Architektura MuratorRealizacjeMuzeum Morskie w Gdańsku

Muzeum Morskie w Gdańsku

Nabrzeże Motławy obok XV-wiecznego żurawia to jedno z najatrakcyjniejszych fragmentów Głównego Miasta. Budynek mieszczący Ośrodek Kultury Morskiej w Gdańsku uzupełnił pierzeję podporządkowując się historycznej parcelacji ale równocześnie pozostając współczesną architekturą  

Muzeum Morskie w Gdańsku
Fot.: Marcin Czechowicz
Ośrodek Kultury Morskiej Centralnego Muzeum Morskiegoul. Tokarska 21-25, Gdańsk
AutorzyMirosław Frąszczak Architektoniczna Pracownia Autorska, architekci Mirosław Frąszczak (główny projektant), Katarzyna Lipińska, Aleksandra Bajer, Roman Diachenko / I nagroda w konkursie (2005 rok) zorganizowanym przez Centralne Muzeum Morskie
Współpraca autorskaarchitekci Joanna Gozdanek, Izabella Dejcz, Marek Sitkiewicz, Kamila Janczukowicz, Bartek Jacewicz
Architektura wnętrzarchitekt wnętrz †Hubert Smużyński
KonstrukcjaDanuta Rak
Generalny wykonawcakonsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych POL-AQUA (lider), VECTRA, Przedsiębiorstwo Budowlano-Remontowe MEGARON
InwestorCentralne Muzeum Morskie w Gdańsku
Powierzchnia terenu1091.0 m²
Powierzchnia zabudowy1037.0 m²
Powierzchnia użytkowa4765.0 m²
Powierzchnia całkowita5837.0 m²
Kubatura21118.0 m³
Projekt (data)2005-2009
Data realizacji (początek)2008
Data realizacji (koniec)2012
Koszt inwestycji49 000 000 PLN

Otwarty konkurs architektoniczny na budowę najbardziej reprezentacyjnego oddziału Centralnego Muzeum Morskiego – Ośrodka Kultury Morskiej w Gdańsku – odbył się w 2005 roku, jednak budowę odraczano ze względu na przedłużające się procedury pozyskiwania funduszy. Realizacja była bowiem możliwa dzięki wsparciu z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego (85%), budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (8%), gdańskiego ratusza (4%) oraz środków własnych muzeum (3%). Obiekt stanął na miejscu kotłowni z 1956 roku, przebudowanej w latach 70. na użytek Centralnego Muzeum Morskiego.
Bryła muzeum zasługuje na bardzo pozytywną ocenę. Narzucona przez konserwatora zabytków parcelacja pierzei i geometria dachów pomogła projektantom stworzyć budynek harmonijnie uzupełniający panoramę Głównego Miasta od strony Motławy, a jednocześnie stanowiący subtelne tło dla jednego z najważniejszych obiektów Gdańska – XV-wiecznego Żurawia. Uwagę zwraca umiar w zastosowaniu materiałów i faktur. Elewacje oblicowane zostały jednym rodzajem ręcznie formowanej cegły o gotyckich wymiarach, ale nie naśladującej koloru tej użytej do budowy Żurawia. Aby skontrastować muzealny gmach z ceglanym zabytkiem, fasadę tego pierwszego skomponowano z żaluzji i ram z ciemnego drewna wypełnionych szkłem. Nową jakość w przestrzeń ul. Bosmańskiej wnoszą dwa widoczne pseudogotyckie szczyty Ośrodka Kultury Morskiej, dzięki temu jest on zauważalny od strony Długiego Targu. Zaskakująco monotonny pozostaje natomiast narożnik u zbiegu ulic Szerokiej i Tokarskiej, kłócący się z tradycją zabudowywania kluczowych punktów w zabytkowym Gdańsku...

prezentacja Ośrodka Kultury Morskiej Centralnego Muzeum Morskiego: „Architektura-murator” 8/2012, s. 54

Muzeum Morskie - wnętrza
Muzeum Morskie - elewacja
Muzeum Morskie - panorama Głównego Miasta w Gdańsku
Przyszkolne muzeum w Jaworzu Już wkrótce Muzea Morskie będą miały nie tylko Gdańsk i Szczecin, ale również niewielka wieś na Śląsku. Projekt przygotowało Studio A z Bielska-Białej