Architektura MuratorProjektyMuzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

Międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt ekspozycji stałej muzeum. Wyróżnienie dla Pracowni Projektowo-Dekoratorskiej, Danuta Słomczyńska.

Muzeum II Wojny Światowej

Naczelną ideą Muzeum II Wojny Światowej jest przekaz wartości takich jak wolność, przy jednoczesnym ukazaniu doświadczenia innych okupowanych narodów. Wspólnota i odmienność losów poszczególnych krajów powinna złożyć się na pełen obraz najważniejszego i najtragiczniejszego wydarzenia XX wieku, jakim była II wojna światowa.

Przed każdym z uczestników postawiono zadanie opracowanie koncepcji organizacji przestrzennej ekspozycji głównej, szczegółowych projektów fragmentów wystawy a także zaprojektowanie dowolnego elementu symbolicznego i instalacji, oddających ogólne przesłanie muzeum, którym ukazanie wojny, jako największego kataklizmu XX wieku.

W jury zasiedli między innymi: Stefan Chwin - powieściopisarz i krytyk literacki, Andrzej Wajda - reżyser i scenarzysta, Andrzej Pągowski – artysta grafik, Boris Kudlička – scenograf, Piotr Maciej Majewski – historyk, wicedyrektor Muzeum II Wojny Światowej oraz Wiesław Bielawski - wiceprezydent Miasta Gdańska.

Wyróżnienie w wysokości 3 tys. euro przyznano Pracowni Projektowo-Dekoratorskiej - Danuta Słomczyńska z Polski za śmiałą i interesującą koncepcję artystyczną, polegającą na wprowadzeniu lasu brzozowego do wnętrza gmachu muzeum, który staje się ważnym elementem ekspozycji. Jury wyraziło jednak wątpliwość, czy takie rozwiązanie nie determinowałoby w zbyt dużym stopniu projektu architektonicznego przyszłego gmachu muzeum, niebędącego przedmiotem niniejszego konkursu.

O Muzeum II Wojny Światowej

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku działa prawie rok i znajduje się w fazie organizacji. 1 września 2008 roku Prezes Rady Ministrów powołał na swojego doradcę oraz Pełnomocnika ds. Muzeum II Wojny Światowej prof. dr hab. Pawła Machcewicza i powierzył mu przygotowanie koncepcji muzeum. Rok później na Westerplatte podczas uroczystych obchodów wybuchu 70. rocznicy II wojny światowej, premier Donald Tusk podpisał Akt Erekcyjny Muzeum oraz wziął udział w otwarciu wystawy plenerowej „Westerplatte: Kurort – Bastion – Symbol” przygotowanej przez muzeum. Do końca września 2009 roku zwiedziło ją prawie 21,5 tys. osób. Ulica Wałowa, przy której powstanie siedziba Muzeum II Wojny Światowej, położona jest w malowniczym, acz nieco zapomnianym, zakątku Starego Miasta Gdańska przy nabrzeżu Kanału Raduni, w bezpośrednim sąsiedztwie Pl. Obrońców Poczty Polskiej.
Mieści się tam historyczny budynek Poczty Polskiej w Wolnym Mieście Gdańsku.


CZYTAJ TAKŻE>>

Red Dot Design Award
Poznańska grupa Ptasia30 otrzymała prestiżową nagrodę za projekt aranżacji wystawy My, berlińczycy/Wir Berliner!

fotka z /zdjecia/06_art(3).jpg
Ikona historii, ikona miasta – Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku Budynek Muzeum II Wojny Światowej to nowa ikona Gdańska, nad wyraz dobrze korespondująca z charakterystyczną panoramą miasta wypełnioną dźwigami stoczniowymi i wieżami kościołów. Wyrazista bryła jest symbolem tragicznej przeszłości, a zarazem dynamicznej teraźniejszości i niosącej nadzieję przyszłości.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku - wykład Jacka Droszcza W pierwszym z cyklu internetowych wykładów o architekturze Jacek Droszcz ze Studia Architektonicznego Kwadrat opowiada o założeniach projektowych i najbardziej charakterystycznych rozwiązaniach w siedzibie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Jacek Droszcz o Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Wykład online Zapraszamy na wykład, w ramach którego Jacek Droszcz, współautor koncepcji Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku opowie o założeniach projektowych, rozwiązaniach architektonicznych oraz największych wyzwaniach związanych z realizacją muzeum. Wykład odbędzie się 26 kwietnia o godzinie 15.00.
Przeszłość zamknięta w podziemiu – o projekcie Muzeum II Wojny Światowej Bazyli Domsta Przeszłość zamknięta jest w podziemiu. Tam toczy się opowieść o traumie wojny, o ludzkim okrucieństwie, zdradzie i nienawiści, ale również opowieść o bohaterstwie, poświęceniu, odwadze i miłości. To narracja o tej części naszej natury będzie prowadziła zwiedzających na wyższe kondygnacje, do światła, ku teraźniejszości. Jej symbolicznym wyrazem jest plac przed budynkiem. Miejsce, w którym mieszkańcy mogą się spotykać, umawiać i odpoczywać. Przyszłość i nadzieję obrazuje z kolei ekspresyjna bryła z punktem widokowym, z którego po trudach zwiedzania będzie można podziwiać panoramę tętniącego życiem, odbudowanego Gdańska – pisze współautor obiektu Bazyli Domsta.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku Pochylona bryła budynku przywodzi na myśl świat po wstrząsie, ale jej otwierająca się w stronę historycznej części Gdańska szklana ściana może być odczytywana jako pozytywny symbol otwarcia na odbudowane miasto – o próbach przyporządkowania nowego obiektu do określonych tendencji formalnych i jego roli w krajobrazie miasta pisze Grzegorz Stiasny, a o oszczędnej, lecz silnie oddziałującej na emocje i prowokującej do refleksji wystawie – Czesława Frejlich. W numerze także wypowiedź dyrektora muzeum Pawła Machcewicza, współautora budynku Bazylego Domsty, konstruktora Pawła Gębki oraz Benoît Remiche’ego i Christophe’a Gaety odpowiedzialnych za projekt ekspozycji. Przypominamy też kontrowersje wokół konkursu architektonicznego na projekt muzeum, okoliczności powołania instytucji oraz politycznego sporu, jaki towarzyszy otwarciu budynku dla publiczności.
O konstrukcji Muzeum II Wojny Światowej Paweł Gębka Po przeprowadzeniu dokładnych analiz różnych wariantów wykonania szczelnej obudowy wykopu zdecydowaliśmy się na wodoszczelną konstrukcję żelbetową w technologii „białej wanny”. Składała się ona z żelbetowych ścian szczelinowych o grubości 100 cm i głębokości średniej 23 m kotwionych w gruncie oraz poziomej przesłony z betonowego korka o miąższości między 2 a 2,5 m, kotwionego mikropalami – pisze konstruktor Paweł Gębka.