Architektura MuratorProjektyMuzeum Ruchu Ludowego w Warszawie

Muzeum Ruchu Ludowego w Warszawie

Pracownia BDR Architekci zwyciężyła w konkursie na adaptację dawnej willi Narutowicza na potrzeby Muzeum Ruchu Ludowego.

Muzeum Ruchu Ludowego w Warszawie
Aby zmniejszyć skale pawilonu druga kondygnacja została nieco wycofana. Powierzchnia użytkowa całego zespołu wyniesie 2129 m2

Zabytkowa willa przy ul. Parkowej 23, nazywana willą Narutowicza, to niewielki budynek w stylu dworkowym zrealizowany w 1921 roku według projektu Mariana Kontkiewicza. Pierwszy prezydent II RP mieszkał w niej jednak zaledwie przez kilka dni, od 11 do 16 grudnia 1922 roku, kiedy to został zastrzelony przez Eligiusza Niewiadomskiego. Obiekt należy do władz województwa mazowieckiego, które niedawno postanowiły ulokować w nim nowy oddział Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego. Na projekt adaptacji we współpracy z SARP zorganizowały konkurs. Według zwycięskiej koncepcji wizytówkę przyszłego muzeum stanowić będzie główna fasada willi. Zdecydowaliśmy o przywróceniu naczółka nad wejściem. Brama frontowa została oflankowana dwoma pylonami nawiązującymi do zniszczonych w czasie wojny obiektów przyległych do ul. Parkowej – tłumaczy Paweł Dadok, jeden z autorów. Na tyłach założenia architekci zaproponowali dwukondygnacyjny pawilon o przeszklonych elewacjach. Prosty rytm lekkiej drewnianej fasady to współczesna architektura tła. Pawilon został maksymalnie odsunięty od willi, aby nie zaburzać jej skali – dodaje Dadok.

Zakończenie realizacji: 2022

Tagi:
Muzeum UCCA Dune w Qinhuangdao O najciekawszych aspektach technicznych nowego muzeum sztuki współczesnej, ukrytego pod wydmami na plaży Morza Żółtego, pisze Radosław Stach.
Muzeum nauki i techniki Binhai w Tiencin W jednym z największych portów na świecie powstało muzeum nauki i techniki według projektu biura Bernard Tschumi Architects. Projektanci starali się, aby obiekt formą nawiązywał do industrialnej historii miejsca, stąd wprowadzenie stożkowatych brył inspirowanych fabrycznymi kominami. Stożki są nie tylko jednym z ważniejszych elementów wyrazu architektonicznego budynku, ale stanowią również trzony konstrukcyjne, definiując podział przestrzeni, doświetlając ją oraz umożliwiając zwiedzanie wzdłuż umocowanych wspornikowo na ich wewnętrznych ścianach ramp – pisze Radosław Stach.
Muzeum Ofiar Wielkiego Głodu w Kijowie To największy z przygotowywanych dotąd na Ukrainie projektów muzealnych. Za koncepcję gmachu i jego wystawę odpowiada Nizio Design International.
Szwajcaria – Polska 1:0 – Tomasz Żylski Władzom polskich miast dużo łatwiej przychodzi budowanie muzeów historycznych niż tych poświęconych sztuce. Zakończone fiaskiem rozmowy z Grażyną Kulczyk na temat współfinansowania ośrodka prezentującego jej kolekcję zdają się tylko ten fakt potwierdzać – pisze Tomasz Żylski.
Slow Art, Slow Architecture – o Muzeum Susch Grażyna Kulczyk Budżet kompleksu w Susch pozwoliłby na realizację większego, klasycznego miejskiego obiektu. Pytanie tylko, czy zależało mi na tysiącach „InstaArt’owiczów” czy na skupionych i przygotowanych odbiorcach sztuki współczesnej. Dla mnie sztuka jest indywidualnym, bardzo głębokim przeżyciem i dlatego tak, a nie inaczej myślę o architekturze muzeów – pisze Grażyna Kulczyk.
Udany kompromis – o Muzeum Susch Piotr Sarzyński Z góry było wiadomo, że nie ma szans, by nowa placówka stała się miejscem prezentacji całej kolekcji sztuki Grażyny Kulczyk, a choćby nawet znaczącej jej części. Ostateczny programowy kształt muzeum jest rodzajem kompromisu między artystycznymi wizjami a możliwościami – pisze Piotr Sarzyński.