Konkurs na przebudowę Teatru Wybrzeże w Gdańsku wygrała Autorska Pracownia Architektoniczna – Jacek Bułat
Projekt fasady Teatru Wybrzeże według projektu pracowni Jacka Bułata. Fot. Autorska Pracownia Architektoniczna - Jacek Bułat
Budynek gdańskiego teatru powstał w 1966 roku według koncepcji Lecha Kadłubowskiego. Pierwszy raz przebudowano go w 2002 roku na podstawie projektu technicznego Stanisława Fiszera. Zmodernizowano wówczas foyer, I piętro i widownię.
Tegoroczny konkurs, zorganizowany przez dyrekcję teatru we współpracy z lokalnym odziałem SARP, obejmował przebudowę Dużej Sceny oraz remont sąsiadującego z gmachem XVII-wiecznego budynku Starej Apteki wraz ze znajdującą się w nim tzw. Sceną Malarnia.
Zwycięski projekt APA Jacek Bułat zakłada m.in. przeszklenie łącznika między obydwoma obiektami, a na jego przedłużeniu realizację nowej sceny. Z kolei z tych istniejących znikną loże, zmieni się też nachylenie foteli na balkonach. Metamorfozie ulegnie ponadto fasada – stare, aluminiowe okna zastąpią duże szklane tafle.
ROZPOCZĘCIE REALIZACJI: 2015
Teatr Wybrzeże, fot. Autorska Pracownia Architektoniczna - Jacek Bułat
Teatr Wybrzeże, fot. Autorska Pracownia Architektoniczna - Jacek Bułat
Teatr Wybrzeże, fot. Autorska Pracownia Architektoniczna - Jacek Bułat
Teatr Wybrzeże, fot. Autorska Pracownia Architektoniczna - Jacek Bułat
Teatr Wybrzeże, fot. Autorska Pracownia Architektoniczna - Jacek Bułat
Teatr Wybrzeże, fot. Autorska Pracownia Architektoniczna - Jacek Bułat
Teatr Wybrzeże, fot. Autorska Pracownia Architektoniczna - Jacek Bułat
Logika, czystość i modularność to od zawsze znaki rozpoznawcze JEMS. Widoczne są także w budynkach nowej inwestycji w Gdańsku – pisze Monika Arczyńska.
Rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs inwestorski na opracowanie koncepcji zabudowy dla terenu Stoczni Cesarskiej. Duńska pracownia Henning Larsen pokonała biura MVRDV i Studio Paola Vigano.
Budynek jest jak architektoniczny traktat. Poszczególne sale, schody, korytarze i dziedzińce opracowane są tu niczym elementy składowe przestrzennego rebusu, którego rozszyfrowanie zależy od wrażliwości odbiorcy.
Obecnie miasta budowane są w sposób, który prowadzi do ich rozkładu. Brak jest świadomości wnętrza, a właśnie tam tkwią wartości – o architekturze i metafizyce oraz powodach, dla których podczas 40-letniej praktyki zrealizował jedynie trzy obiekty z Renato Rizzim rozmawia Maja Mozga-Górecka