Spis treści
- Urbanistyka Nowego Portu w Bydgoszczy
- Nowy Port w Bydgoszczy: architektura
- Nowy Port w Bydgoszczy: historia
Nazwa obiektu | Nowy Port w Bydgoszczy |
Adres obiektu | kwartał zabudowy pomiędzy ulicami: Focha, Marcinkowskiego, Obrońców Bydgoszczy i Warmińskiego w Bydgoszczy |
Autorzy | BBGK Architekci: Jan Belina Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki |
Współpraca autorska | Emilia Sobańska, Paweł Artyfikiewicz, Paweł Furmanowski, Milena Trzcińska, Julita Zembrowska |
Inwestor | AWZ Deweloper |
Powierzchnia terenu | 20617 m² |
Powierzchnia zabudowy | 12766 m² |
Powierzchnia użytkowa | 41185 m² |
Powierzchnia całkowita | 62158 m² |
Projekt | 2019 |
Realizacja: | 2021-2024 |
Nowy Port realizowany jest w samym sercu Bydgoszczy, naprzeciwko Opery Novej. Tylko kilkaset metrów dzieli inwestycję od Wyspy Młyńskiej czy Starego Rynku. Nowy Port to kompleksowo zaprojektowany kwartał miasta, którego celem jest nie tylko zapewnić wysoką jakość życia swoim mieszkańcom oraz uzupełnić brakujący fragment miejskiej tkanki.
Mieszkańcy Nowego Portu w Bydgoszczy korzystać będą mogli z oferty kulturalno-rekreacyjnej, którą zapewni sąsiedztwo inwestycji: Wyspa Młyńska z przystanią i Młynami Rothera, Wenecja Bydgoska, rozbudowa Opery Novej i Rzeka Muzyki, Miejskie Centrum Kultury i budowany Teatr Kameralny, a także bulwary nad Bdrą czy zrewitalizowany Stary Rynek z przyległymi uliczkami. Nowe przestrzenie – nie tylko dla mieszkańców, ale dla wszystkich bydgoszczan – pojawią się w Nowym Porcie.
Atutem lokalizacji jest bezpośrednie sąsiedztwo rzeki. Nowy Port w Bydgoszczy wpisze się w strategię przywracania rzeki miastu, realizowaną przez lokalne władze. Projekt zlokalizowany jest przy samym początku bulwarów nad Bdrą, tuż przy zrewitalizowanej Śluzie Miejskiej. Będzie bardzo mocno związany z rzeką. Będzie przenikał się z bulwarami, korzystając z ich potencjału. Cała urbanistyka i architektura projektu była od początku mocno ukierunkowana na rzekę.
Urbanistyka Nowego Portu w Bydgoszczy
Projektowanie biuro BBGK Architekci rozpoczęło od analizy miejsca. Opracowany został ponad stustronnicowy masterplan, który był drogowskazem dla całego założenia. Bardzo ważne było zaprojektowanie dobrej, miejskiej urbanistyki, która wtopi się w tkankę Bydgoszczy i będzie naturalnym przedłużeniem istniejącego miasta. Nowy Port ma być „sercem Bydgoszczy”, z pełną ofertą handlowo-usługową i gastronomiczną.
Nowo projektowany kwartał będzie miał trzy zasadnicze osie komunikacyjne. Przez środek przebiegać będzie nowa zielona aleja, łącząca ulicę Focha z ulicą Obrońców Bydgoszczy. Jej mocnym, charakterystycznym elementem będzie podwójny szpaler drzew. Pod zwartym okapem koron poprowadzone zostaną szerokie chodniki i zatoki wypoczynkowe. Aleja wraz z placami wejściowymi (przy wlocie z ulicy Focha) stworzy oś widokową i tło dla Opery Novej, zachęcając do wejścia w głąb kwartału.
Równolegle do ulicy Focha, nowy kwartał przecinać będzie pasaż pieszy, bez ruchu samochodowego. Pasaż ten połączy nadrzeczne bulwary z ulicą Warmińskiego. Tętniąca śródmiejskim życiem przestrzeń publiczna stanowić będzie miejsce spotkań i integracji bydgoszczan.
Bardzo ważny elementem urbanistyki Nowego Portu w Bydgoszczy jest wykorzystanie potencjału rzeki. Duży akcent położony został na ożywienie bulwarów nadrzecznych, wzdłuż których pojawią się restauracje i kawiarnie. Spacerowe bulwary zwieńczone mają być przy ul. Focha placem miejskim, który wraz ze schodkowym zejściem do wody, ma stać się miejscem spotkań i odpoczynku nad rzeką.
