Architektura MuratorRealizacjeNowoczesna katedra w Kenii – jak to się robi w Afryce

Nowoczesna katedra w Kenii – jak to się robi w Afryce

Kenijskie Kericho, słynące z największych na Czarnym Lądzie plantacji herbaty, doczekało się nowoczesnej świątyni dla 1500 wiernych. Projekt pierwszej w mieście katedry opracowało brytyjskie biuro John McAslan + Partners.

Nowoczesna katedra – jak to się robi w Afryce
Katedra w Kericho, fot. © Edmund Sumner, dzięki uprzejmości John McAslan + Partners
Katedra pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa Kericho
AutorzyJohn McAslan + Partners
Współpraca autorskaTriad Architects Ltd
Architektura wnętrzStudio Propilis (Kenia), John Clark, Glasspainter (Niemcy)
KonstrukcjaEng Plan (Kenia)
InstalacjeEAM (Kenia)
Generalny wykonawcaEsteel Construction Ltd
Inwestordiecezja Kericho
Powierzchnia użytkowa2800.0 m²
Data realizacji (początek)2010
Data realizacji (koniec)2015

Kericho to 150-tysięczne miasto położone około 250 km na południowy zachód od Nairobi. Znajduje się w regionie tzw. Białych Wzgórz w środkowej Kenii, na zachód od Wielkich Rowów Afrykańskich. Katedra pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa powstała na niewielkim wzniesieniu w samym centrum Kericho, skąd roztaczają się wspaniałe widoki na miejscowe plantacje herbaty. Prowadzącemu diecezję biskupowi Emmanuelowi Okombo szczególnie zależało, by nawa główna poszerzała się w miarę zbliżania wiernych do ołtarza, co miałoby zwiększać ich zaangażowanie we mszy świętej, dlatego architekci zaprojektowali budynek na planie wydłużonego trapezu. W wąskich nawach bocznych zaplanowano szereg drzwi, zwiększających efektywność naturalnej wentylacji i umożliwiających wiernym wyjście z kościoła na otaczający taras widokowy. Założeniem autorów było przy tym zintegrowanie nowej świątyni z otaczającym krajobrazem naturalnym i kulturowym. Charakterystyczne dwuspadowe przekrycie to nawiązanie zarówno do tradycyjnej architektury sakralnej, jak i lokalnego budownictwa. Na zewnątrz zastosowano występujące powszechnie w regionie ceramiczne dachówki, w środku łukowate elementy z betonu, między którymi pojawiają się żaluzje z drewnianych listew, zaprojektowane jako odpowiedź na dużą wilgotność powietrza. Przy budowie wykorzystano jedynie naturalne, lokalne materiały: listwy sklepienia, stolarkę oraz meble wykonano z uprawianego na miejscu cypru, posadzkę wyłożono kamieniem z Nairobi, cokół budynku oblicowano kenijskim granitem, a posągi świętych wyrzeźbiono ze steatytu z pobliskiego miasta Kisii. Przy tym wszystkie prace prowadzone były przy udziale miejscowych rzemieślników. Konstrukcję świątyni wykonano in situ, według tradycyjnych metod stosowanych w Kenii. Poszczególne elementy wymagały skomplikowanego systemu wylewania betonu.

Day-VII Architecture: 300-stronicowy przewodnik po architekturze sakralnej w Polsce teraz także w wersji angielskiej Nakładem wydawnictwa DOM publishers ukazała się właśnie jedna z najistotniejszych pozycji poświęconych powojennej architekturze sakralnej w Polsce. Książka „Day-VII Architecture” to nie tylko bogato ilustrowany przewodnik po najciekawszych kościołach, ale także próba podsumowania przemian zachodzących w sztuce sakralnej naszego kraju.
Tychy – sacrum w mieście socjalistycznym: nowa publikacja Muzeum Miejskiego w Tychach „Tychy – sacrum w mieście socjalistycznym” to tytuł najnowszego wydawnictwa, które ukazało się właśnie nakładem Muzeum Miejskiego w Tychach.  Wśród prezentowanych świątyń realizacje Stanisława Niemczyka, Bożeny i Janusza Włodarczyków, Grzegorza Ratajskiego oraz Zbigniewa Webera.
Tychy – sacrum w mieście socjalistycznym Kilkanaście makiet i szkice architektoniczne ukazujące różne stadia powstawania koncepcji tyskich kościołów od 1951 do 1989 roku to tylko część eksponatów, jakie zobaczymy na najnowszej wystawie w Muzeum Miejskim w Tychach.
Polski kościół XXI wieku – jaka powinna być współczesna architektura sakralna Rozstrzygnięto konkurs na projekt kościoła rzymsko-katolickiego na Nowych Żernikach we Wrocławiu. Wyróżnione prace mają stanowić głos w dyskusji na temat projektowania współczesnych świątyń. Publikujemy projekty konkursowe oraz apel środowiska architektów do władz administracji lokalnej i kościelnej.
Sukces polskiego studenta. Filip Strzelecki laureatem nagrody Faith&Form dla architektury sakralnej Filip Strzelecki, student Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, jest jednym z laureatów tegotocznej edycji nagrody IFRAA Faith&Form dla architektury sakralnej. Zwycięska praca to projekt kaplicy św. Wojciecha z założeniem krajobrazowym w Fiszewe koło Elbląga.  
Rozbudowa kościoła w Rokietnicy Nową bryłę zaprojektowano na planie krzyża greckiego, którego jedno z ramion styka się z dawnym prezbiterium. W nawiązaniu do neogotyckiej świątyni z czerwonej cegły zaproponowano przekrycie z miedzianej blachy – o realizacji projektu piszą jego autorzy Paweł Kobryński i Wojciech Krawczuk z biura Front Architcts.