono wówczas opracowanie projektu o trzykrotnie niższym budżecie. Nowa propozycja, autorstwa Zbigniewa Ihnatowicza, Jerzego Sołtana, Wacława Zalewskiego, przy współpracy Wojciecha Fangora, choć również zaakceptowana, także nie została zrealizowana ze względu na rezygnację Polski z udziału w Expo. W cyklu „Z archiwum” prezentujemy ów projekt w obu przygotowanych wersjach. Przypominamy także materiał kronikarski Jana Minorskiego, podsumowujący pierwszą powojenną wystawę światową. O komentarz do tych publikacji poprosiliśmy Natalię Paszkowską, współautorkę opracowanego przez WWAA projektu pawilonu Polski na Expo 2010 w Szanghaju.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”. Chcesz dalej czytać ten tekst?
PeWuKa, czyli Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu, to pierwsze i jedyne propagandowe przedsięwzięcie władz II RP o tak ogromnej skali. Zorganizowano ją w 1929 roku, w dziesiątą rocznicę odzyskania niepodległości.
Autorzy rozbudowy Zachęty o kilkanaście lat wyprzedzili projektantów paryskiego Centrum Pompidou. Ruchome elementy miały zapewnić elastyczność i zmienność przestrzeni.
Architektki na imprezach branżowych zaczynają być coraz bardziej widoczne. Przyszłoroczną edycję biennale architektury w Wenecji będzie kuratorować kobieta, pochodząca z Ghany Lesley Lokko. A jak sprawy mają się na drugim biegunie wydarzeń, czyli na światowej wystawie Expo, nazywanej przez niektórych architektoniczną Eurowizją*? Inicjatorki Balu architektek tym razem o zaprojektowanych przez kobiety najciekawszych pawilonach na Expo 2020 w Dubaju.
Jeszcze do 30 marca 2022 roku trwa Expo w Dubaju. W wystawie odbywającej się pod hasłem „Łącząc umysły, tworzymy przyszłość” bierze udział rekordowa liczba 192 państw, które swoje osiągnięcia prezentują w ponad stu specjalnie w tym celu zbudowanych pawilonach. Prezentujemy 10 najciekawszych obiektów zrealizowanych na Expo w Dubaju.
Światowe wystawy od dawna nie służą już tylko prezentacji osiągnięć naukowych i możliwości technicznych poszczególnych krajów. Są raczej okazją do wypromowania subiektywnych opowieści o własnej kulturze, historii i gospodarce. Publikujemy krótki przewodnik po najciekawszych pawilonach na Expo w Dubaju, które można oglądać jeszcze do końca marca.
Pawilon Polski według projektu WXCA niesie w sobie głębokie intelektualne przesłanie. Nie jest formą samą dla siebie, służącą wyłącznie epatowaniu widza. Za pomocą prostych środków osiąga zamierzone cele i na tym polega jego mistrzostwo – pisze Aleksander Asanowicz.
Biuro GRAFT opracowało koncepcję pawilonu narodowego Niemiec na Wystawę Światową EXPO 2020 w Dubaju. To stalowa konstrukcja, która łączyć ma sześć różnych platform poświęconych obecnym i przyszłym tzw. megatrendom.