Architektura MuratorRealizacjeO pawilonie Polski na Expo w Dubaju Aleksander Asanowicz

O pawilonie Polski na Expo w Dubaju Aleksander Asanowicz

Pawilon Polski według projektu WXCA niesie w sobie głębokie intelektualne przesłanie. Nie jest formą samą dla siebie, służącą wyłącznie epatowaniu widza. Za pomocą prostych środków osiąga zamierzone cele i na tym polega jego mistrzostwo – pisze Aleksander Asanowicz.

O pawilonie Polski na Expo w Dubaju Aleksander Asanowicz
Pawilon Polski na Expo w Dubaju, proj. WXCA i Bellprat Partner; fot. PAIH

Polski pawilon na Expo w Dubaju jest jedną z najwybitniejszych realizacji architektonicznych ostatnich lat. Platon mówił, że piękno jest rzeczą trudną. Stąd też i problem z obiektywną opinią o polskim pawilonie. Można by zacząć od analizy formy, prowadzonej w stylu studenckim. Budynek składa się z trzech nałożonych na siebie form prostopadłościennych, czyli jest rezultatem działania addytywnego (additio – dodawanie) – wynikiem sumowania, nakładania się warstw elementów składowych. Można też rozpatrywać go jako realizację metody subtraktywnej (subtractio – odejmowanie), gdzie forma powstaje przez odejmowanie poszczególnych składników, a zatem całość stanowi rezultat wycinania w prostopadłościanie pustych kubicznych przestrzeni. W efekcie powstała struktura wybitnie masywna i monumentalna, co potwierdzają fotografie makiety roboczej zamieszczone na stronie WXCA. Tak mogłaby wyglądać analiza formalna, ale zupełnie nie odpowiada ona na pytanie, dlaczego pawilon wygląda tak jak wygląda. Kluczowa dla zrozumienia budynku jest wypowiedź Marty Sękulskiej-Wrońskiej z WXCA, opublikowana w 2019 roku w katalogu drugiej edycji konkursu na najlepszą pracę magisterską Drewno w Architekturze, organizowanego przez Wydział Architektury Politechniki Białostockiej: Pierwszoplanowa kinetyczna rzeźba, ruch, gra światła, podmuchy powietrza i towarzyszący im szelest, będą stwarzać okazję do kontemplacji zjawisk przyrody, refleksji nad współistnieniem człowieka z naturą, przywodzić na myśl stado ptaków, które symbolizują mobilność, integrację i zbiorową inteligencję. Dlatego chciałbym skupić się na analizie emocjonalnej, opisie odbioru formy pawilonu.

Rozstrzygnięcie konkursu Drewno w Architekturze 2021 Rozstrzygnięto kolejną edycję ogólnopolskiego konkursu na najlepsze prace magisterskie, w których ukazane zostały walory drewna. Pierwszą nagrodę zdobył Michał Kołodziej z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej za projekt rewitalizacji dawnej dzielnicy żydowskiej w Przedborzu.
Pawilon Polski na Expo w Dubaju: nowe zdjęcia Projekt pawilonu Polski na Expo w Dubaju został wyłoniony w konkursie z 2018 roku. Wygrała pracownia WXCA, proponując wykorzystanie na zewnątrz i w środku obiektu instalacji kinetycznych mających przywodzić na myśl stada ptaków. Mamy nowe zdjęcia pawilonu Polski na Expo w Dubaju.
Tagi:
Z archiwum „Architektury”: pawilon Polski na Expo 1958 w Brukseli W cyklu „Z archiwum” publikujemy opracowany na Expo 1958 w Brukseli, lecz niezrealizowany projekt polskiego pawilonu oraz podsumowanie owej wystawy, wraz ze współczesnym komentarzem Natalii Paszkowskiej.
Pawilon niemiecki na EXPO 2020 w Dubaju Biuro GRAFT opracowało koncepcję pawilonu narodowego Niemiec na Wystawę Światową EXPO 2020 w Dubaju. To stalowa konstrukcja, która łączyć ma sześć różnych platform poświęconych obecnym i przyszłym tzw. megatrendom.
Pawilon Polski na EXPO 2020 Polska Agencja Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna ogłosiła konkurs na koncepcję Pawilonu Polski na Wystawę Światową EXPO 2020 w Dubaju.
EXPO jednak w Łodzi! Łódź nie zorganizuje tzw. małego EXPO w 2022 roku. Będzie za to gospodarzem równie prestiżowej wystawy Horticultural Expo 2024.
Polski pawilon w Hanowerze do wyburzenia Jak podaje dziennik Hannoversche Allgemeine, polski pawilon wzniesiony na Expo 2000 w Hanowerze zostanie zburzony do końca sierpnia.
Expo 2015. Konkurs architektoniczny na projekt pawilonu Polski na wystawie światowej w Mediolanie Ogłoszono konkurs architektoniczny na projekt pawilonu Polski wraz z koncepcją wewnętrznej przestrzeni wystawienniczej oraz przyległego terenu podczas wystawy światowej w Mediolanie. Opiekę merytoryczną nad konkursem sprawuje SARP