Spis treści
Projektant nowego terminala pasażerskiego poszukiwany
Projektant nowego terminala głównego zostanie wybrany w przetargu, który odbywa się w formie dialogu konkurencyjnego. Postępowanie ogłoszono w październiku 2024 roku. Prawdopodobnie zostanie rozstrzygnięte pod koniec roku.
- Jesteśmy już blisko rozstrzygnięcia I etapu dialogu konkurencyjnego na projekt nowego terminala pasażerskiego - mówi Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport.
To ogromne przedsięwzięcie, największe w historii tego lotniska, zarówno jeśli chodzi o nakłady finansowe, jak i skalę oraz wielopłaszczyznowość całego przedsięwzięcia. Budowa głównego terminalu pasażerskiego to największe przedsięwzięcie zaplanowane w ramach programu inwestycyjnego katowickiego lotniska, który został ogłoszony w lutym bieżącego roku.
Bardzo zależy nam na tym, żeby projekt był doskonale przygotowany, dlatego w celu wyboru wykonawcy zdecydowaliśmy się na zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego, w którym proces udzielenia zamówienia oparty jest o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami, zaś samego zamówienia udziela się nie tylko na podstawie ceny czy też kosztów, ale także kryteriów jakościowych – mówił wówczas Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
Ogromny, nowy terminal - nowa jakość obsługi pasażerskiej na Katowice Airport
Nowy terminal będzie wyznaczał nową jakość w funkcjonowaniu Katowice Airport. Będzie to zupełnie nowy, ogromny, nowoczesny obiekt do obsługi ruchu pasażerskiego o powierzchni 49 tys. m kw. Obiekt będzie wyposażony w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Nowy terminal powstanie na wschód od obecnie istniejących terminali pasażerskich, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska. Będzie budynkiem dwukondygnacyjnym. Na poziomie zero znajdzie się strefa odprawy biletowo-bagażowej oraz hala przylotów, na poziomie +1 zlokalizowana będzie centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej i hala odlotów. Nowy terminal połączony będzie tunelem o długości około 270 metrów ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”.
Kwardrat zaprojektuje nowy terminal cargo w Pyrzowicach
Ale nowy terminal pasażerski to niejedyny obiekt, jaki zostanie zaprojektowany w tym miejscu. W pierwszej połowie lipca 2025 r. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. (GTL S.A.), spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, podpisała umowę z firmą Kwadrat Polska Sp. z o.o. Sp. K. na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy drugiego terminalu cargo w Katowice Airport.
Kwadrat opracuje koncepcję projektową oraz projekt budowlany dla nowego obiektu przeznaczonego do obsługi frachtu. Będzie się mieścił w południowo-wschodniej części Katowice Airport, między istniejącym terminalem cargo (oddany do użytku w maju 2016 r.) a nową bazą służb utrzymania lotniska (w budowie). Nowy terminal cargo będzie obiektem magazynowym z zapleczem biurowo-socjalnym o powierzchni około 10 tys. mkw. Po jego oddaniu do użytku, całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi ruchu towarowego w Pyrzowicach wzrośnie do około 22 tys. m kw. Zakończenie prac projektowych planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.
- Czytaj: Przy wrocławskim lotnisku powstaje nowoczesny Hotel Hampton by Hilton. Tak wyglądają jego wnętrza
Po co na lotnisku w Pyrzowicach drugi terminal cargo?
Po co w Pyrzowicach kolejny terminal Cargo? Jak tłumaczą władze lotniska, ruch towarowy jest jednym z filarów działalności Katowice Airport, które jest największym regionalnym polskim portem lotniczym w segmencie komercyjnych przewozów cargo. W południowo-wschodniej części lotniska funkcjonuje strefa cargo, na którą składa się terminal towarowy o powierzchni około 12 tys. mkw. oraz płyta postojowa dla frachtowców. W 2024 r. Katowice Airport obsłużyło 37,1 tys. ton frachtu – był to drugi najlepszy wynik w historii lotniska. Rekordowy rezultat odnotowano w 2022 r., kiedy terminal cargo obsłużył ponad 40,6 tys. ton ładunków. W czasie gdy wybuchła wojna w Ukrainie, lotnisko było bowiem głównym hubem pomocy jaką dla Ukrainy wysyłano z całego świata.
Cały bieżący rok, drugi raz w historii, zamkniemy wynikiem ponad 40 tys. ton odprawionych ładunków. W długim okresie celujemy w około 100 tysięcy ton frachtu, głównie za sprawą rosnących przewozów na zlecenie branży e-commerce. Dlatego rozbudowa infrastruktury cargo jest niezbędna, stąd nasza decyzja o rozpoczęciu projektowania, a następnie budowy drugiego terminalu towarowego – podkreśla Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., firmy zarządzającej Katowice Airport.
