Dom w Grzepnicy | |
Autorzy: | maxberg, architekci Karol Nieradka, Michał Jaroszewicz |
Wykonawca: | thomas praefab |
Powierzchnia użytkowa: | 250 m² |
Realizacja: | 2021 |
Za projekt domu w Grzepnicy odpowiada architekt Karol Nieradka, właściciel biura maxberg, które w swoim portfolio ma wiele budynków z prefabrykatów. Tym razem stworzył parterowy obiekt składający się z trzech połączonych ze sobą segmentów. To proste bryły o dwuspadowych, asymetrycznych dachach. Obok znajduje się też wolno stojący garaż o podobnej formie, a powierzchnia użytkowa całego zespołu wynosi ok. 250 m².Elewacje oraz dachy mają grafitowy kolor. Jedynym akcentem barwnym są jaskrawożółte, aluminiowe ramy okien oraz drzwi wejściowe w tym samym odcieniu. Subtelną dekorację stanowią także pionowe i poziomie linie – miejsca łączenia prefabrykowanych płyt betonowych. Oszczędną formę podkreślają duże przeszklenia bez podziałów oraz bezokapowy dach.
Dom w Grzepnicy zdobył główną nagrodę w XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze 2022, organizowanym wspólnie przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich. Dla nas to był kolejny projekt z elementów prefabrykowanych trójwarstwowych. Z elewacją wylaną na etapie produkcji, ociepleniem wykonanym na produkcji oraz z częścią konstrukcyjną również zrobioną na hali. Przyjechały gotowe elementy, które zostały złożone na budowie w ciągu 4-5 dni – mówił Karol Nieradka podczas uroczystej gali, która odbyła się w grudniu ubiegłego roku w pawilonie wystawowym SARP w Warszawie. Założeniem całego projektu było to, że jeżeli budujemy z prefabrykatów, powinniśmy ten fakt wykorzystać w jak największym stopniu i w jakiś sposób uwypuklić – dodał, zwracając uwagę na zaproponowane w koncepcji delikatne przefazowania na elewacji, odzwierciedlające konstrukcję poszczególnych elementów.
Jury, w którego skład weszli architekci Marek Chrobak, Magda Wielogórska, Robert Skitek, Natalia Paszkowska oraz Zbigniew Pilch ze Stowarzyszenia Producentów Cementu, zwróciło uwagę na konsekwentne zastosowanie prefabrykowanych elementów, które tworzą nie tylko konstrukcję budynku, ale nadają mu też jednoznaczny wyraz architektoniczny. Dom w Grzepnicy, dzięki rozbiciu na mniejsze bryły, zachowuje skalę niewielkiej siedliskowej zabudowy. Ciemne powściągliwe wykończenie elewacji, a także dobór gatunkowy roślin wprowadzonych w bezpośrednim sąsiedztwie domu, pozwoliły na wtopienie obiektu w najbliższe otoczenie – czytamy w uzasadnieniu.
Polski Cement w Architekturze 2023: pozostałe nagrody i wyróżnienia
Drugą nagrodę i nagrodę specjalną Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego otrzymała rozbudowa Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Jastrzębiu-Zdroju (proj. SLAS architekci). W tym przypadku sędziowie zwrócili uwagę na powściągliwość, a zarazem wyrazistość operowania betonem. Motyw falowanego betonu w sali koncertowej oraz holu nie tylko kształtuje właściwą akustykę wnętrza – staje się prostym środkiem estetycznym wiążącym odmienne przestrzenie, zarazem nawiązując do głównego motywu charakterystycznej elewacji. Mistrzowsko zróżnicowano kolor i formę, nadając odmienny charakter różnym funkcjonalnie przestrzeniom za pomocą tego samego motywu – napisali w uzasadnieniu.
Trzecią nagrodę zdobyły ex aeqo biurowiec Skyliner w Warszawie (proj. APA Wojciechowski Architekci) oraz zespół Monopolis w Łodzi (proj. Grupa 5 Architekci). Na temat warszawskiej realizacji sędziowie napisali, że jest to znakomity przykład wykorzystania tradycji stołecznych wieżowców do kreowania nowej jakości przestrzeni. Skrupulatne i bardzo precyzyjne kształtowanie formy w połączeniu z wyważonym detalem architektonicznym tworzy niepowtarzalną bryłę w sylwecie centrum stolicy. Na szczególną uwagę zasługuje wykończenie wnętrz, podkreślające elementy budowlane i konstrukcyjne – uzasadniało jury.
W uzasadnieniu dla Monopolis czytamy: autorzy projektu wykorzystali piękno prostych materiałów, zestawiając zabytkową cegłę i stal kortenowską z drewnem, szkłem i surowym betonem. Beton został użyty w elementach konstrukcyjnych budynku, klatkach schodowych, reprezentacyjnym foyer oraz w elementach małej architektury znakomicie wpisanych w przestrzeń dziedzińca obiektu. Zastosowany tu betonowy monolit jest nie tylko solidnym elementem konstrukcyjnym, ale służy także jako siedzisko, ogród deszczowy, scena i widownia kameralnego amfiteatru. Śmiałe kontrastowe zestawienia różnorodnych materiałów to zderzenie tradycji i nowoczesności, odzwierciedlające odbywający się w ostatnich latach proces odbudowy tożsamości Łodzi.
Wyróżnienie w XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze otrzymał Dom (nie)powtarzalny na Śląsku (proj. archistudio studniarek + pilinkiewicz), a nagrodę specjalną, za całokształt działalności twórczej z użyciem technologii żelbetowej, pracownia Medusa Group. Jury doceniło architektów za umiejętne, pełne wrażliwości i szczerości połączenie materiałów z technologią betonu, który nabiera dodatkowej jakości w konfrontacji z tradycją miejsca.
Polecany artykuł: