Architektura MuratorRealizacjeHarmonia przeciwieństw. Fondazione Prada projektu OMA

Harmonia przeciwieństw. Fondazione Prada projektu OMA

Siedziba Fondazione Prada mieści się na południu Mediolanu, w postindustrialnym zespole budynków z początku XX wieku. 9 maja otwarto nowe elementy kompleksu, zaprojektowane przez pracownię OMA.

Fondazione Prada projektu OMA
Fot. Bas Princen, dzięki uprzejmości Fondazione Prada
Fondazione Prada Mediolan, Włochy
AutorzyOMA; Partnerzy zarządzający Rem Koolhaas, Chris van Duijn Kierownik projektu: Federico Pompignoli
Projekt wstępny:Sam Aitkenhead, Doug Allard, Andrea Bertassi, Aleksandr Bierig, Eva Dietrich, Paul-Emmanuel Lambert, Jonah Gamblin, Stephen Hodgson, Takuya Hosokai, Jan Kroman, Jedidiah Lau, Francesco Marullo, Vincent McIlduff, Alexander Menke, Aoibheann Ni Mhearain, Sophie van Noten, Rocio Paz Chavez, Jan Pawlik, Christopher Parlato, Ippolito Pestellini Laparelli, Dirk Peters, Andrea Sollazzo, Michaela Tonus, Jussi Vuori, Luca Vigliero, Mei-Lun Xue
Końcowa faza projektu:Anna Dzierzon, Jonah Gamblin, Hans Hammink, Ross Harrison, Matthew Jull, Vincent Konate, Taiga Koponen, Vincent McIlduff, Andres Mendoza, Susanan Mondejar, Sasha Smolin, Michaela Tonus
Program:Powierzchnia przestrzeni publicznej 12,300 m2; powierzchnia przestrzeni prywatnej: 6,600 m2; powierzchnia zabudowy: 18,900 m2

Siedziba Fondazione Prada mieści się w dawnej destylatorni ginu z 1910 roku, przemysłowym zespole Largo Isarco na południu Mediolanu. Zadaniem architektów z pracowni OMA było zaprojektowanie nowych elementów kompleksu, które zapewnią przestrzenie dla prezentacji sztuki, organizowanych przez fundację wydarzeń oraz jej codziennego działania.

Projekt składa się z siedmiu starych i trzech nowych elementów: "Podium" stanowiącego przestrzeń dla wystaw czasowych, kina-audytorium i wieży – dziewięciopiętrowego budynku, w którym prezentowana będzie kolekcja fundacji. Ten ostatni element zostanie oddany do użytku w późniejszym terminie.

Aby stworzyć dziedziniec i umożliwić organizację wydarzeń na świeżym powietrzu, jeden z istniejących tu wcześniej budynków został wyburzony. Cztery "domy" stojących frontalnie do podwórza od strony północnej i opuszczony ogród na południu mieszczą biura oraz galerie stałe. W ich obrębie znalazł się "Nawiedzony Dom", istniejący wcześniej budynek, którego elewacje pokryte zostały płatkami złota.

Kino tworzy niezależną od pozostałych elementów przestrzeń z dużymi dwuskrzydłowymi drzwiami otwierającymi się na dziedziniec. Umieszczone tu krzesła po złożeniu tworzą płaską podłogę, dzięki czemu miejsce może być wykorzystywane nie tylko na potrzeby seansów.

W centrum terenu, na przecięciu dwóch prostopadłych osi znajduje się "Podium", na które składają się dwie bryły o zróżnicowanym wyrazie architektonicznym – całkowicie przeszklona, bezkolumnowa podstawa oraz przestrzeń galeryjna obłożona spienionym metalem (materiałem, który ze względu znaczną liczbę porów wyglądem przypomina gąbkę). Obie galerie mieszczą obszerne przestrzenie dla wystaw i wydarzeń.

Kolejnym nowym elementem kompleksu będzie dziewięciopiętrowa wieża w północno-zachodnim narożniku założenia, która zapewni widok na teren fundacji i okolice. Pomieści ona przestrzenie dla instalacji site specific (czyli stworzonych z myślą o konkretnym miejscu), restaurację i recepcję.

Tagi:
OMA
Centrum handlowe / Gwanggyo Wyzwanie stanowiła konstrukcja przeszklenia osłaniającego tzw. pętlę publiczną, wykonanego z 1646 elementów łączonych węzłami, które powstały z wykorzystaniem technologii druku 3D. O nowej realizacji OMA pisze Radosław Stach.
Reinier de Graaf – Klimat, gospodarka i Statek Ziemia Zmianom klimatu próbujemy zaradzić poprzez działania absurdalnie nieistotne. Mamy więc zielone hummery, zieloną Colę, zielone prezerwatywy, a tymczasem zmierzamy ku apokalipsie – rozmowa z Reinierem de Graafem, partnerem w OMA.
OMA w Krakowie – wykład Reiniera de Graafa Fundacja Instytut Architektury oraz Goethe-Institut Krakau zapraszają na wykład „Architektura bez właściwości”, który wygłosi Reinier de Graaf, jeden z partnerów pracowni OMA, autor bestsellerowej książki „Four Walls and a Roof. The Complex Nature of Simple Profession”. Spotkanie już 6 grudnia!
Manifesta 12. Architekci-kuratorzy w Palermo Tegoroczne biennale sztuki współczesnej Manifesta 12 będzie miało nietypowy charakter, po raz pierwszy przygotowuje je bowiem biuro architektoniczne, w dodatku jedno z bardziej znanych na świecie - holenderska OMA.
Muzeum Dizajnu w Londynie projektu OMA Na potrzeby nowej siedziby muzeum zaadaptowano zabytkowy budynek Commonwealth Institute z roku 1962. W ramach skomplikowanego procesu przebudowy usunięto oryginalną konstrukcję żelbetowych stropów, wspierając charakterystyczne dwukrzywiznowe zadaszenie tymczasowymi stalowymi podporami. Oryginalną elewację zmieniono na podwójną, przeszkloną „skórę”, znacząco poprawiając w ten sposób izolacyjność termiczną i jednocześnie zapewniając odpowiednie nasłonecznienie pomieszczeń.
Wieżowiec De Rotterdam Budynek zaprojektowano z intencją stworzenia wertykalnego miasta, którego różnorodne funkcje są rozdzielone w pionie – sklepy, mieszkania, biura, powierzchnie rekreacyjne, czterogwiazdkowy hotel i wielopoziomowy garaż. Trzy bryły o wysokości 150 metrów oparto na wspólnym, trzydziestometrowym podium i rozsunięto na odległość 7 metrów od siebie. Intensywność zabudowy wynosi 32, a całość ma łączną powierzchnię użytkową 160 000 m2.