Rozbudowa lotniska we Wrocławiu
Lotnisko w Strachowicach, położone ok. 10 km na południowy zachód od centrum miasta, zbudowano w 1938 roku na potrzeby wojska. Loty cywilne port zaczął obsługiwać jednak dopiero po wojnie. W 2006 roku rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na projekt nowego terminalu. Zwyciężyło biuro JSK Architekci, proponując obiekt o charakterystycznym, klawiszowym zadaszeniu, które z jednej strony miało ożywiać 200-metrowej długości fasadę, z drugiej – poprzez świetliki powstałe między poszczególnymi sekwencjami – doświetlać obszerną halę. Realizacja znacznie się przeciągnęła, bo roszczenia do działek, na których planowano obiekt zgłosili dawni właściciele. Ostatecznie nowy terminal Portu Lotniczego Wrocław oddano do użytku tuż przed Euro, w 2012 roku.
Architekci od początku zakładali możliwość przyszłej rozbudowy i przebudowy obiektu. To wysoka, przeszklona, modułowa hala o konstrukcji stalowej, którą, w zależności od potrzeb, można zaaranżować w różny sposób lub powiększyć. Dziś, po ponad dekadzie funkcjonowania, terminal ma zostać rozbudowany. Zasadnicze prace rozpoczną się wprawdzie dopiero za trzy lata, ale jeszcze w tym roku ruszyć ma budowa nowej strefy operacyjnej. Powstanie płyta postojowa, droga szybkiego zjazdu, równoległa droga kołowania i nowa płyta do odladzania. Później przyjdzie czas na terminal.
Etap ten polegać będzie na symetrycznej rozbudowie kubatury terminalu od strony zachodniej oraz wschodniej o dodatkowe 75 metrów. Powstanie pięć nowych modułów po 15 metrów każdy – tłumaczy Przemysław Marcinkowski, dyrektor ds. infrastruktury Portu Lotniczego Wrocław. Powierzchnia terminalu zwiększy się tym samym o ok. 30 tys. m², co umożliwi obsługę ok. 8 mln pasażerów rocznie (dziś to już blisko 4 mln).
Port Lotniczy Wrocław obsłuży 10 mln pasażerów
W kolejnym etapie, zaplanowanym na lata 2033-2035, powstanie nowy pirs o długości 165 metrów. Będzie to dwukondygnacyjny budynek z czterema dodatkowymi mostami i czterema rękawami. Po zakończeniu realizacji nowy terminal będzie mógł obsłużyć nawet 10 mln pasażerów w ciągu roku. Proces inwestycyjny już się rozpoczął. Staramy się tak go zorganizować, żeby miał minimalny wpływ na ograniczenie czy zmianę sposobu funkcjonowania lotniska – podkreśla Karol Przywara, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. Długoterminowa rozbudowa wrocławskiego lotniska możliwa będzie dzięki środkom unijnym. Koszt inwestycji wyniesie 350 mln zł, z czego połowę dopłaci UE.