Nazwa obiektu | Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia |
Adres obiektu | Warszawa, Aleje Jerozolimskie |
Autorzy | EMA Studio, architekci Ewelina Siestrzewitowska, Antoni Surowiak, Mateusz Gierszon, Marta Erbe |
Inwestor | Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „Polonus” |
Powierzchnia terenu | 6745.0 m² |
Powierzchnia zabudowy | 3338.0 m² |
Powierzchnia użytkowa | 26762.0 m² |
Projekt | 2022 |
Data realizacji (początek) | 2024 |
Data realizacji (koniec) | 2026 |
Projekt nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia został zaprezentowany podczas tegorocznej wystawy „Plany na przyszłość”. Na zlecenie należącego do Skarbu Państwa Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej „Polonus” opracowało go stołeczne EMA Studio. Jak informują architekci, inwestor zabiega dopiero o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, koncepcja jest więc na bardzo wczesnym etapie i prezentowane wizualizacje nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia mogą ulec znacznym zmianom. Dworzec PKS Warszawa Zachodnia jest największym tego typu obiektem w stolicy i jednym z największych w kraju. Rocznie z jego usług korzysta ponad 3,3 mln podróżnych i osób im towarzyszących. Położony przy Alejach Jerozolimskich, tuż obok modernizowanej obecnie stacji kolejowej Warszawa Zachodnia, docelowo stanie się częścią największego centrum przesiadkowego w Polsce, które obsługiwać będzie także szybki tramwaj i metro. Dziwi więc, dlaczego na projekt nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia spółka Polonus nie zorganizowała konkursu architektonicznego, a jedynie przetarg z kryterium najniższej ceny.
Nowa Warszawa Zachodnia: PKS, PKP i tramwaje
Dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia oddano do użytku w 1980 roku. Razem z całym kompleksem dworcowym został zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem Zygmunta Kłopockiego z Biura Projektów Kolejowych w Poznaniu. Dziś, mocno wysłużony, czeka na rozbiórkę. Zgodnie z planami nowy obiekt powstanie w miejscu dzisiejszego parkingu, tuż przy wejściu do pawilonu PKP zrealizowanego w 2015 roku według koncepcji FS&P Arcus („A-m” 04/2016). Na poziomie –1 będzie połączony z obecnie przebudowywanym tunelem prowadzącym na perony PKP oraz podziemnym przystankiem linii tramwajowej w kierunku Wilanowa, której realizacja właśnie się rozpoczęła. Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia ma mieć 10 kondygnacji nadziemnych i dwie podziemne. Budynek będzie mieścić przede wszystkim hotel i biura, funkcję dworcowe przewidziano na kondygnacjach –1, 0 i +1.
Chcąc zapewnić wrażenie przestronności wnętrza oraz czytelność komunikacji, zaprojektowaliśmy wiele przebić w stropach tych kondygnacji oraz mocno przeszkloną, charakterystyczną strefę wejściową, za którą bezpośrednio znajdować się będą stanowiska kasowe. Projektowany układ pozwala na zorganizowanie poczekalni głównej PKS zarówno na parterze, jak i na kondygnacji -1 – tłumaczą architekci z EMA Studio, dodając, że efektowne podcięcie elewacji wejściowej stanowi jednocześnie nawiązanie do typologii warszawskich budynków dworcowych późnego modernizmu, zwłaszcza głębokich zadaszeń dworców Centralnego i Wschodniego.
Dworzec Zachodni z miniogrodem
Projektanci wiele uwagi poświęcili na zaaranżowanie atrakcyjnych przestrzeni publicznych przed budynkiem. Plac przed głównym wejściem, z niewielkimi klombami i miejscami do siedzenia, pełnić ma funkcję poczekalni na świeżym powietrzu. Możliwość wprowadzenia wyższych nasadzeń będzie analizowana w kolejnych etapach z uwagi na tunel znajdujący się bezpośrednio pod placem. Maksymalne zazielenienie tej przestrzeni jest jednym z naszych priorytetów, jednak decyzje muszą uwzględniać także uwarunkowania wynikające z dużych przepływów ludzi, przepisów pożarowych oraz oczywiście uwarunkowania własnościowe – podkreślają autorzy. Dodają, że wszystkie powierzchnie, które nie służą jako drogi dojazdowe i nie znajdują się na trasie komunikacji pieszej zostały zaprojektowane jako tereny zielone, a na dziedzińcu nad pierwszym piętrem zaproponowali dużo nasadzeń oraz roślin pnących. Ogród na dziedzińcu dostępny będzie z restauracji oraz części konferencyjnej i biurowej – wyjaśniają. Polonus chciałby rozpocząć realizację nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia już w 2024 roku, zaraz po zakończeniu prac przez kolejarzy i tramwajarzy. Koszt realizacji szacowany jest na 80–120 mln zł, ale spółka nie ma jeszcze zapewnionego finansowania inwestycji.
Gdzie powstanie nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!