Architektura MuratorRealizacjePawilon MSN nad Wisłą w Warszawie

Pawilon MSN nad Wisłą w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej wciąż nie ma stałej siedziby, ale zyskało właśnie jedną z największych sal ekspozycyjnych w Polsce, dwa razy większą niż słynna Sala Matejkowska warszawskiej Zachęty – o zaprojektowanym przez Adolfa Krischanitza tymczasowym pawilonie, w którym przez trzy najbliższe lata MSN prezentować będzie wystawy i animować życie kulturalne miasta pisze Grzegorz Stiasny. W numerze także wypowiedzi: Adolfa Krischanitza, dyrektor Muzeum Joanny Mytkowskiej, współautora adaptacji budynku Szymona Kalaty oraz autora projektu wnętrz i aranżacji pierwszej pokazywanej w obiekcie wystawy Marcina Kwietowicza. Przypominamy też okoliczności powstania pawilonu i historię budowy gmachu dla MSN-u, który od 2006 roku planowany jest na placu Defilad.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Pawilon to klasyczny white cube; na pierwszym planie instalacja Syrena warszawska Jerzego Bohdana Szumczyka, zapowiadająca pierwszą wystawę zorganizowaną w obiekcie. Fot. Marcin Czechowicz
Adaptacja pawilonu wystawienniczego dla potrzeb Muzeum Sztuki NowoczesnejWarszawa, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 22
AutorzyArchitekt Krischanitz ZT GmbH
Autorzy adaptacji pawilonu i zagospodarowania terenu:Kalata Architekci, architekci Szymon Kalata, Eliza Kalata; Mazerant Studio, architekt Otylia Mazerant
Współpraca autorska:architekci Ewelina Pakuła, Jakub Senderowski, Monika Lewandowska, Karolina Zalewska
Projekt przetargowy:Warbud, Mazerant Studio, architekt Otylia Mazerant
Architektura wnętrz i aranżacja wystawy:Marcin Kwietowicz
Architektura krajobrazuPasa Design, architekci Monika Rodziewicz, Agnieszka Wojtaszczyk
KonstrukcjaDaniel Przybyłek
Generalny wykonawcaWarbud
InwestorMuzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Powierzchnia terenu4045.0 m²
Powierzchnia zabudowy1125.0 m²
Powierzchnia użytkowa1041.0 m²
Powierzchnia całkowita1125.0 m²
Kubatura12150.0 m³
Projekt (data)2016
Data realizacji (początek)2016
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycji:ok. 6 050 000 PLN (dotacja m.st. Warszawy)
Koszt budowy oryginalnego pawilonu:ok. 2 000 000 EUR
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie W czerwcu rozpoczęły się prace budowlane przed Pałacem Kultury i Nauki. Powstaje planowana od kilkunastu lat siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, która na stałe zmieni kształt centralnej części miasta. W tym numerze wypowiedzi osób odpowiedzialnych za realizację obiektu: architekta Thomasa Phifera, dyrektor instytucji Joanny Mytkowskiej, a także Mikołaja Mundzika, zastępcy dyrektor ds. inwestycji, kuratora Tomasza Fudali, Marleny Happach, dyrektor BAiPP m.st. Warszawy i Zygmunta Borawskiego, współautora koncepcji zagospodarowania placu Centralnego.
Muzeum Sztuki Nowoczesnej z pozwoleniem na budowę Pierwsza duża inwestycja na Placu Defilad staje się rzeczywistością. Miasto Warszawa ogłosiło dzisiaj przetarg na budowę nowego budynku MSN-u.
Oskar i Zofia Hansenowie w Muzeum nad Wisłą Po Barcelonie, Porto i New Haven przyszedł czas na Warszawę - zwieńczeniem międzynarodowego tournée wystawy prezentującej twórczość Oskara i Zofii Hansenów będzie ekspozycja w stołecznym Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Pokazane zostaną różne aspekty teorii Formy Otwartej, która była osią działalności architektonicznej, artystycznej i pedagogicznej pary projektantów.
Przestrzeń jak w przyszłej siedzibie – o projekcie Muzeum nad Wisłą Marcin Kwietowicz Zaprojektowany przez Adolfa Krischanitza pawilon to z jednej strony manifest pragmatyzmu, z drugiej, budynek nie jest pozbawiony wyrafinowania – plan przypomina geometryczną łamigłówkę, gdzie połowę powierzchni zajmuje sala ekspozycyjna, połowę rozlokowane symetrycznie funkcje pomocnicze. W tak przemyślanej strukturze projektant wnętrz ma niewiele do roboty, jeśli tylko potrafi poskromić własne ego. Można powiedzieć, że udało się to połowicznie – pisze autor projektu wnętrz Marcin Kwietowicz.
Radykalizm architektonicznego recyklingu – o Muzeum nad Wisłą Grzegorz Stiasny Obiekt był pierwotnie usytuowany w Berlinie. Działał przez dwa lata, po czym został rozmontowany i zmagazynowany. W Warszawie mamy więc dzieło architektonicznego recyklingu. Niech ten fakt nie przesłania nam jednak radykalizmu i intelektualnego konceptu tej architektury. Ustawiona nad Wisłą minimalistyczna skrzynia stoi w artystycznej i estetycznej opozycji do otaczających ją wyszukanych dzieł polskiej architektury współczesnej: Biblioteki Uniwersyteckiej, Centrum Nauki Kopernik i eleganckich apartamentowców – pisze Grzegorz Stiasny.
Otwarta struktura – o projekcie Muzeum nad Wisłą Szymon Kalata Nasza koncepcja uwzględniała między innymi zagospodarowanie terenu wokół budynku, które miało odnosić się do otwartego charakteru warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W otoczeniu pawilonu powstała więc otwarta struktura złożona z drewnianych podestów, które można wykorzystywać w zależności od zmieniających się potrzeb – pisze współautor obiektu Szymon Kalata.