Nowoczesna katedra – jak to się robi w Afryce

i

Autor: Archiwum Architektury Katedra w Kericho, fot. © Edmund Sumner, dzięki uprzejmości John McAslan + Partners

Nowoczesna katedra w Kenii – jak to się robi w Afryce

2016-11-14 7:00

Kenijskie Kericho, słynące z największych na Czarnym Lądzie plantacji herbaty, doczekało się nowoczesnej świątyni dla 1500 wiernych. Projekt pierwszej w mieście katedry opracowało brytyjskie biuro John McAslan + Partners.

Nazwa obiektuKatedra pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa
Adres obiektuKericho
AutorzyJohn McAslan + Partners
Współpraca autorskaTriad Architects Ltd
Architektura wnętrzStudio Propilis (Kenia), John Clark, Glasspainter (Niemcy)
KonstrukcjaEng Plan (Kenia)
InstalacjeEAM (Kenia)
Generalny wykonawcaEsteel Construction Ltd
Inwestordiecezja Kericho
Powierzchnia użytkowa2800.0 m²
Data realizacji (początek)2010
Data realizacji (koniec)2015

Kericho to 150-tysięczne miasto położone około 250 km na południowy zachód od Nairobi. Znajduje się w regionie tzw. Białych Wzgórz w środkowej Kenii, na zachód od Wielkich Rowów Afrykańskich. Katedra pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa powstała na niewielkim wzniesieniu w samym centrum Kericho, skąd roztaczają się wspaniałe widoki na miejscowe plantacje herbaty. Prowadzącemu diecezję biskupowi Emmanuelowi Okombo szczególnie zależało, by nawa główna poszerzała się w miarę zbliżania wiernych do ołtarza, co miałoby zwiększać ich zaangażowanie we mszy świętej, dlatego architekci zaprojektowali budynek na planie wydłużonego trapezu. W wąskich nawach bocznych zaplanowano szereg drzwi, zwiększających efektywność naturalnej wentylacji i umożliwiających wiernym wyjście z kościoła na otaczający taras widokowy. Założeniem autorów było przy tym zintegrowanie nowej świątyni z otaczającym krajobrazem naturalnym i kulturowym. Charakterystyczne dwuspadowe przekrycie to nawiązanie zarówno do tradycyjnej architektury sakralnej, jak i lokalnego budownictwa. Na zewnątrz zastosowano występujące powszechnie w regionie ceramiczne dachówki, w środku łukowate elementy z betonu, między którymi pojawiają się żaluzje z drewnianych listew, zaprojektowane jako odpowiedź na dużą wilgotność powietrza. Przy budowie wykorzystano jedynie naturalne, lokalne materiały: listwy sklepienia, stolarkę oraz meble wykonano z uprawianego na miejscu cypru, posadzkę wyłożono kamieniem z Nairobi, cokół budynku oblicowano kenijskim granitem, a posągi świętych wyrzeźbiono ze steatytu z pobliskiego miasta Kisii. Przy tym wszystkie prace prowadzone były przy udziale miejscowych rzemieślników. Konstrukcję świątyni wykonano in situ, według tradycyjnych metod stosowanych w Kenii. Poszczególne elementy wymagały skomplikowanego systemu wylewania betonu.