Nazwa obiektu | PAWILON DUŃSKI EXPO 2010 |
Adres obiektu | Szanghaj, Chiny |
Autorzy | BIG, Bjarke Ingels |
Współpraca autorska | ARUP AGU, 2+1, Jeppe Hein, Arup Tongji, Ai Wei Wei, Martin De Thurah |
Zespół projektowy | Jan Magasanik, Kamil Szoltysek, Sonja Reisinger, Tobias Hjortdahl, Claus Tversted, Jan Borgstrøm, Pauline Lavie, Teis Draiby, Daniel Sundlin, Line Gericke, Armen Menendian, Karsten Hammer Hansen, Martin Mortensen, Niels Lund Petersen, Finn Nørkjær |
Inwestor | Erhvervs- og Byggestyrelsen |
Powierzchnia całkowita | 3000.0 m² |
Budynek został zaprojektowany jako spirala pieszo-rowerowa wznosząca się na poziom 12 metrów. Element toru rowerowego z 1500 miejskimi pojazdami na dachu oferuje możliwość doświadczenia miasta w ten szczególny sposób. Tak więc, po przyjeździe na Expo i wizycie w pawilonie Danii, dostaniesz rower i zwiedzisz resztę świata!
Czytaj także>> Atmosfera harmonii w austriackim pawilonie na Expo 2010
Rower to popularny rodzaj transportu i narodowy symbol - wspólny zarówno dla Danii, jak i Chin. Jednak w ostatnich latach ma on zupełnie inny wymiar w obu krajach. Podczas gdy w Kopenhadze stał się synonimem trwałego miasta i zdrowego stylu życia, ciężki ruch kołowy rośnie w Szanghaju, w którym samochód jest wyznacznikiem dobrobytu. Duński pawilon przywraca niejako ten rodzaj transportu, jako symbol zrównoważonego rozwoju miasta. Duńskiego sposobu życia, jak i całej wystawy można doświadczać na miejskich rowerach, które będą dostępne bezpłatnie do użytku dla zwiedzających. Kolejność zdarzeń podczas wystawy odbywać się będzie równolegle. Program wewnętrznej przestrzeni jest zamknięty i zawiera różne funkcje pawilonu.
Szanghaj, jak i Kopenhaga są miastami portowymi, ale w Danii woda w zatoce jest czysta. W samym sercu pawilonu znajdzie się basen z Syrenką, autorstwa rzeźbiarza Edvarda Eriksena, wypełniony wodą morską z portu w Kopenhadze. Strukturalnie, pawilon pomyślany został jako samonośne więźby rurowe - podobne do kadłuba statku. Fasadę poddano perforacji na potrzeby wentylacji i doświetlenia, ale ze względu na konstrukcję wykonania więźby, stopień perforacji zależy także od strukturalnych naprężeń. Monolityczna konstrukcja wykonana z samonośnej blachy stalowej pomalowanej na biało, wytwarzana jest w chińskiej stoczni. Syntetyczne, jasnoniebieskie powłoki stosowane w Danii dla ścieżek rowerowych pokrywać będą dach. Odpowiednio, wewnątrz na podłodze pojawią się również epoksydowe oznaczenia rowerowe.

i