Brama Miasta Łódź: projekt medusa group w Nowym Centrum Łodzi

i

Autor: Archiwum Architektury Zespół biurowy Brama Miasta w Łodzi, proj. medusa group; fot. Rafał Tomczyk

Brama Miasta Łódź: projekt medusa group w Nowym Centrum Łodzi

2020-09-08 17:06

Brama Miasta została oddana do użytku. Za projekt dwóch budynków na głównej osi Nowego Centrum Łodzi odpowiada śląska pracownia medusa group

Nazwa obiektuZespół biurowy Brama Miasta
Adres obiektuŁódź, ul. Kilińskiego
Autorzymedusa group, architekci Przemo Łukasik, Łukasz Zagała
Współpraca autorskaJustyna Siwińska-Pszoniak, Małgorzata Spyra, Agnieszka Szewera-Drozda, Mateusz Skalski, Maciej Spiess, Małgorzata Kasińska, Anna Przybyłka, Damian Langer, Seweryn Wróblewski, Michał Sokołowski, Konrad Basan, Mateusz Rymar, Krzysztof Weber, Piotr Dećko, Michał Laskowski, Katarzyna Chobot
Architektura krajobrazuKass-Architektura Krajobrazu, Krzysztof Kass
KonstrukcjaIndustria Project
InstalacjeCE Group, BZB Projekt (procedury administracyjne)
InwestorSKANSKA
Powierzchnia terenu7556.0 m²
Powierzchnia użytkowa39385.0 m²
Powierzchnia całkowita40000.0 m²
Kubatura329531.0 m³
Projekt2015-2017
Data realizacji (koniec)2020

Brama Miasta stanowić ma łącznik między starym miastem a tzw. Nowym Centrum Łodzi, zaplanowanym z rozmachem założeniem, za którego realizację odpowiadają wspólnie władze samorządowe, spółki kolejowe i inwestorzy prywatni. Na 100-hektarowym terenie w obrębie ulic Tuwima, Piotrkowskiej, Narutowicza i Sienkiewicza powstaje nowa, wielofunkcyjna dzielnica powiązana z historycznym centrum miasta. Do jej realizacji przystąpiono w 2011 roku, zaczynając od wyburzenia dawnego dworca Łódź Fabryczna. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, opracowanym na podstawie koncepcji luksemburskiego urbanisty Roba Kriera z 2007 roku, nowy dworzec przewidywano bowiem pod ziemią, by tereny powyżej przeznaczyć pod inwestycje. Nową stację Łódź Fabryczną oficjalnie otwarto 11 grudnia 2016 roku. I tak jak przewidywano, tereny wokół szybko stały się wielkim placem budowy. Jednym z powstałych tu obiektów jest oddany właśnie do użytku zespół dwóch budynków Brama Miasta autorstwa pracowni medusa group. Pierwszy dysponuje powierzchnią 13,8 tys. m², drugi zaś 27 tys. m². Oba wykończono mozaiką paneli z cortenu i czarnej blachy, co z jednej strony stanowi nawiązanie do przemysłowej tożsamości Łodzi, z drugiej wywoływać wrażenie zmienności i ruchu z perspektywy podróżujących jedną z biegnących w sąsiedztwie dróg.

Brama Miasta Łódź: projekt meusa group w Nowym Centrum Łodzi

i

Autor: Archiwum Architektury Zespół biurowy Brama Miasta w Łodzi, proj. medusa group; fot. Rafał Tomczyk

Łódź jest miastem wielokulturowym, miastem patchworkiem, które podobnie jak śląska metropolia, w której się wychowałem i żyję na co dzień, potrzebuje nowych, atrakcyjnych przestrzeni wspólnych, miejsc spotkań, otwartych pasaży i placów dla mieszkańców oraz przyjezdnych. Jednym z takich miejsc ma być nowa Brama Łodzi, bowiem Łódź nie potrzebuje dziś – jak sądzę – nowych szklanych domów. Brama Miasta ma być przykładem szerokiego myślenia o mieście i jego przyszłych użytkownikach i nowych pracownikach. Architektura tego budynku ma być prosta i ponadczasowa, wykorzystująca korten, nowoczesny materiał, którego barwa nawiązuje do cegły, materiału stanowiącego architektoniczny rodowód Łodzi – mówi architekt Przemo Łukasik z medusa group.

