Architektura MuratorProjektyNowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia już w 2026 roku?

Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia już w 2026 roku?

Projekt nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia na zlecenie należącej do Skarbu Państwa spółki Polonus opracowało EMA Studio. Budowa mogłaby się rozpocząć w 2024 roku.

Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia już w 2026 roku?
Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia, proj. EMA Studio; widok od strony placu wejściowego
Nowy dworzec autobusowy Warszawa ZachodniaWarszawa, Aleje Jerozolimskie
AutorzyEMA Studio, architekci Ewelina Siestrzewitowska, Antoni Surowiak, Mateusz Gierszon, Marta Erbe
InwestorPrzedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „Polonus”
Powierzchnia terenu6745.0 m²
Powierzchnia zabudowy3338.0 m²
Powierzchnia użytkowa26762.0 m²
Projekt2022
Data realizacji (początek)2024
Data realizacji (koniec)2026

Projekt nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia został zaprezentowany podczas tegorocznej wystawy „Plany na przyszłość”. Na zlecenie należącego do Skarbu Państwa Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej „Polonus” opracowało go stołeczne EMA Studio. Jak informują architekci, inwestor zabiega dopiero o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, koncepcja jest więc na bardzo wczesnym etapie i prezentowane wizualizacje nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia mogą ulec znacznym zmianom.

Dworzec PKS Warszawa Zachodnia jest największym tego typu obiektem w stolicy i jednym z największych w kraju. Rocznie z jego usług korzysta ponad 3,3 mln podróżnych i osób im towarzyszących. Położony przy Alejach Jerozolimskich, tuż obok modernizowanej obecnie stacji kolejowej Warszawa Zachodnia, docelowo stanie się częścią największego centrum przesiadkowego w Polsce, które obsługiwać będzie także szybki tramwaj i metro. Dziwi więc, dlaczego na projekt nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia spółka Polonus nie zorganizowała konkursu architektonicznego, a jedynie przetarg z kryterium najniższej ceny.

Nowa Warszawa Zachodnia: PKS, PKP i tramwaje

Dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia oddano do użytku w 1980 roku. Razem z całym kompleksem dworcowym został zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem Zygmunta Kłopockiego z Biura Projektów Kolejowych w Poznaniu. Dziś, mocno wysłużony, czeka na rozbiórkę. Zgodnie z planami nowy obiekt powstanie w miejscu dzisiejszego parkingu, tuż przy wejściu do pawilonu PKP zrealizowanego w 2015 roku według koncepcji FS&P Arcus („A-m” 04/2016). Na poziomie –1 będzie połączony z obecnie przebudowywanym tunelem prowadzącym na perony PKP oraz podziemnym przystankiem linii tramwajowej w kierunku Wilanowa, której realizacja właśnie się rozpoczęła. Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia ma mieć 10 kondygnacji nadziemnych i dwie podziemne. Budynek będzie mieścić przede wszystkim hotel i biura, funkcję dworcowe przewidziano na kondygnacjach –1, 0 i +1.

Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia już w 2026 roku?
Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia, proj. EMA Studio; widok od strony Alej Jerozolimskich

Chcąc zapewnić wrażenie przestronności wnętrza oraz czytelność komunikacji, zaprojektowaliśmy wiele przebić w stropach tych kondygnacji oraz mocno przeszkloną, charakterystyczną strefę wejściową, za którą bezpośrednio znajdować się będą stanowiska kasowe. Projektowany układ pozwala na zorganizowanie poczekalni głównej PKS zarówno na parterze, jak i na kondygnacji -1 – tłumaczą architekci z EMA Studio, dodając, że efektowne podcięcie elewacji wejściowej stanowi jednocześnie nawiązanie do typologii warszawskich budynków dworcowych późnego modernizmu, zwłaszcza głębokich zadaszeń dworców Centralnego i Wschodniego.

