Plac Kolegiacki – o okolicznościach realizacji biurowca Za Bramką Tomasz Żylski

i

Autor: Archiwum Architektury Pocztówka placu Kolegiackiego z końca XIX wieku; w 1895 roku w jego wschodniej części wzniesiono parterową rotundę publicznej łaźni, uzupełniając tym samym targową dotąd funkcję rynku; Il. archiwum regulaminu Konkursu na "Koncepcję rewaloryzacji pl. Kolegiackiego w Poznaniu"

Plac Kolegiacki – o okolicznościach realizacji biurowca Za Bramką Tomasz Żylski

2017-09-29 12:26

Budowa biurowca z trzypoziomowym garażem podziemnym przy ulicy Za Bramką w Poznaniu związana jest z planowaną od dawna rewitalizacją pobliskiego placu Kolegiackiego. Władze miasta przystąpiły do realizacji, by zlikwidować wreszcie parking na placu i uporządkować jego przestrzeń – pisze Tomasz Żylski

Poznańska ulica Za Bramka wzięła nazwę od jednej z furt w okalających niegdyś Stary Rynek murach miejskich. Wiodła tędy droga od nieistniejącej dziś kolegiaty św. Marii Magdaleny, stanowiącej jeden z największych gotyckich kościołów na terenie ówczesnej Polski, na pobliski cmentarz Wszystkich Świętych, od XV wieku będący główną nekropolią miasta. Po kilku pożarach, które pod koniec XVIII stulecia trawiły świątynię, obiekt ostatecznie rozebrano, urządzając w jego miejscu niewielki plac, określany mianem Nowego Rynku (dziś plac Kolegiacki). W 1895 roku w jego wschodniej części wzniesiono parterową rotundę publicznej łaźni, uzupełniając tym samym targową dotąd funkcję rynku. W ostatnich latach ten tętniący kiedyś życiem fragment poznańskiej starówki pełnił głównie rolę parkingu dla interesantów znajdującego się tu Urzędu Miasta. Rewaloryzację placu zakładał już wprawdzie plan miejscowy dla tego obszaru z 2002 roku, ale do realizacji przystąpiono dopiero trzy lata temu. Likwidację miejsc parkingowych poprzedzić miała budowa publicznego garażu przy pobliskiej ulicy Za Bramką. Zadanie to powierzono Wielkopolskiemu Centrum Wspierania Inwestycji: miejskiej spółce, która zarządza też Poznańskim Parkiem Technologiczno- Przemysłowym.

Plac Kolegiacki – o okolicznościach realizacji biurowca Za Bramką Tomasz Żylski

i

Autor: Archiwum Architektury I nagroda w konkursie na opracowanie rewaloryzacji placu Kolegiackiego w Poznaniu. Autorzy: URBANTECH Krzysztof Urbaniak; Il. archiwum regulaminu Konkursu na "koncepcję rewaloryzacji pl. Kolegiackiego w Poznaniu"

W 2013 roku WCWI ogłosiło przetarg na realizację obiektu w formule Zaprojektuj i wybuduj. Zwyciężyła firma Aldesa Construcciones, która do współpracy zaprosiła studio Ultra Architects. Budowa czterokondygnacyjnego biurowca z trzypoziomowym parkingiem podziemnym miała początkowo zakończyć się w 2015 roku, ale w związku z odkryciami archeologicznymi dokonanymi na działce obiekt oddano do użytku dopiero pod koniec ubiegłego roku. O tych cennych znaleziskach informują dziś piktogramy z literami F, SZ i C umieszczone na ścianach i posadzkach poszczególnych kondygnacji parkingu (F przypomina, że w tym miejscu pod ziemią znajduje się fragment fosy z XVIII wieku, SZ odnosi się do szańca z początków XVIII stulecia, a litera C do wspomnianego cmentarza). Budynek oferuje 299 miejsc parkingowych oraz 4344 m2 powierzchni biurowej na wynajem, przeznaczonej głównie dla młodych przedsiębiorców. Realizacja wartej blisko 60,5 mln zł inwestycji była możliwa dzięki pożyczce z unijnej inicjatywy JESSICA, która wyniosła w sumie 37,5 mln zł. Wraz z budową obiektu władze miasta przystąpiły do organizacji konkursu na nowe zagospodarowanie placu Kolegiackiego, który poprzedziły warsztaty i seria spotkań z mieszkańcami. Wnioski z tych konsultacji stały się podstawą do sformułowania konkursowych wytycznych. Uczestnicy mieli zaproponować kompleksowe rozwiązania, które doprowadziłyby do wydobycia rekreacyjnego, turystycznego i usługowego potencjału przestrzeni placu, przy zachowaniu jego kameralnego charakteru, tworzącego alternatywę dla Starego Rynku. Jury pod przewodnictwem architekta Lecha Podbreza, pełnomocnika prezydenta miasta ds. rewitalizacji, pierwsze miejsce przyznało poznańskiej pracowni Urbantech. Zwycięska praca zakłada m.in. pozostawienie ruchu kołowego jedynie w południowo- -wschodniej części placu i wprowadzenie tu tzw. strefy zamieszkiwania, co oznacza ograniczenie prędkości samochodów w jej obrębie do 20 km/h. Autorzy przewidzieli też nowe drzewa po północnej, najbardziej nasłonecznionej stronie placu. Rozpoczęcie realizacji władze miasta uzależniają od pozyskania środków.

Tomasz Żylski