Marokańska rezydencja artystki

i

Autor: Archiwum serwisu Fot. Aderrahmen Ezzine

Dach jak poduszka powietrzna. Dom pod Marrakeszem - architektura hybrydowa

2016-04-08 17:19

Dom projektu Philippe Barrière opiera się na zasadach architektury hybrydowej (high-tech/low-tech). Zbudowano go z tanich, tradycyjnych ścian adobe (low-tech) i lekkiego, wspornikowego, metalowego baldachimu ETFE (high-tech). Zamieszkała w nim artystka, to jednocześnie jej rezydencja prywatna, jak i galeria sztuki i siedziba fundacji wspierającej marokańską sztukę kobiet. Zobacz projekt pracowni Bio Philippe Barrière Collective (PB+Co) w północno-zachodniej Afryce.

Philippe Barrière zmarł w Tunezji w 2021 roku. Przypominamy nasz materiał o domu w Maroku, który powstał kilka lat wcześniej. Pisaliśmy o nim na łamach Architektury-murator w 2016 roku.

Filozofia pracowni: architektura ma łagodzić skutki kryzysów

Podstawą filozofii pracowni Bio Philippe Barrière Collective (PB+Co) jest przekonanie o tym, że architektura może łagodzić skutki współczesnych kryzysów - ocieplenia klimatu czy negatywnych konsekwencji globalizacji. W ciągu ostatnich 30 lat kierowane przez Philippe'a Barrière'a biuro opracowało szereg projektów odnoszących się do problemów suburbanizacji i bezdomności. W ostatnim czasie głównym obszarem działań pracowni stała się północno-zachodnia Afryka. Na podstawie zdobytych tam doświadczeń powstał program tzw. architektury hybrydowej, polegający na wykorzystaniu technologicznych innowacji przy jednoczesnym zastosowaniu pracy rzemieślniczej i tradycyjnych metod budowlanych.

Dom na wsi pod Marrakeszem

Ta realizacja kolektywu jest wcieleniem tych właśnie zasad. Obiekt zbudowano w pobliżu oliwnego gaju, na wiejskich terenach pod Marrakeszem, skąd rozciągają się widoki na majestatyczne góry Atlas. Program funkcjonalny budynku obejmuje prywatną rezydencję, pawilon zabawowy dla trójki dzieci oraz atelier. W skład kompleksu wchodzi także przestrzeń, która może być wykorzystywana jako galeria oraz siedziba fundacji wspierającej marokańskie artystki.

Kompleks został zaprojektowany tak, aby malarka Amal Ben Brik i jej rodzina mogli w spokoju mieszkać tu, pracować i cieszyć się otoczeniem. Składa się z prywatnej rezydencji, pawilonu dla trojga dzieci oraz gościnnych pokojów artystów oraz pracowni.

Cegła suszona na słońcu, technika znana od wieków

Forma architektoniczna obiektu wynikła z zastosowania zasad, które sformułowano w programie architektury hybrydowej. Najistotniejszymi czynnikami determinującymi kształt domu są warunki bioklimatyczne oraz chęć ograniczenia kosztów budowy i materiałów. Główną część budynku wzniesiono z cegły suszonej na słońcu. Do podstawowych zalet tego budulca należy zdolność akumulacji ciepła - ściany z cegły pozwalają na wyrównanie różnic temperatur panujących za dnia i w nocy. Zastosowana technika jest ponadto znana od wieków, co umożliwiło zatrudnienie lokalnych budowniczych.

Dach z membrany ETFE

Dach wykonano z trzech warstw membrany ETFE, które pozwalają na swobodny przepływ powietrza. Wykorzystane tworzywo nie szkodzi środowisku, jest niedrogie i nie ulega uszkodzeniom związanym z działaniem czynników atmosferycznych. Wokół domu wzniesiono lekką metalową ramę, na której wsparto zadaszenie. Na konstrukcji zamocowano także dodatkową barierę ochronną przed słońcem – białą zasłonę z wodoodpornego lnu.