Architektura MuratorRealizacjeVictory Boogie Woogie: holenderski ekotunel

Victory Boogie Woogie: holenderski ekotunel

Victory Boogie Woogie to najbardziej ekologiczny tunel w Europie. Tak przynajmniej twierdzą jego projektanci. Znajduje się na trasie Rotterdamsebaan, która połączyła w tym roku obwodnicę Hagi z autostradami A4 i A13.

Victory Boogie Woogie: holenderski ekotunel
Wnętrze tunelu ze świetlnymi liniami LED; fot. Ossip van Duivenbode / serwis prasowy

Zaprojektowany przez holenderskie biura Benthem Crouwel Architects, Paul de Ruiter Architects i Lanschappartners tunel Victory Boogie Woogie liczy 1,8 km. Przez cały proces projektowania architekci starali się zminimalizować uciążliwość tej inwestycji dla środowiska. Specjalne betonowe rynny z boku drogi pochłaniają hałas i kierują go w górę zamiast na boki, a drobne pyły generowane przez samochody są filtrowane przy wejściach do tunelu, co zmniejsza ich emisję mniej więcej o połowę. Budynek serwisowy działa w całości dzięki energii wytworzonej z użyciem ogniw słonecznych umieszczonych na jego pochyłym dachu. Ogniwa te stanowią również filtr zapobiegający oślepianiu kierowców przez światło słoneczne podczas wjazdu i wyjazdu z tunelu.

Tunel Victory Boogie Woogie i Rotterdamsebaan

Kluczowe znaczenie dla projektu Rotterdamsebaan miała integracja całej trasy z krajobrazem. Dzięki temu, że jej fragment biegnie pod ziemią, istniejąca zieleń nie została naruszona, można było także stworzyć nowy park. Pochyły kształt budynku serwisowego wtapia się w krajobraz. Dodatkowo od strony parku obiekt zarasta roślinność, co sprawia, że ruch na Rotterdamsebaan jest stamtąd prawie niewidoczny. Nowe przejście dla pieszych, które połączyło obie strony Rotterdamsebaan, stanowi z kolei wejście do rodzinnego parku rozrywki Drievliet. Balustrada kładki tłumi hałas drogowy i daje poczucie komfortu oraz oddzielenia od ruchu na drodze. Zbliżając się do parku, przesłona zmniejsza swoją wysokość, dzięki czemu otwiera się szeroki widok na otaczającą zieleń.

Architekci połączyli zatem w tym projekcie perspektywę kierowcy i pieszego. Nazwa tunelu nawiązuje do obrazu Victory Boogie Woogie Pieta Mondriana z kolekcji Kunstmuseum Den Haag. Liternictwo na ścianach budynku serwisowego zaprojektowała firma Het Lab, odnosząc się słynnego dzieła twórcy neoplastycyzmu. Wykonane w folii odblaskowej napisy dodają całości dynamiki.

Tunel znajduje się na skraju dzielnicy przemysłowej Binckhorst położonej na obrzeżach centrum Hagi. W nadchodzących latach ma ona zmienić się w zielone, atrakcyjne miejsce do życia i pracy.

Hyperloop. Zaha Hadid Architects dla innowacji w transporcie Hyperloop to nowy superszybki środek transportu. Nie porusza się po szynach czy jezdni, ale mknie w powietrzu, w tunelach. Projektowaniem rozwiązań dla tego futurystycznego pojazdu na terenie Włoch zajmie się słynna londyńska pracownia architektoniczna Zaha Hadid Architects.
Architektura mobilności Stajemy się ludźmi zależnymi od wind, nie od schodów. Jesteśmy dziećmi szybkiego transportu i podróż windą nie jest wcale mniej przyjemna niż automobilem czy aeroplanem – pisano w 1930 roku na łamach amerykańskiego The Architectural Forum. W tym numerze Łukasz Wojciechowski robi przegląd najciekawszych rozwiązań z dziedziny architektury transportu i komunikacji – od nieistniejącego już paryskiego garażu Ponthieu Augusta Perreta po realizacje Rema Koolhaasa i jego biura OMA.
Jak budować odpowiedzialnie? Ślad węglowy domu jednorodzinnego pod lupą: raport Jakie decyzje projektowe wpływają na emisję gazów cieplarnianych? Ile dwutlenku węgla emituje tak naprawdę dom jednorodzinny w poszczególnych fazach cyklu życia? I w jaki sposób obniżyć jego ślad węglowy? Dostępny jest już raport „Ślad węglowy domu jednorodzinnego pod lupą” opracowany przez Grupę Saint-Gobain, Krajową Agencję Poszanowania Energii i biuro projektowe HomeKONCEPT.
Barometr zdrowych domów 2021 Zapraszamy na premierę kolejnej edycji raportu Barometr zdrowych domów. W spotkaniu on-line udział wezmą m.in. Agnieszka Sosnowska, dyrektor Departamentu Ochrony Powietrza i Polityki Miejskiej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Konrad Płochocki, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich i Kamil Wyszkowski,  przedstawiciel UN Global Compact Network Poland.
Ślad węglowy w cyklu życia budynku: spotkanie on-line Koło Zrównoważonej Architektury OW SARP i PLGBC zapraszają na kolejne spotkanie z cyklu Architektura Kryzysu Klimatycznego, tym razem poświęcone różnym fazom cyklu życia budynków. W dyskusji udział wezmą Małgorzata Dembowska, Agnieszka Kalinowska-Sołtys oraz Mateusza Płoszaj-Mazurek.
Voxel, czyli ekochata na czas kwarantanny Voxel to prototyp zaawansowanego ekologicznie budynku, który może stać się schronieniem na przykład podczas kwarantanny. W parku przyrodniczym Collserola zbudowali go studenci z barcelońskiej szkoły architektury IAAC.
Zielona Stolica Europy 2023: cztery polskie miasta walczą o tytuł Zielonej Stolicy Europy Warszawa, Kraków, Gdańsk i Rzeszów znalazły się wśród 16 miast zaproszonych do udziału w konkursie na Zieloną Stolicę Europy organizowanym przez Komisję Europejską. O tym, które z nich zdobędzie ten prestiżowy tytuł dowiemy się we wrześniu.
Zabytki Dolnego Śląska. Renowacja w stylu eko Po raz trzeci rozstrzygnięty został polsko-niemiecki konkurs Zabytek – nie zapomnij! Denkmal – denk mal dran! Ma on podkreślać znaczenie Dolnego Śląska jako europejskiej, wspólnej przestrzeni kulturowej oraz przyczyniać się do zrozumienia relacji między zrównoważonym rozwojem i dziedzictwem.