Nazwa obiektu | Zespół biurowy Brama Miasta |
Adres obiektu | Łódź, ul. Kilińskiego |
Autorzy | medusa group, architekci Przemo Łukasik, Łukasz Zagała |
Współpraca autorska | Justyna Siwińska-Pszoniak, Małgorzata Spyra, Agnieszka Szewera-Drozda, Mateusz Skalski, Maciej Spiess, Małgorzata Kasińska, Anna Przybyłka, Damian Langer, Seweryn Wróblewski, Michał Sokołowski, Konrad Basan, Mateusz Rymar, Krzysztof Weber, Piotr Dećko, Michał Laskowski, Katarzyna Chobot |
Architektura krajobrazu | Kass-Architektura Krajobrazu, Krzysztof Kass |
Konstrukcja | Industria Project |
Instalacje | CE Group, BZB Projekt (procedury administracyjne) |
Inwestor | SKANSKA |
Powierzchnia terenu | 7556.0 m² |
Powierzchnia użytkowa | 39385.0 m² |
Powierzchnia całkowita | 40000.0 m² |
Kubatura | 329531.0 m³ |
Projekt | 2015-2017 |
Data realizacji (koniec) | 2020 |
Brama Miasta stanowić ma łącznik między starym miastem a tzw. Nowym Centrum Łodzi, zaplanowanym z rozmachem założeniem, za którego realizację odpowiadają wspólnie władze samorządowe, spółki kolejowe i inwestorzy prywatni. Na 100-hektarowym terenie w obrębie ulic Tuwima, Piotrkowskiej, Narutowicza i Sienkiewicza powstaje nowa, wielofunkcyjna dzielnica powiązana z historycznym centrum miasta. Do jej realizacji przystąpiono w 2011 roku, zaczynając od wyburzenia dawnego dworca Łódź Fabryczna. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, opracowanym na podstawie koncepcji luksemburskiego urbanisty Roba Kriera z 2007 roku, nowy dworzec przewidywano bowiem pod ziemią, by tereny powyżej przeznaczyć pod inwestycje. Nową stację Łódź Fabryczną oficjalnie otwarto 11 grudnia 2016 roku. I tak jak przewidywano, tereny wokół szybko stały się wielkim placem budowy. Jednym z powstałych tu obiektów jest oddany właśnie do użytku zespół dwóch budynków Brama Miasta autorstwa pracowni medusa group. Pierwszy dysponuje powierzchnią 13,8 tys. m², drugi zaś 27 tys. m². Oba wykończono mozaiką paneli z cortenu i czarnej blachy, co z jednej strony stanowi nawiązanie do przemysłowej tożsamości Łodzi, z drugiej wywoływać wrażenie zmienności i ruchu z perspektywy podróżujących jedną z biegnących w sąsiedztwie dróg.
– Łódź jest miastem wielokulturowym, miastem patchworkiem, które podobnie jak śląska metropolia, w której się wychowałem i żyję na co dzień, potrzebuje nowych, atrakcyjnych przestrzeni wspólnych, miejsc spotkań, otwartych pasaży i placów dla mieszkańców oraz przyjezdnych. Jednym z takich miejsc ma być nowa Brama Łodzi, bowiem Łódź nie potrzebuje dziś – jak sądzę – nowych szklanych domów. Brama Miasta ma być przykładem szerokiego myślenia o mieście i jego przyszłych użytkownikach i nowych pracownikach. Architektura tego budynku ma być prosta i ponadczasowa, wykorzystująca korten, nowoczesny materiał, którego barwa nawiązuje do cegły, materiału stanowiącego architektoniczny rodowód Łodzi – mówi architekt Przemo Łukasik z medusa group.
Projekt musiał spełniać rygorystyczne normy współczynników energooszczędności i izolacyjności. W efekcie zastosowano tu m.in. system okienno-drzwiowym z przegrodą termiczną MB-86 SI firmy ALUPROF, który wyróżnia się wyjątkową wytrzymałością aluminiowych profili, co pozwoliło na wykonanie ciężkich konstrukcji o dużych gabarytach bez uszczerbku dla wyrazu architektonicznego. Biurowiec wyposażono ponadto w drzwi wykonane w systemie MB-70HI z przegrodą termiczną. Konstrukcja systemu obniża przepływ ciepła, ogranicza konwekcję oraz promieniowanie termiczne. Fasada Bramy Miasta również została zaprojektowana w oparciu o systemy ALUPROF. Największą część powierzchni pokrywa system MB-SR50N EFEKT – fasady półstrukturalne, słupowo-ryglowe. To dzięki niemu uzyskano jednolity obraz gładkiej szklanej tafli podzielonej strukturą pionowych i poziomych linii o szerokości zaledwie dwóch centymetrów. W nadbudówce łódzkiego biurowca zastosowano ponadto system ścian osłonowych słupowo-ryglowych MB-SR50N. Został zaprojektowany z myślą o konstrukcjach lekkich ścian osłonowych typu zawieszanego i wypełniającego oraz dachów, świetlików i tym podobnych konstrukcji.Na wysokości parteru Bramy Miasta swoje miejsce znalazł również system okien odchylano-wysuwanych montowanych w fasadzie – ALUPROF MB-SR50N OW. Konstrukcja bazuje na profilach aluminiowych z przegrodą termiczną i pozwala na wykonanie okien o dużych gabarytach i wysokich parametrach technicznych. Uchylne skrzydła mogą mieć wagę nawet do 180 kg.
Brama Miasta: wysokość
Brama Miasta to pierwszy przystanek dla podróżnych wychodzących z Dworca Łódź Fabryczna. Oferuje więc nie tylko nowoczesną powierzchnię biurową, ale też ogólnodostępną przestrzeń miejską z zielenią, amfiteatrem i drewnianą małą architekturą i licznymi kawiarniami. Na terenie amfiteatru można ponadto korzystać z wbudowanych gniazdek elektrycznych, pozwalających na przykład na podłączenie komputera i pracę zdalną. Wysokość obu budynków Bramy Miasta wynosi 55 metrów. Oba liczą 14 kondygnacji naziemnych i dwie podziemne. Na łącznej powierzchni 40 tysięcy m² pracować będzie w sumie ponad 4 tysiące ludzi. Pierwszy z obiektów oddano do użytku w ubiegłym roku, drugi w maju bieżącego roku.
Brama Miasta w Łodzi i Libeskind
Bramę Miasta projektował początkowo Daniel Libeskind. Zespół według jego koncepcji miał stanowić monumentalną, dekonstruktywistyczną bramę o łącznej kubaturze 173 tys. m³ i wysokości dochodzącej do 64 m. Na parterze przewidziano sklepy i lokale usługowe, wyżej biura i mieszkania. Przewidywano, że Brama Miasta Libeskinda powstanie do 2018 roku. Ostatecznie firma odpowiedzialna za budowę spółki LDZ Brama wycofała się z inwestycji bez podawania powodów. Zobacz, jak miała wyglądać Brama Miasta według projektu Daniela Libeskinda