Architektura MuratorRealizacjeSunny Hills w Tokio projektu Kengo Kumy. Współczesna architektura japońska

Sunny Hills w Tokio projektu Kengo Kumy. Współczesna architektura japońska

Sklep z ciastem ananasowym Sunny Hills to jedna z najnowszych realizacji Kengo Kumy. Zastosowano tu system łączenia Jiigoku-Gumi występujący w tradycyjnej architekturze japońskiej. Lekka drewniana struktura odróżnia sklep od otaczających go betonowych domów

Architektura Japonii, Kengo Kuma
Fot.: Kengo Kuma & Associates
Sunny Hills w Tokio
AutorzyKengo Kuma & Associates
Powierzchnia zabudowy293.0 m²
Projekt (data)2013

Sunny Hills to jedna z najnowszych realizacji Kengo Kumy. Drewniana struktura przypominająca bambusowy koszyk mieści sklep z ciastem ananasowym. Do jego budowy wykorzystano system łączenia Jiigoku-Gumi, występujący w tradycyjnej architekturze japońskiej. Jest on często spotykany w Shoji - ruchomym, zsuwanym ekranie służącym do dzielenia pokoju składającym się z drewnianych ramek wypełnionych tradycyjnym papierem japońskim washi (和紙).

Czytaj też: Największe miasto świata: fakty i liczby |

Podczas, gdy w najczęściej spotykanych Shoji, kawałki drewna krzyżują się dwuwymiarowo, w Sunny Hills tworzą trójwymiarową strukturę. Sklep wzniesiono w dzielnicy mieszkalnej Aoyama w Tokio. Zamiarem architekta było nadanie budynkowi indywidualnej formy, która odróżniłaby go od otaczających betonowych domów. Dla Kengo Kumy ważnym aspektem projektu była również nobilitacja drewna jako budulca istotnego dla tradycyjnej architektury i japońskiej mentalności.

Współczesna architektura japońska i najmniejsze domy świata - wystawa Atelier Bow-Wow Atelier Bow-Wow to coraz bardziej rozpoznawalne japońskie biuro architektoniczne. Yoshiharu Tsukamoto i Momoyo Kajima znani są przede wszystkim z eksperymentalnych projektów małych domów dla gęsto zaludnionych miejskich środowisk. Wystawę Atelier Bow-Wow można oglądać do 29 sierpnia 2014  
Książki o architekturze: Kengo Kuma "Anti-object" Kengo Kuma to japoński architekt, który od 1990 roku prowadzi pracownię architektoniczną Kengo Kuma & Assiociates. W książce "Antio-bject" ukazuje różnice w podejściu do projektowania pomiędzy architektami japońskimi i tymi wychowanymi w tradycji zachodnioeuropejskiej. Publikację recenzuje Ewa Kuryłowicz