Projekt musiał spełniać rygorystyczne normy współczynników energooszczędności i izolacyjności. W efekcie zastosowano tu m.in. system okienno-drzwiowym z przegrodą termiczną MB-86 SI firmy ALUPROF, który wyróżnia się wyjątkową wytrzymałością aluminiowych profili, co pozwoliło na wykonanie ciężkich konstrukcji o dużych gabarytach bez uszczerbku dla wyrazu architektonicznego. Biurowiec wyposażono ponadto w drzwi wykonane w systemie MB-70HI z przegrodą termiczną. Konstrukcja systemu obniża przepływ ciepła, ogranicza konwekcję oraz promieniowanie termiczne. Fasada Bramy Miasta również została zaprojektowana w oparciu o systemy ALUPROF. Największą część powierzchni pokrywa system MB-SR50N EFEKT – fasady półstrukturalne, słupowo-ryglowe. To dzięki niemu uzyskano jednolity obraz gładkiej szklanej tafli podzielonej strukturą pionowych i poziomych linii o szerokości zaledwie dwóch centymetrów. W nadbudówce łódzkiego biurowca zastosowano ponadto system ścian osłonowych słupowo-ryglowych MB-SR50N. Został zaprojektowany z myślą o konstrukcjach lekkich ścian osłonowych typu zawieszanego i wypełniającego oraz dachów, świetlików i tym podobnych konstrukcji.Na wysokości parteru Bramy Miasta swoje miejsce znalazł również system okien odchylano-wysuwanych montowanych w fasadzie – ALUPROF MB-SR50N OW. Konstrukcja bazuje na profilach aluminiowych z przegrodą termiczną i pozwala na wykonanie okien o dużych gabarytach i wysokich parametrach technicznych. Uchylne skrzydła mogą mieć wagę nawet do 180 kg.

Brama Miasta Łódź: projekt meusa group w Nowym Centrum Łodzi

i

Autor: Archiwum Architektury Zespół biurowy Brama Miasta w Łodzi, proj. medusa group; fot. Rafał Tomczyk

Brama Miasta: wysokość

Brama Miasta to pierwszy przystanek dla podróżnych wychodzących z Dworca Łódź Fabryczna. Oferuje więc nie tylko nowoczesną powierzchnię biurową, ale też ogólnodostępną przestrzeń miejską z zielenią, amfiteatrem i drewnianą małą architekturą i licznymi kawiarniami. Na terenie amfiteatru można ponadto korzystać z wbudowanych gniazdek elektrycznych, pozwalających na przykład na podłączenie komputera i pracę zdalną. Wysokość obu budynków Bramy Miasta wynosi 55 metrów. Oba liczą 14 kondygnacji naziemnych i dwie podziemne. Na łącznej powierzchni 40 tysięcy m² pracować będzie w sumie ponad 4 tysiące ludzi. Pierwszy z obiektów oddano do użytku w ubiegłym roku, drugi w maju bieżącego roku.

Brama Miasta w Łodzi i Libeskind

Bramę Miasta projektował początkowo Daniel Libeskind. Zespół według jego koncepcji miał stanowić monumentalną, dekonstruktywistyczną bramę o łącznej kubaturze 173 tys. m³ i wysokości dochodzącej do 64 m. Na parterze przewidziano sklepy i lokale usługowe, wyżej biura i mieszkania. Przewidywano, że Brama Miasta Libeskinda powstanie do 2018 roku. Ostatecznie firma odpowiedzialna za budowę spółki LDZ Brama wycofała się z inwestycji bez podawania powodów. Zobacz, jak miała wyglądać Brama Miasta według projektu Daniela Libeskinda