Młode Miasto

Tereny postoczniowe zyskają nowoczesną infrastrukturę. Projekt rewitalizacji zakłada budowę ulicy Wałowej, która stanie się osią komunikacyjną nowej dzielnicy Gdańska.

fotka z /zdjecia/mlode_miasto2.jpg

Zjawisko rewitalizacji frontu wodnego można zauważyć na całym świecie, w samej Europie realizowanych jest obecnie około 100 takich projektów.
Dzięki porozumieniu miasta i grupy inwestycyjnej Baltic Property Trust, projekt rewitalizacji gdańskich terenów nadwodnych, zyska nowoczesną infrastrukturę, a ulica Nowa Wałowa stanie się osią komunikacyjną Młodego Miasta. Sam projekt zakłada przywrócenie świetności zdegradowanym terenom poprzemysłowym, położonym wzdłuż lini wody. Inwestycja będzie polegała na włączeniu nowej dzielnicy w tkankę miejską. Wśród stoczniowych żurawi powstaną lofty, nowoczesne biura, nadmorskie knajpki, prestiżowe hotele i obiekty kulturalne. Zachowana zostanie oryginalna zabudowa stoczni, na terenie której powstanie budynek Europejskiego Centrum Solidarności i Droga do Wolności, upamętniające wydarzenia stycznia '80. Realizacja powinna zakończyć się jesienią 2011 roku. Koszt to 105 milionów PLN, z czego ponad połowę pokryje jeden z największych inwestorów nieruchomości w regionie Morza Bałtyckiego.

Jemsi zaprojektują kolejną część Młodego Miasta w Gdańsku! Pracownia JEMS Architekci stworzyła koncepcję zagospodarowania kolejnego fragmentu dawnych terenów stoczniowych. Na 19 hektarach należących do spółki Shipyard City Gdańsk powstaną nowe budynki biurowe i mieszkalne oraz przestrzenie publiczne z wkomponowanymi elementami historycznej infrastruktury przemysłowej.
Henning Larsen zaprojektuje Stocznię Cesarską w Gdańsku! Rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs inwestorski na opracowanie koncepcji zabudowy dla terenu Stoczni Cesarskiej. Duńska pracownia Henning Larsen pokonała biura MVRDV i Studio Paola Vigano.
Architektura eksponująca krajobraz stoczni – o Europejskim Centrum Solidarności Daniel Załuski Pochylone elewacje z kortenu przywodzą różnorodne skojarzenia: sylwety niedokończonych statków w stoczni, blachy przygotowane do montażu kadłubów. To nachylenie pojawia się też we wnętrzu, wprowadzając wrażenie zaburzenia równowagi i niepokoju, co tylko podkreśla wymowę fragmentów wystawy poświęconych życiu w komunistycznej Polsce. Zwiedzający mogą zresztą odbierać tę przestrzeń wszystkimi zmysłami. Niezwykły efekt wywołuje choćby dobiegający zewsząd szum klimatyzatorów, który odbija się echem od kortenowych płyt, czy unoszący się w całym budynku zapach ziemi – główny hol projektanci zamienili bowiem w pełen bujnej zieleni ogród – pisze architekt Daniel Załuski.
Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku Budynek jest pierwszą realizacją nowej śródmiejskiej dzielnicy planowanej na 70-hektarowym terenie dawnej Stoczni Gdańskiej – o próbie przełożenia idei społecznego ruchu Solidarności na architekturę, nawiązaniach do poprzemysłowego krajobrazu i industrialnej estetyki piszą Daniel Załuski i Grzegorz Stiasny.
Pałac Solidarności – o Europejskim Centrum Solidarności Grzegorz Stiasny Solidarności – ruchowi, którego działania inspirowały cały świat – należał się ten monumentalny pałac chwały. A ponieważ był to ruch masowy, pałac musiał być prawdziwym pałacem ludu. Fotografie jego głównych fasad świetnie nadają się na wakacyjne pocztówki z Gdańska. To kolejne wcielenie muzealnej architektury typu parlante. Takiej, która i bryłą, i detalem służy propagowaniu treści mieszczącej się wewnątrz instytucji. Takiej, która potrafi zwiedzających i zadziwić, i oszołomić.
O konstrukcji Europejskiego Centrum Solidarności – Zbigniew Wilk Do najbardziej niekonwencjonalnych zagadnień przy projektowaniu budynku należy zaliczyć: konieczność zrównoważenia składowych poziomych obciążeń przekazywanych na znacznych wysokościach, zapewnienie przestrzennej sztywności obiektu, który miał być podzielony na niezależne segmenty, a także bezpośrednie posadowienie go w warunkach wysokiego poziomu wód gruntowych oraz w sytuacji, gdy pod fundamentem zlokalizowano instalacje geotermalne służące do pozyskiwania energii cieplnej za pomocą odwiertów – pisze główny konstruktor budynku Zbigniew Wilk.