Dworzec Zachodni z miniogrodem

Projektanci wiele uwagi poświęcili na zaaranżowanie atrakcyjnych przestrzeni publicznych przed budynkiem. Plac przed głównym wejściem, z niewielkimi klombami i miejscami do siedzenia, pełnić ma funkcję poczekalni na świeżym powietrzu. Możliwość wprowadzenia wyższych nasadzeń będzie analizowana w kolejnych etapach z uwagi na tunel znajdujący się bezpośrednio pod placem. Maksymalne zazielenienie tej przestrzeni jest jednym z naszych priorytetów, jednak decyzje muszą uwzględniać także uwarunkowania wynikające z dużych przepływów ludzi, przepisów pożarowych oraz oczywiście uwarunkowania własnościowe – podkreślają autorzy.

Dodają, że wszystkie powierzchnie, które nie służą jako drogi dojazdowe i nie znajdują się na trasie komunikacji pieszej zostały zaprojektowane jako tereny zielone, a na dziedzińcu nad pierwszym piętrem zaproponowali dużo nasadzeń oraz roślin pnących. Ogród na dziedzińcu dostępny będzie z restauracji oraz części konferencyjnej i biurowej – wyjaśniają.

Polonus chciałby rozpocząć realizację nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia już w 2024 roku, zaraz po zakończeniu prac przez kolejarzy i tramwajarzy. Koszt realizacji szacowany jest na 80–120 mln zł, ale spółka nie ma jeszcze zapewnionego finansowania inwestycji.

Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia już w 2026 roku?
Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia, proj. EMA Studio; widok od strony Alej Jerozolimskich

Gdzie powstanie nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia

 

Stacja Warszawa Zachodnia Najbardziej charakterystycznym elementem przebudowy stacji Warszawa Zachodnia jest nowe zadaszenie, którego geometrię kształtuje konstrukcja nośna, słupy w formie liter X i Y oraz świetliki zlokalizowane nad międzytorzem. O wyzwaniach związanych z budową nowej stacji Warszawa Zachodnia piszą Oliwia Dec-Wolszczak i Marcin Wolszczak.
Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia Główną ideą przebudowy dworca jest stworzenie wygodnego węzła przesiadkowego. Jako pierwsza powstała podziemna stacja kolejowa przekryta szklaną wiatą, której forma nawiązuje do przystanków linii średnicowej. O nowym dworcu pisze Grzegorz Stiasny.
Tagi:
Autor: Piotr Prus
Budowa siedziby Wydział Psychologii UW Realizacja kolejnych etapów głównej konstrukcji gmachu ukazywała pełen katalog żelbetowych form przemyślanych na etapie tworzenia jego przestrzeni. Beton jako podstawowe tworzywo, z którego powstaje obiekt, ukazuje się w zróżnicowanych fakturach i formach – o realizacji nowej siedziby Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego piszą Karolina Tunajek i Jacek Wochowski z pracowni Projekt Praga.
Siedziba firmy Kradex w Warszawie Budynek jest ze wszech miar nowoczesny, energię pozyskuje się z paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła, a linię produkcyjną elastycznie modyfikuje – o projekcie 77STUDIO architektury pisze Jerzy S. Majewski.
Zmiany w projekcie stadionu Polonii: mamy nowe wizualizacje Zakończyły się prace nad koncepcją modernizacji i rozbudowy stadionu Polonii w Warszawie. Pracownia JSK Architekci pokazała nowe wizualizacje budynków i stadionu głównego przy Konwiktorskiej.
Atrium International: dawny Ulubieniec Warszawy idzie do rozbiórki Rozpoczyna się rozbiórka biurowca Atrium International w al. Jana Pawła II. Budynek zaprojektowany w latach 90. przez Biuro Kazimierski i Ryba zdobył tytuł Ulubieńca Warszawy w pierwszej edycji organizowanego przez naszą redakcję konkursu Życie w Architekturze.
Osiedle Szeligowska 83: kolejna warszawska inwestycja w ramach specustawy mieszkaniowej Firma Profbud przymierza się do realizacji osiedla przy ul. Szeligowskiej na warszawskim Bemowie. Zespół z 700 mieszkaniami według projektu pracowni BBGK powstać ma w trybie lex deweloper.
Budynek Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej UW Budynek, mimo swej skali, jest bardzo przyjazny. Wtopił się w otoczenie, jakby tam stał od lat. Z zielonego dachu widać panoramę skarpy warszawskiej z zupełnie nowej perspektywy – o realizacji pracowni Kuryłowicz & Associates pisze Dorota Sibińska.