Architektura MuratorProjektyNowy wygląd Dworca Warszawa Centralna

Nowy wygląd Dworca Warszawa Centralna

Nowa aranżacja hali głównej, dodatkowa przestrzeń dla podróżnych, wyremontowane galerie podziemne – na Dworcu Centralnym trwają prace, które odmienią jego wnętrze. Za projekt odpowiada pracownia SUD Architekt Polska.

Nowy wygląd Dworca Warszawa Centralna
Wizualizacja zmian na Dworcu Centralnym. Źródło: PKP S.A.

Największe zmiany zajdą w hali głównej oraz w galeriach: zachodniej i części północnej, które nie zostały wyremontowane w pierwszym etapie prac, przed Euro 2012. Zostaną dostosowane wyglądem do pozostałych galerii.

Z hali głównej zniknęły szklane kubiki. Pojawi się tam natomiast nowa antresola, na którą będzie można wjechać schodami ruchomymi. Dzięki temu podróżni zyskają dodatkową przestrzeń. Cała inwestycja zakończy się w IV kwartale bieżącego roku.

Prace na dworcu prowadzone są etapami. Dzięki temu budynek może cały czas obsługiwać podróżnych, którzy obserwują zachodzące w nim zmiany. W czerwcu zakończono prace związane z palowaniem oraz wykonano stopy fundamentowe pod przyszłą antresolę. Obecnie trwają prace budowlane i instalacyjne. Prowadzony jest również montaż konstrukcji pod nowe lokale handlowe oraz montaż stalowej podkonstrukcji antresoli.

Dworzec Warszawa Centralna to wyjątkowy budynek – jeden z najbardziej charakterystycznych dla stolicy. Chcemy, aby zachowując swój niepowtarzalny charakter, zapewniał obsługę podróżnych na miarę XXI wieku. Dlatego właśnie poprawiamy jego wygląd, funkcjonalność i zmieniamy aranżację przestrzeni – mówi Katarzyna Mazurkiewicz, Rzecznik prasowy Grupy PKP.

Harmonijna i uporządkowana przestrzeń

W projekcie antresoli zastosowano technologię GRG, czyli gipsu wzmocnionego włóknem szklanym. Właściwości materiału pozwalają na uformowanie go w niemal dowolny kształt, a w przypadku ewentualnych uszkodzeń na odświeżenie lub przywrócenie do stanu pierwotnego. Użycie gipsu tego rodzaju pozwoli na uzyskanie obłego kształtu bez widocznych połączeń i szczelin. W lokalach użytkowych, które pojawią się w hali głównej Dworca Centralnego zastosowane będą ujednolicone witryny bezszprosowe. Dzięki temu zachowany zostanie charakter budynku. Standaryzacja dotyczy nie tylko wnętrz, ale również logotypów najemców.

Ładniejszy, bardziej nowoczesny i przyjazny

Estetyzacja Dworca Centralnego to nie pierwsza inwestycja realizowana przez PKP S.A. w tym obiekcie. Do tej pory spółka wymieniła już wszystkie schody ruchome i większość pochylni. Wykonawcą była firma Schindler. Pod koniec lutego zakończono prace przy izolacji termicznej stropodachu. Inwestycja była realizowana w formule „Projektuj i buduj” przez firmę Ecofair. Po zakończeniu inwestycji Dworzec Centralny będzie bardziej nowoczesny i przyjazny dla podróżnych.

Tagi:
PKP
Dworzec / Oświęcim To obiekt funkcjonalny i szlachetny. Jego autorzy odnaleźli w projekcie drogę do połączenia trudnej przeszłości z pełną wyzwań teraźniejszością – o realizacji pisze Janusz Sepioł.
Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Konsorcjum Torprojekt i Kuryłowicz & Associates podpisało umowę na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków warszawskiej linii średnicowej przy rondzie de Gaulle’a i Wybrzeżu Kościuszkowskim. Prace projektowe obejmują także zmiany w dotychczas już opracowanej dokumentacji dla odcinka pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią.
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates PKP Polskie Linie Kolejowe ujawniły pierwsze wizualizacje przebudowy warszawskiej linii średnicowej. Koncepcję opracowuje konsorcjum spółek Torprojekt i Kuryłowicz & Associates.
Żywe Estakady – młodzi architekci z Krakowa walczą o lepszą przestrzeń Projekt pokrytych roślinnością estakad ma zwrócić uwagę na problem degenerującej przestrzeń infrastruktury kolejowej na Starym Podgórzu. Koncepcję opracował zespół młodych krakowskich architektów.
Nowa Warszawa Zachodnia PKP planuje modernizację stacji Warszawa Zachodnia. W przyszłości obiekt stanie się zintegrowanym węzłem przesiadkowym, obsługującym aż 120 tys. pasażerów dziennie. W projekcie architektonicznym przewidziano odniesienia do stacji linii średnicowej Arseniusza Romanowicza.
Stacja Muzeum w Warszawie Pracownia Forum Architekci zajęła pierwsze miejsce w konkursie na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej Stacji Muzeum powołanej w miejsce zlikwidowanego Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.