Ważną rolę wśród zabudowy kwartału odgrywają zabytki – pozostałości fabryki „Befana” i pojedyncze kamienice. Ocalałe budynki, choć stanowią nieliczny fragment zabudowy, będą z szacunkiem zrewitalizowane i wyeksponowane w nowej tkance miasta.
Nowy Port w Bydgoszczy to jednak nie tylko przestrzeń publiczna. Wewnątrz kwartałów zaprojektowano całkowicie prywatne dziedzińce dla mieszkańców. Odseparowane od zgiełku miasta, będą miały bezpośrednie wyjście na bulwary i teren nabrzeża.
Nowy Port w Bydgoszczy: architektura
Autorzy Nowego Portu w Bydgoszczy postanowili zastosować materiały i rozwiązania dotychczas nie stosowane przez żadnego dewelopera w mieście. Elewacje i części wspólne wykończone będą szlachetnym kamieniem, naturalnym drewnem i stylowym terrazzo. Projekt ma być mocno zakorzeniony w Bydgoszczy, będzie więc czerpał to, co najlepsze z piękna bydgoskiej secesji. Nowy Port to nowoczesne jej wydanie w postaci biżuteryjnego detalu – delikatnej fali, szykownych ryflowań, łuków i arkad. Delikatne kolory ziemi naturalnych materiałów uzupełnione zostaną złotem.
Apartamenty zostały zaprojektowane na otwartym planie – tak, aby umożliwić nabywcom maksymalną elastyczność w kreowaniu przestrzeni i dowolną aranżację wnętrz, według indywidualnych projektów. Dzięki temu każde piętro można dowolnie dzielić i aranżować. Możliwe jest zaprojektowanie nawet najbardziej wyszukanych rozkładów – np. apartamentów dwupoziomowych z salonem na podwójną wysokość (6 m). Wszystkie apartamenty cechują ponadstandardowe, panoramiczne przeszklenia i szerokie, kilkudziesięciometrowe, zadaszone tarasy.
Realizacja Nowego Portu w Bydgoszczy rozpoczęła się w 2021 roku. Zgodnie z planem inwestycja ma zostać ukończona w ciągu trzech lat – w drugim kwartale 2024 roku.
Nowy Port w Bydgoszczy: historia
W latach 1885-1915 przy ulicy Marcinkowskiego 8, gdzie dziś planowany jest Nowy Port w Bydgoszczy, działała Fabryka Maszyn i Kotłów Parowych Leopolda Zobela. Prócz kotłów i maszyn okrętowych, wykonywała też akcesoria okrętowe i współpracowała przy wykonywaniu kadłubów okrętowych. Do 1910 roku powstało w niej m.in. 12 parowców rzecznych i holownik o mocy 325 KM. Pierwszy działający w tym miejscu zakład, mocno związany z rzeką, był jedną z inspiracji dla nazwy Nowy Port.
Pod koniec drugiej dekady XX wieku w dawnym zakładzie Zobela zaczęła funkcjonować Bydgoska Fabryka Pilników i Narzędzi Granobs i Kozłowski. Początkowo kontynuowała produkcję kotłów parowych, lokomotyw parowych do trakcji wąskotorowej oraz maszyn i akcesoriów okrętowych. Szybko jednak zmieniła profil produkcji na narzędziowy – produkowała szeroki asortyment pilników i różnego typu narzędzi. Przekształcona później w „Grakona”, a w połowie lat 30. XX wieku w „Prom”, była największą wytwórnią pilników w Polsce. Wielokrotnie nagradzana za swoje wyroby, otrzymała m.in. Gran Prix na wystawie w Paryżu. Realizowała duże zamówienia z Polski i z zagranicy. Po wojnie fabryka została upaństwowiona i znana jest bydgoszczanom jako „Befana” – Bydgoska Fabryka Narzędzi, która wciąż działa z powodzeniem w Bydgoskim Parku Technologiczno-Przemysłowym.
Nowy Port w Bydgoszczy będzie przywracał pamięć o pięknym, przemysłowym dziedzictwie istniejących tu dawniej zakładów. Zabytki zostaną z szacunkiem odrestaurowane i wkomponowane w nową zabudowę.