Architektoniczna siła i jakość nowej sali koncertowej przyciągają do Jastrzębia-Zdroju melomanów i muzyków z całej Polski oraz Czech – o projekcie rozbudowy Państwowej Szkoły Muzycznej w Jastrzębiu-Zdroju autorstwa SLAS architekci pisze Andrzej Duda.
Sala koncertowa w Jastrzębiu-Zdroju, proj. SLAS architekci; fot. Maciej Lulko
Jastrzębie-Zdrój składa się z ponad 20 osiedli o bardzo zróżnicowanej zabudowie, powstałych w różnym czasie i z różnych powodów. Centrum miasta prezentuje się jako monstrualne wielkopłytowe blokowisko, rozmieszczone na mocno pagórkowatym terenie, złożone z uformowanych wachlarzowo zespołów długich budynków mieszkalnych wzniesionych głównie w latach 70. XX wieku. Starsze części tej małej aglomeracji mają całkowicie inny charakter. Szczególnie interesujący jest malowniczo położony Zdrój – osiedle samorządowe, dawna zielona osada uzdrowiskowa.
W tym właśnie miejscu, na takim zastanym, historycznie ukształtowanym podłożu urbanistycznym, powstała nowa sala koncertowa. Stanowi ona rozbudowę istniejącej szkoły muzycznej. Wąska działka wymusiła na autorach z biura SLAS architekci precyzję i rzeczowość w sposobie rozporządzania terenem. Paradoksalnie to utrudnienie sprawiło, że budynek jest efektywnie dopasowany do istniejącej zabudowy. Położony blisko krawężnika jezdni stanowi wraz z dużym sanatorium po drugiej stronie ulicy Kościuszki rodzaj bramy wjazdowej do Zdroju od strony południowej. Mimo znacznych gabarytów budynek reaguje na sąsiadującą z nim zabudową w sposób dyskretny i powściągliwy. Odbierany jest stosownie do unikalnych właściwości bliższego i dalszego otoczenia, inaczej bywa widziany z ulicy, inaczej z pobliskiego parku.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”. Chcesz dalej czytać ten tekst?
Odwrócona forma wymagała zaprojektowania potężnych fundamentów o grubości dochodzącej nawet do 2 metrów i powierzchni blisko 10 tys. m². O technicznych aspektach nowej sali koncertowej projektu biura OPEN pisze Wiktor Kowalski.
Teatry, opery, filharmonie pomału przygotowują się do ponownego otwarcia po pandemii. Tymczasem, prezentujemy krótki przegląd sal koncertowych, w których zastosowano naturalne drewno. Autorzy wybrali je nie tylko ze względów akustycznych, ale też z uwagi na niezwykłe walory estetyczne. Realizacje Renzo Piano, Ian Ritchie Architects, Manfredi Nicoletti i Luca Nicoletti, Stanton Williams.
Nowa sala koncertowa w Płocku powstanie według projektu Plus3 Architekci. Praca tej warszawskiej pracowni zwyciężyła w rozstrzygniętym właśnie konkursie.
Do udziału w konkursie na projekt nowej siedziby filharmonii władze Ostrawy zaprosiły trzy pracownie: Steven Holl Architects, Konior Studio i Henning Larsen Architects. Polski zespół zaproponował obiekt w formie przeskalowanej oranżerii wkomponowanej w istniejący park.
Casa da Música to budynek rzeźba, intelektualna łamigłówka i egalitarna przestrzeń spotkań. Kadruje widoki na miasto i czerpie z niego to, co charakterystyczne. Obiekt powstał z okazji obchodów Europejskiej Stolicy Kultury 2001, jako element szeroko zakrojonego programu rewitalizacji Porto.
W języku islandzkim Harpa oznacza pierwszy miesiąc lata. Nosząca tę nazwę sala kongresowo-koncertowa w Reykjavíku jest samotną ikoną, hołdem dla wyspiarskiej tożsamości kraju i symbolem przezwyciężenia kryzysu poprzez wartości niesione przez kulturę.