Architektura MuratorRealizacjeForma otwarta – o projekcie Łodzi Fabrycznej

Forma otwarta – o projekcie Łodzi Fabrycznej

Przygotowywaniu koncepcji towarzyszyły analizy węzłów komunikacyjnych w miastach europejskich o zbliżonej wielkości. Od początku zakładano przy tym podziemną lokalizację obiektu, z respektem odnosząc się do idei kompozycyjnych Nowego Centrum Łodzi i wyróżniającego się w tym założeniu budynku zwanego Bramą Miasta. Należało też uwzględnić inwestycje przewidywane w przyszłości, jak tunel średnicowy pod centrum czy cztery wysokościowce ponad bryłą dworca – piszą Anna Tomaszewska, Magdalena Boule i Tomasz Tomaszewski.

Łódź Fabryczna od zachodu
Główne wejście do dworca od strony zachodniej, w głębi widoczna Specjalna Strefa Kultury EC1. Fot. Marcin Czechowicz
Multimodalny dworzec Łódź FabrycznaŁódź, rejon ulic Tramwajowej, Kilińskiego, Składowej, Targowej, projektowanej Nowowęglowej i Nowotargowej
Architektura:FaAbryczna sp. z o.o. (w składzie: FBT Pracownia Architektury i Urbanistyki, Tremend, GSBK, Infrares, PPprojekt, Major, KMG), architekci Anna Tomaszewska, Magdalena Boule, Tomasz Tomaszewski
Współpraca autorskaarchitekci Przemysław Lewicki, Agnieszka Piasecka, Krystyna Brzezińska, Anna Woźniak, Małgorzata Welfel, Andrzej Pruski, Daria Cichoń, Bartosz Ornaf, Dariusz Kruk, Marcin Baranowski, Weronika Michalska
Architektura krajobrazuFaAbryczna sp. z o.o., Krystyna Misiak
KonstrukcjaGSBK Biuro Konstrukcyjne
Generalny wykonawcaKonsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
InwestorPKP PLK (73%), PKP S.A. (3%), Miasto Łódź (24%)
Powierzchnia terenu114504.0 m²
Powierzchnia zabudowy56698.0 m²
Powierzchnia użytkowa102224.0 m²
Powierzchnia całkowita175180.0 m²
Kubatura1218513.0 m³
Projekt (data)2014-2016
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycji1 759 000 000
Uzupełnienie do artykułu Dworzec Łódź Fabryczna w nr. 2/2017 „Architektury-murator” Uprzejmie informujemy, że w artykule „Dworzec Łódź Fabryczna” (str. 36-54) nie wskazano spółki SYSTRA jako firmy odpowiadającej za architekturę obiektu w latach 2011-2014. W uzupełnieniu tej informacji podajemy, że arch. E. Oskroba, J. Wysocka, M. Nowakowska-Cicio ze spółki SYSTRA są autorkami projektu koncepcyjnego dworca Łódź Fabryczna, a także projektów budowlanych i wykonawczych wykonanych w okresie grudzień 2011-styczeń 2014. Red

Multimodalny węzeł transportowy Łódź Fabryczna zastąpił zasłużony dla miasta, ale mocno zdegradowany, 150-letni dworzec kolejowy. U podstaw decyzji o realizacji przedsięwzięcia stało przekonanie, że inwestycja ta, zlokalizowana dodatkowo w rejonie Nowego Centrum Łodzi, odegra niezwykle stymulującą rolę w rozwoju miasta. To przesądziło o przyszłościowo przyjętej przepustowości samej stacji i otaczającego układu komunikacji kołowej, jednocześnie wpływając bezpośrednio na gabaryty projektowanych obiektów.

Czytaj też: Architektoniczny przewodnik po Łodzi: co warto zobaczyć w Łodzi |

Przygotowywaniu koncepcji towarzyszyły analizy węzłów komunikacyjnych w miastach europejskich o zbliżonej wielkości i w podobny sposób oddalonych od stolic swojego kraju (Turyn, Lyon, Hamburg, Lipsk, Rotterdam). Od początku zakładano przy tym podziemną lokalizację obiektu, z respektem odnosząc się do idei kompozycyjnych Nowego Centrum Łodzi i wyróżniającego się w tym założeniu budynku zwanego Bramą Miasta.

