Architektura MuratorRealizacjeMuzeum szkła projektu Thomas Phifer + Partners

Muzeum szkła projektu Thomas Phifer + Partners

W ubiegły piątek zaprezentowano wizualizacje nowych budynków Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatru TR w Warszawie. Nowe siedziby instytucji zaprojektuje amerykańskia pracownia Thomas Phifer and Partners. Większość jej dotychczasowych realizacji powstała w Stanach Zjednoczonych. Prezentujemy jedną z nich - Corning Museum of Glass Contemporary Art and Design.

Muzeum szkła projektu Thomas Phifer + Partners
Fot. Iwan Baan
Corning Museum of GlassCorning, Nowy Jork
AutorzyThomas Phifer + Partners
Zespół projektowyThomas Phifer, Gabriel Smith, Adam Ruffin, Katie Bennett, Remon Alberts Bethany Mahre Brad Cooke Mo Gagnon Gerry Gendreau Eric Ho Isaiah King Brad Kingsley Joanna Luo Stephen Varady Colin Ward
Architektura krajobrazuReed Hilderbrand
KonstrukcjaGuy Nordenson and Associates
Oświetlenie:Arup
Data realizacji (koniec)2015

Choć na nowe siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatru TR w Warszawie trzeba będzie poczekać jeszcze do 2019-2020 roku, zaprezentowane w ubiegły piątek wizualizacje oraz dotychczasowe realizacje pracowni Thomas Phifer + Partners dają przedsmak tego, co powstanie na Placu Defilad.

Przykładem ukończonego budynku instytucjonalnego Thomasa Phifera jest nowe skrzydło Corning Museum of Glass Contemporary Art + Design (Corning, Nowy Jork). Założeniem architekta było zaprojektowanie budynku, który stanie się rodzajem witryny prezentującej kolekcję obiektów ze szkła.

Podobnie jak inne projekty Phifera również ten cechuje powściągliwość formalna oraz wyrafinowanie materiałowe. Charakterystycznym elementem niemal pozbawionej detalu fasady jest długie na około 46 metrów okno. Biała powierzchnia zewnętrzna wykonana z mlecznego szkła, kontrastuje z ciemną elewacją stojącej tuż obok, odnowionej fabryki. Gładka, odbijająca światło powłoka muzeum, odcina się na tle czarnych ścian dawnej manufaktury. Powierzchnia muzeum wynosi 100 000 m2, w tym 26 000 m2 przestronnych galerii przeznaczonych dla prezentacji kolekcji. Przestrzenie ekspozycyjne oświetlone są światłem dziennym filtrowanym przez belki na suficie. Wokół budynków zaprojektowano spajającą wszystkie elementy założenia zieloną przestrzeń publiczną, skąd można zajrzeć do wnętrz nowego budynku oraz warsztatów, w których prezentowana jest technika wytapiania szkła.

Muzeum Pamięci Sybiru Powstał obiekt mocno zapadający w pamięć, nasycony treściami symbolicznymi i wydobywający piękno przemysłowej architektury międzywojnia. O nowej realizacji Pracowni Projektowej ARKON Jana Kabaca pisze Konrad Kucza-Kuczyński.
Muzeum Pieców / Jingdezhen Z uwagi na skalę obiektu sklepienia wykonano w konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami pochodzącymi m.in. z rozebranych okolicznych pieców do wypalania ceramiki. O technicznych aspektach realizacji Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Peipisze Wiktor Kowalski.
Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, nowej realizacji pracowni BDR Architekci, pisze Marcin Kwietowicz.
Muzeum Popiełuszki w Okopach na Podlasiu: nowy projekt Nizio Design International Poznaliśmy projekt  Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach.  Obiekt w miejscu urodzenia legendarnego  kapelana „Solidarności” powstanie według koncepcji  biura Nizio Design International.
Wyniki konkursu na projekt wystawy w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego Pracownia plus3 architekci we współpracy z PL Studio Patryk Żurawski i Manufakturą Technologiczną zwyciężyła w konkursie na projekt wystawy stałej Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie.
Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston Pod względem rozwiązań technicznych na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja półprzeźroczystej fasady oraz wielokrzywiznowego zadaszenia. O Nancy and Rich Kinder Museum Building MFAH w Houston projektu Steven Holl Architects pisze Radosław Stach.