Lotnisko we Wrocławiu

Terminal Portu Lotniczego Wrocław powiększy się o pięć nowych modułów. Wkrótce rusza rozbudowa

2023-09-06 14:02

Oddany tuż przed Euro 2012 nowy terminal Portu Lotniczego Wrocław według projektu JSK Architekci wkrótce zostanie rozbudowany. Wrocławskie lotnisko czeka też wiele innych inwestycji. Ich całkowity koszt wyniesie 350 mln zł.

Rozbudowa lotniska we Wrocławiu

Lotnisko w Strachowicach, położone ok. 10 km na południowy zachód od centrum miasta, zbudowano w 1938 roku na potrzeby wojska. Loty cywilne port zaczął obsługiwać jednak dopiero po wojnie. W 2006 roku rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na projekt nowego terminalu. Zwyciężyło biuro JSK Architekci, proponując obiekt o charakterystycznym, klawiszowym zadaszeniu, które z jednej strony miało ożywiać 200-metrowej długości fasadę, z drugiej – poprzez świetliki powstałe między poszczególnymi sekwencjami – doświetlać obszerną halę. Realizacja znacznie się przeciągnęła, bo roszczenia do działek, na których planowano obiekt zgłosili dawni właściciele. Ostatecznie nowy terminal Portu Lotniczego Wrocław oddano do użytku tuż przed Euro, w 2012 roku.

Architekci od początku zakładali możliwość przyszłej rozbudowy i przebudowy obiektu. To wysoka, przeszklona, modułowa hala o konstrukcji stalowej, którą, w zależności od potrzeb, można zaaranżować w różny sposób lub powiększyć. Dziś, po ponad dekadzie funkcjonowania, terminal ma zostać rozbudowany. Zasadnicze prace rozpoczną się wprawdzie dopiero za trzy lata, ale jeszcze w tym roku ruszyć ma budowa nowej strefy operacyjnej. Powstanie płyta postojowa, droga szybkiego zjazdu, równoległa droga kołowania i nowa płyta do odladzania. Później przyjdzie czas na terminal.

Etap ten polegać będzie na symetrycznej rozbudowie kubatury terminalu od strony zachodniej oraz wschodniej o dodatkowe 75 metrów. Powstanie pięć nowych modułów po 15 metrów każdy – tłumaczy Przemysław Marcinkowski, dyrektor ds. infrastruktury Portu Lotniczego Wrocław. Powierzchnia terminalu zwiększy się tym samym o ok. 30 tys. m², co umożliwi obsługę ok. 8 mln pasażerów rocznie (dziś to już blisko 4 mln).

Port Lotniczy Wrocław obsłuży 10 mln pasażerów

W kolejnym etapie, zaplanowanym na lata 2033-2035, powstanie nowy pirs o długości 165 metrów. Będzie to dwukondygnacyjny budynek z czterema dodatkowymi mostami i czterema rękawami. Po zakończeniu realizacji nowy terminal będzie mógł obsłużyć nawet 10 mln pasażerów w ciągu roku. Proces inwestycyjny już się rozpoczął. Staramy się tak go zorganizować, żeby miał minimalny wpływ na ograniczenie czy zmianę sposobu funkcjonowania lotniska – podkreśla Karol Przywara, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. Długoterminowa rozbudowa wrocławskiego lotniska możliwa będzie dzięki środkom unijnym. Koszt inwestycji wyniesie 350 mln zł, z czego połowę dopłaci UE.