Łódź Fabryczna. Budowa
Łódź Fabryczna. Budowa. Fot. dzięki uprzejmości generalnego wykonawcy NLF Torpol Astaldi S.C

Należało też uwzględnić inwestycje przewidywane w przyszłości, jak tunel średnicowy pod centrum, nowy układ komunikacyjny oraz planowane powyżej, de facto na naszym obiekcie, cztery 12-piętrowe wysokościowce. Ostatecznie zaproponowano przejrzystą, otwartą formę, mogącą rozwijać się w miarę potrzeb i koncentrować wokół siebie narastającą zabudowę.

Zewnętrzna wizytówka dworca to przede wszystkim wielkowymiarowe świetliki dachowe z tysięcy paneli szklanych, przeziernych i nieprzeziernych, na eksponowanej konstrukcji stalowej, z czego dwa skrajne w formie powłok parabolicznych. Przestrzenie wewnętrzne ukształtowano w taki sposób, by pełniły funkcję placów i pasaży miejskich, otwartych na otoczenie poprzez wielkie szklane fasady. Surowe, monochromatyczne materiały, takie jak naturalny beton, granitowe posadzki czy metalowe okładziny perforowano gradientowo, zestawiono tu z replikami historycznej fasady, wzorami na oszkleniach i innymi ozdobnymi elementami, jak choćby barwne murale z łódzkimi motywami.

Nowe Centrum Łodzi – Tomasz Żylski Oddany do użytku w grudniu ubiegłego roku multimodalny dworzec Łódź Fabryczna ma zachęcić inwestorów do budowy w okolicy Nowego Centrum Łodzi i pomóc w staraniach o zorganizowanie w mieście poświęconej rewitalizacji światowej wystawy EXPO 2022 – pisze Tomasz Żylski.
Konstrukcja dworca – o projekcie konstrukcji Łodzi Fabrycznej Mariusz Szefer Naszym zadaniem było takie zaprojektowanie konstrukcji, aby w tym samym czasie możliwe było prowadzenie prac nadziemnych i podziemnych. W początkowej fazie strop -8 stanowił płytę fundamentową, a prace wykonywano nad tym poziomem, jednocześnie metodą „górniczą” drążąc część podziemną do poziomu -20. Wyzwaniem samym w sobie był projekt właściwej płyty fundamentowej -18,22, a przede wszystkim połączenia jej z wykonanymi wcześniej podporami pionowymi – słupami/baretami – pisze Mariusz Szefer.
Dworzec o dwóch twarzach – o Łodzi Fabrycznej Filip Springer Wielką zaletą obiektu jest to, czym nie jest. A nie jest galerią handlową. Trend, by dworce podpinać pod komercyjne inwestycje o tym charakterze spowodował wystarczające spustoszenie w krajobrazie polskich miast. Jego smutnym pomnikiem jest całkowicie dysfunkcjonalny dworzec, a właściwie aneks dworcowy, w Poznaniu. Ofiarą tego myślenia stał się też Sopot z handlowym molochem wciśniętym w kameralne dotychczas centrum i Katowice z galerią, która stanęła na gruzach brutalistycznej ikony – pisze Filip Springer.
Dworzec przyszłości – o Łodzi Fabrycznej Daniel Załuski Władze Łodzi zakładają, iż uda się powtórzyć sukces dworca Lille Europe, zrealizowanego na rozwidleniu linii kolei dużych prędkości w kierunku Paryża, Londynu, Brukseli i Amsterdamu, co pozwoliło temu poprzemysłowemu miastu stać się nowym międzynarodowym centrum biznesowym. W Łodzi szanse na podobny efekt pojawią się jednak dopiero wtedy, gdy oprócz podziemnej stacji powstanie tunel kolejowy pod śródmieściem, a przede wszystkim uda się zrealizować planowaną od dawna linię kolei dużych prędkości Warszawa – Poznań – Wrocław – pisze Daniel Załuski.
Brama Miasta w Łodzi projektu Daniela Libeskinda Władze Łodzi zapowiadają nowe inwestycje, które mają zmienić wizerunek miasta. W centrum Łodzi, w pobliżu dworca kolejowego Łódź Fabryczna, powstać ma Brama Miasta, zaprojektowana przez Daniela Libeskinda