Uniesione przęsła mostu tworzą charakterystyczną formę przypominającą skrzydła motyla. Za projekt odpowiada pracownia Dietmar Feichtinger Architectes.
Most "Motyl" w Kopenhadze, fot. Christian Lindgren
AutorzyDietmar Feichtinger Architectes
Całkowita długość:63 m
Waga:190 ton
Początek realizacji:marzec 2012
Zakończenie realizacji:styczeń 2015
Koszt inwestycji4.7 mln €
Most łączący Christianshavns Kanal i Transfraven w Kopenhadze został zaprojektowany jako trójprzęsłowy. Poszczególne przęsła spotykają się w jednym punkcie nad powierzchnią wody tworząc formę gwiazdy. Dwa z nich mogą być otwierane niezależnie od siebie. Most służyć będzie wyłącznie ruchowi pieszemu i rowerowemu, a jego konstrukcja została podyktowana specyficznymi warunkami - trzy pokłady łączą ze sobą trzy różne brzegi. Kiedy dwa ramiona są uniesione, tworzą specyficzną formę, przypominającą skrzydła motyla. Szerokość otwarcia wynosi 15 m, a długość od punktu obrotu do krawędzi skrzydła mostu 23,3 m.
Most "Motyl" w Kopenhadze, fot. Barbara Feichtinger-Felber
Most "Motyl" w Kopenhadze, fot. Barbara Feichtinger-Felber
Most "Motyl" w Kopenhadze, fot. Barbara Feichtinger-Felber
Most "Motyl" w Kopenhadze, fot. Christian Lindgren
Most "Motyl" w Kopenhadze, fot. Christian Lindgren
Most "Motyl" w Kopenhadze, fot. Christian Lindgren
Rewitalizacja terenów Portu Północnego w Kopenhadze jest obecnie największym projektem urbanistycznym w Skandynawii. Do roku 2025 planuje się tu realizację mieszkań dla 100 tys. osób. W ramach przedsięwzięcia na cele mieszkaniowe przebudowano m.in. silos zbożowy z lat 60. XX wieku. Dziś to dwunastokondygnacyjny apartamentowiec mieszczący na 17 poziomach 38 indywidualnych jednostek mieszkalnych o powierzchni od 106 do 401 m2 i wysokości dochodzącej do 7 m – pisze Maciej Lewandowski.
Romsdal Folk Museum to hołd dla tradycyjnej, norweskiej architektury. Inspiracją dla projektantów z pracowni Reiulf Ramstad Arkitekter były kościoły klepkowe, charakteryzujące się wysoką sylwetą, strzelistą wieżą i spadzistym dachem.
Pracownia Bjarke Ingels Group zaprojektowała budynek łączący funkcje przestrzeni ekspozycyjnej i mostu. Obiekt powstanie w otoczeniu malowniczego krajobrazu na terenie parku rzeźby około 50 km na północ od Oslo.
Ze względu na niewielką działkę, nowa sala gimnastyczna została zagłębiona cztery metry pod poziom terenu pośrodku szkolnego dziedzińca. Powierzchnia wielokrzywiznowego zadaszenia opartego na konstrukcji z sosnowego drewna klejonego stanowi dziś atrakcyjną przestrzeń spotkań dla uczniów. Umieszczono tu siedziska z blachy powlekanej, na których spodzie zamontowane zostały lampy LED, tworzące po zmierzchu efektywne oświetlenie placu.
Obiekt jest połączeniem form wywiedzionych z historii architektury i współczesnych materiałów. Punktem wyjścia dla projektantów był rzymski kościół San Carlo alle Quattro Fontane Francesca Borrominiego.