Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu

i

Autor: Archiwum Architektury

Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu

2010-10-04 2:00

Na kolejnym spotkaniu Galerii Jednego Projektu warszawski architekt Jacek Rzyski (Trex, Nowy Biotop Miejski), autor wyłonionego w drodze konkursu w grudniu 2009 roku projektu przebudowy Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu

7.10.2010 godz. 17.30 (spotkanie) 30.10.2010 (zamknięcie wystawy) Muzeum Architektury / Wrocław / Bernardyńska 5

Jury w składzie arch. Robert Konieczny - SARP Katowice - Przewodniczący Jury arch. Małgorzata Pilinkiewicz - SARP Katowice Krystian Kobyłka - Dyrektor Naczelny i Artystyczny OTLiA Aleksander Cyganiuk - Naczelnik Wydziału Inwestycji Miejskich Bronisław Zamkotowicz - Kierownik techniczny OTLiA arch. Mariusz Tenczyński - SARP Opole - Sędzia Referent

przyznało I nagrodę Autorzy: 'Trex' Sp.z o.o. Warszawa Zespół autorski: Jacek Rzyski, Radosław Stach

Uzasadnienie

Nagrodę przyznano za właściwą decyzję ukształtowania bryły budynku. Przeprowadzona analiza we właściwy sposób dopasowuje nową zabudowę do skali ulicy, zachowując wysokość najwyższej kamienicy oraz odsuwa projektowany budynek od okien kamienicy mieszkalnej. Kontynuacja linii zabudowy kamienicy mieszkalnej i stopniowe jej wycofywanie naprowadza na główne wejście do budynku teatru. Jego właściwe zlokalizowanie jednoznacznie definiuje wejście do sali głównej i sali kameralnej. Zewnętrzny dziedziniec na poziomie wejścia do budynku, zagłębiony w stosunku do ul. Kośnego, jest dodatkową przestrzenią użytkowo - ekspozycyjną o wszechstronnym zastosowaniu. To rozwiązanie jest niewątpliwym atutem zwycięskiego projektu. Przestrzenie wewnętrzne dają możliwość wielorakiej aranżacji. Zabiegowa klatka schodowa w prosty sposób łączy wszystkie kondygnacje projektowanego budynku, jest jednocześnie jedynym elementem dekoracyjnym we wnętrzu.

Założenia autorskie

Koncepcja przebudowy elewacji frontowej Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki zakłada odwzorowanie treści związanej ze znaczeniem definiowanej przestrzeni. Przyjęto, że dla teatru – z jego historią, znaczeniem kultualnym w regionie – szczególnie symboliczna jest postać jego założyciela, Alojzego Smolki, lalkarza, snycerza i wizjonera. Postać zapisała się w powszechnej pamięci dzięki fotografii, na której występuje z jedną ze swoich ulubionych, własnoręcznie stworzonych marionetek. Po przetworzeniu graficznym zdjęcia oraz użyciu nowoczesnych technologii projektowych nałożono obraz na strukturę, uzyskując bazową siatkę konstrukcyjną. Wnętrze, w którym dominują schody wachlarzowe przechodzące w galerie, jest organicznym kontrapunktem dla „racjonalnej” geometrii brył zewnętrznych. W nowej odsłonie, symboliczne kryształy na fasadzie, oddzielają rzeczywistość od świata teatru.

WIĘCEJ>>

fotka z /zdjecia/OUTSIDE_art.jpg

i

Autor: Archiwum Architektury