Architektura MuratorRealizacjeNowy dworzec kolejowy w Solcu Kujawskim

Nowy dworzec kolejowy w Solcu Kujawskim

Nowoczesny węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim to ostatni etap realizacji BiT City – wieloetapowego projektu, który umożliwił szybkie podróżowanie pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Obiekt powstał według projektu RYSY Architekci.

Zintegrowany Węzeł Transportowy w Solcu Kujawskim
Fot. Piotr Krajewski, www.pkrajewski.pl
Zintegrowany Węzeł Transportowy w Solcu Kujawskim
Zakres opracowania:Projekt koncepcyjny, Projekt Budowlany, Projekt Wykonawczy, Specyfikacje, Nadzory Autorskie
Projekt architektury i zagospodarowania terenu:Rafał Sieraczyński Sebastian Bocian Aleksandra Laprus Aleksandra Kosmala - Czarnecka Uzgodnienia formalno-prawne Małgorzata Staszkiewicz
Projekt konstrukcji:Jan Kostorz Michał Piasecki Paweł Olczak Norbert Kalinowski Wioletta Sergiel Jarosław Wierzbicki Leszek Stalęga
Generalny wykonawcaE-Bud Przemysłówka
InwestorGmina Solec Kujawski
Powierzchnia terenu21570.0 m²
Kubatura2090.5 m³
Projekt (data)2013-2014
Data realizacji (początek)2014
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycji16 900 000 PLN

BiT City to szeroko zakrojony projekt infrastrukturalny, w ramach którego zrealizowano szybkie połączenie pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Na łączącej oba miasta trasie przeprowadzono m.in. modernizację wiaduktów i stacji kolejowych, zbudowano też nową linię tramwajową. Koncepcję platformy przesiadkowej w Solcu Kujawskim, będącą ostatnim etapem BiT City, opracowała pracownia RYSY Architekci.

Istotnym czynnikiem, który wpłynął na formę architektoniczną obiektu, było jego niespójne otoczenie ze skarpą kolejową i peronami na szczycie, niezagospodarowanym terenem zielonym u podnóża, dworcem z początków XX, modernistycznym pawilonem handlowym oraz wielorodzinnymi blokami z wielkiej płyty i ceglanymi domami. Ze względu na tak niejednorodny kontekst autorzy zaproponowali nowoczesną, lecz powściągliwą architekturę.

Intencją klienta i architekta było stworzenie wizytówki, bramy wjazdowej do miasta, przejmującej funkcje dworca kolejowego. W mojej ocenie wprowadzenie nowej charakterystycznej kubatury wzmocniłoby jedynie chaos wielości form. W związku z powyższym rozwinąłem ideę prostego zadaszenia jednolitego zarówno dla peronu, przystanku autobusowego jak i punktu obsługi podróżnych – mówi Rafał Sieraczyński z pracowni RYSY Architekci.

W prostej, przeszklonej bryle o powierzchni ok. 500 m2 umieszczono punkt obsługi podróżnych. Obiekt zespolono z otoczeniem amfiteatralnym  zagospodarowaniem skarpy ze schodami i siedziskami. Dzięki pomysłowemu wykorzystaniu różnic wysokości terenu zapewniono dogodną komunikację w obrębie całego założenia – m.in. przejście z placu, przystanku autobusowego i parkingu dla samochodów na perony. Poprzez „pęknięcie” w skarpie można dostać się na dolny poziom budynku, gdzie znalazły się stanowiska postojowe dla rowerów winda i toalety. Ukształtowanie skarpy na całej jej długości stworzyło kulisę, z której można obserwować życie toczące się na nowym miejskim placu.

Otwarcie obiektu odbyło się 16 czerwca 2016 roku.

Dworzec PKP w Mościcach do rejestru zabytków! [GALERIA] Tarnowska delegatura Małopolskiego Konserwatora rozpoczęła procedurę wpisania dworca PKP w Mościcach do rejestru zabytków. To ostatni moment! Ten należący do kolei obiekt, przypominający nieco Kunsthal Rotterdam Rema Koolhaasa, jest dziś w fatalnym stanie technicznym.
Nowy dworzec Częstochowa Główna Zbliża się przebudowa dworca Częstochowa Główna. PKP S.A. podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej z pracowniami wybranymi w konkursie architektonicznym: Toprojekt z Rybnika oraz AND Studio i Antonini z Paryża.
Zaprojektuj nowy dworzec! Konkurs na projekt dworca Częstochowa Główna PKP we współpracy z lokalnym oddziałem SARP, Gminą Miasta Częstochowy i spółką PKS ogłaszają konkurs na projekt nowego dworca głównego wraz z zagospodarowaniem otoczenia. Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie do 5 sierpnia.
Dworzec Komunikacji Lokalnej w Rzeszowie Rozbudowana i konsekwentna instalacja fotowoltaiczna nie jest tylko dodatkiem, mającym zapewnić niezbędne punkty we wnioskach o dofinansowanie, ale sposobem na stworzenie przemyślanych form architektonicznych – pisze Tomasz Michalak.
Nowy dworzec w Zakopanem Wkrótce rozpocznie się realizacja wielofunkcyjnego centrum komunikacyjnego w Zakopanem według projektu krakowskiej pracowni Urba Architects. W ramach inwestycji wyremontowany i rozbudowany zostanie dawny dworzec PKP, ale gruntowna modernizacja czeka też centrum przesiadkowe przy dolnej stacji kolejowej na Kasprowy Wierch.
Przebudowa dworca w Wolsztynie Pracownia PL.architekci zwyciężyła w konkursie na projekt wielofunkcyjnego dworca w Wolsztynie.