Architektura MuratorRealizacjeCałoroczne Centrum Sportowo-Rekreacyjne nad jeziorem Krzywym projektu Dżus G.K. Architekci

Całoroczne Centrum Sportowo-Rekreacyjne nad jeziorem Krzywym projektu Dżus G.K. Architekci

Inwestycja jest odpowiedzią na postulowane od wielu lat "otwarcie Olsztyna na jeziora". Powstała największa w Polsce plaża nad śródlądowym zbiornikiem wodnym z całoroczną infrastrukturą sportowo-rekreacyjną.

Centrum sportowe, Dżus Architekci
Całoroczne Centrum Sportowo-Rekreacyjne nad jeziorem Krzywym Dżus G.K. Architekci. Fot. Dżus G.K. Architekci
Całoroczne Centrum Sportowo-rekreacyjne nad jez. Krzyw; Obszar A - Plaża MiejskaOlsztyn ul. Jeziorna 8
AutorzyDżus GK Architekci: Grzegorz Dżus, Katarzyna Orzechowska-Dżus, Małgorzata Sender, Agnieszka Adamczyk, Tamara Zawadzka
InwestorGmina Olsztyn
Powierzchnia użytkowa2930.0 m²
Powierzchnia zagospodarowania terenu15 ha
Projekt2011-2012
Data realizacji (początek)2013
Data realizacji (koniec)2014

Założenia autorskie:

Zaprojektowana przez Dżus G.K. Architekci Plaża Miejska w Olsztynie jest fragmentem inwestycji realizowanej w oparciu o koncepcję wyłonioną w ogólnopolskim konkursie architektonicznym "Budowy całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej nad jeziorem Krzywym w Olsztynie". W skład zwycięskiego konsorcjum weszły również pracownie: Spapa i Re-studio, które opracowały dokumentację na kolejne obszary inwestycyjne wokół jeziora (obecnie w trakcie realizacji).

Inwestycja jest odpowiedzią na postulowane od wielu lat "otwarcie Olsztyna na jeziora", w wyniku której w mieście nazywanym stolicą krainy tysiąca jezior powstała m.in. największa w Polsce plaża nad śródlądowym zbiornikiem wodnym z całoroczną infrastrukturą sportowo-rekreacyjną. Na jej terenie oprócz obiektów wypożyczalni sprzętu, kawiarni, restauracji i budynków szatniowych zrealizowano zespoły boisk, place zabaw, liczne pomosty i tarasy wypoczynkowe. Całość kompleksu rozlokowanego wśród otaczających jezioro lasów, została spięta układem dróg pieszych i rowerowych oraz podłączona do miejskiego układu drogowe zapewniającego nie tylko dostępność komunikacji miejską, ale i duże zespoły parkingowe na obrzeżach inwestycji.

Centrum sportowe, Dżus Architekci
Zdjęcie lotnicze plaży miejskiej w Olsztynie. Fot. 4drone.pl

Układ urbanistyczny plaży miejskiej zaprojektowano w oparciu o oś widokową głównego dojścia, której przedłużenie stanowi molo i zrealizowany wzdłuż niego budynek wypożyczalni sprzętu wodnego oraz służb ratunkowych. Wszystkie obiekty odsunięto (w stosunku do dotychczasowej prowizorycznej zabudowy) od brzegu, tak aby znacząco zwiększyć powierzchnię piaszczystej plaży. Jednocześnie ustawiono je prostopadle do tafli wody, w celu otworzenia widoku na jezioro z głównych ciągów komunikacyjnych. Obiekty zlokalizowane zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego poprzecinano ciągami pieszymi ograniczając jednocześnie do niezbędnej ich kubaturę. Kształt poszczególnych budynków wkomponowano w istniejący drzewostan, aby zminimalizować wycinkę i optycznie scalić nowe elementy zabudowy z otoczeniem. Dachy w większości zaprojektowano jako zielone, zaś ściany pokryto kompozycją drewna lub wyposażono w siatki będące podkonstrukcją dla roślinności. Dzięki temu w przyszłości również ściany obiektów przekształcą się w powierzchnie pokryte naturalną zielenią. Dla zwiększenia powierzchni rekreacyjnej i zapewnienia użytkownikom widoku na jezioro pozostałe dachy otrzymały formę tarasów.

Centrum sportow, Dżus Architekci
Całoroczne Centrum Sportowo-Rekreacyjne nad jeziorem Krzywym Dżus G.K. Architekci. Fot. Dżus G.K. Architekci

Główny budynek przeznaczony dla służb ratunkowych i na wypożyczalnię sprzętu wodnego, został zlokalizowany na tafli jeziora. Jego smukły kształt, dopełniający główną oś widokową i kompozycyjną został dodatkowo przedłużony o dwupoziomowe pomosty. Poziom górny jest obszernym tarasem widokowym pozwalającym na organizowanie imprez publicznych i obserwację zawodów sportowych, a jednocześnie stanowi osłonę pomostu dolnego ze stanowiskami dla jednostek służb ratowniczych.

Drewniany ekran łączący oba pomosty, ze względu na kierunek wiatrów, stanowi dodatkowe zabezpieczenie dla cumujących tu jednostek i przygotowujących się drużyn ratowniczych. Na tej kondygnacji zlokalizowano również slip pozwalający wodować jednostki bezpośrednio z budynku. Bryła obszernego magazynu dla jego optycznego zmniejszenia i wyeksponowania przechowywanego na tafli jeziora sprzętu wodnego, została całkowicie przeszklona. Poza walorem estetycznym, rozwiązanie to ułatwiaja odnalezienie i jednoznaczną identyfikację funkcji obiektu. Wyższe, również w większości przeszklone, kondygnacje mieszczą pomieszczenia obserwacyjne i szkoleniowe dla służb ratowniczych, zaś ściany pełne pomieszczeń pomocniczych pokryto białym laminatem, przypominającym kadłuby cumujących tu łodzi.

Wszystkie elementy wykonane są z materiałów o dużej odporności na akty wandalizmu i warunki atmosferyczne. Elewacje pokryto modrzewiem syberyjskim i betonem z siatkami dla roślinności, pomosty wypoczynkowe i mola wykonano z azobe – drewna zwanego żelaznym, zaś w samych już budynkach zastosowano armaturę ze stali nierdzewnej.

Zrealizowany zespół plaży miejskiej jest fragmentem prawdopodobnie pierwszej w kraju próby objęcia kompleksowym projektem tak dużego zbiornika wodnego. Realizacja tak różnorodnej, całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, nie tylko w zasadniczy sposób zmieni znaczny obszar miasta, ale również stanowić będzie istotny czynnik podniesienia atrakcyjności Olsztyna jako miasta turystycznego.

Budowa Browaru Zamkowy Młyn w Olsztynie Browar Zamkowy Młyn stanął w miejscu historycznego obiektu o podobnej funkcji. W jego wnętrzach wyeksponowano piwne tanki, widoczne przez szklane witryny także z zewnątrz – o realizacji, której proces projektowy ze względu na prestiżową lokalizację w centrum Olsztyna i stale zmieniające się wytyczne zajął autorom ponad 7 lat pisze architekt Grzegorz Dżus.