Museu da Geira

Kamienny budynek schowany częściowo pod ziemią przecina droga. Muzeum stanowi integralną część parku narodowego w Peneda-Geres. Autorzy: portugalskie studio Arquitectura e Design Lda

fotka z /zdjecia/Museu_da_Geira_05_art.jpg
Museu da Geira (Muzeum da Geira)Campos Gerês – Terras do Bouro, Portugal
AutorzyJ. M. Carvalho Araújo, Arquitectura e Design Lda.
Współpraca autorskaJoel Moniz, Joao Duarte, Alexandre Branco
InwestorTown Hall
Data realizacji (koniec)2007

Jest parę sposobów by zrealizować projekt, zachowując wrodzone cechy otoczenia, respektując żądania a rola architekta może być mniej lub bardziej inwazyjna. Carvalho Araújo kierując się poczuciem wewnętrznej harmonii naszkicował prostą i wyraźną strukturę utrzymującą silną tożsamość z otoczeniem.

Architekt zaprojektował Muzeum, wykorzystując spadek terenu. Użył przy tym form i materiałów, które powodują minimalną ingerencję w zastałą przestrzeń. To było niezbędne przy wyborze koncepcji projektu, który pasowałby do założeń parkowych. Najlepszym rozwiązaniem było część budynku ukryć pod ziemią. Araújo zdecydował więc poszerzyć pracę horyzontalnie, zdobywając upragnioną harmonię. Szczególną uwagę poświęcono aspektom wnętrza takim jak światło i wentylacja.

Kamienne ściany Muzeum przecina droga. Droga jest aluzją, z drugiej zaś strony dzieli strukturę, definiując przestrzeń. Obiekt wydaje się być większym niż to jest w rzeczywistości. Projekt zaczyna się na linii ziemi, na pierwszych metrach rampy. Płaski dach to rodzaj platformy na kształt litery "L", który pokryto ziemią. Schodząc po pochylni dochodzimy do szklanych drzwi, które prowadzą do niewielkiej sali wystawowej. Wewnętrzne dziedzińce o różnych formach, zaspokajają wymogi Muzeum, a światło organizuje betonową przestrzeń, wykluczając uczucie bycia w bezkresnym wnętrzu. Strefa puliczna muzealnego korytarza wokół sal ekspozycyjnych, obejmuje restaurację i audytorium otwarte na obydwu jej końcach.

Zdjęcia: Pedro Lobo

Muzeum Pamięci Sybiru Powstał obiekt mocno zapadający w pamięć, nasycony treściami symbolicznymi i wydobywający piękno przemysłowej architektury międzywojnia. O nowej realizacji Pracowni Projektowej ARKON Jana Kabaca pisze Konrad Kucza-Kuczyński.
Muzeum Pieców / Jingdezhen Z uwagi na skalę obiektu sklepienia wykonano w konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami pochodzącymi m.in. z rozebranych okolicznych pieców do wypalania ceramiki. O technicznych aspektach realizacji Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Peipisze Wiktor Kowalski.
Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, nowej realizacji pracowni BDR Architekci, pisze Marcin Kwietowicz.
Muzeum Popiełuszki w Okopach na Podlasiu: nowy projekt Nizio Design International Poznaliśmy projekt  Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach.  Obiekt w miejscu urodzenia legendarnego  kapelana „Solidarności” powstanie według koncepcji  biura Nizio Design International.
Wyniki konkursu na projekt wystawy w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego Pracownia plus3 architekci we współpracy z PL Studio Patryk Żurawski i Manufakturą Technologiczną zwyciężyła w konkursie na projekt wystawy stałej Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie.
Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston Pod względem rozwiązań technicznych na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja półprzeźroczystej fasady oraz wielokrzywiznowego zadaszenia. O Nancy and Rich Kinder Museum Building MFAH w Houston projektu Steven Holl Architects pisze Radosław Stach.