Targ w Ghanie

Projekt targu to przykład, jak można zmieniać spojrzenie na współczesną architekturę i aspirować do demokratycznego dialogu za jej pośrednictwem. O realizacji, której współautorką jest architektka Magdalena Górecka pisze Joana Lazarova.

Targ w Ghanie
Platforma targu została zaprojektowana z myślą o miejscu do siedzenia Targ to kompozycja składająca się z dwóch nieortogonalnych zadaszeń z platformami tworzącymi siedziska, a zarazem strefę pracy oraz miejsca ekspozycji; fot. Toms Kampars

W wiosce Guabuliga drzewa to zdecydowanie nie tylko dekoracyjne przedmioty w otwartej przestrzeni, to postacie – pisze architekt krajobrazu Chrili Car w eseju „Talking Trees” opublikowanym w wydanej w 2017 roku książce pod redakcją Baerbel Mueller „[APPLIED] FOREIGN AFFAIRS”. Drzewa nadają wiosce strukturę dzięki wysokim i gęstym koronom; ich cień wyznacza miejsca pracy i wypoczynku. Są indywidualnościami, a także zasobem. Często oceniamy architekturę przez pryzmat jej fizycznych wymiarów i to one robią na nas wrażenie. Zapominamy natomiast o jej niematerialnych cechach i fakcie, że dobra architektura może uczynić coś więcej. Może kształtować środowisko tak, by wzmocnić społeczności. Potrafi także ułatwić dialog wspólnoty.

Niedawno ukończony otwarty targ w Ghanie, zaprojektowany przez zespół z Uniwersytetu Sztuki Stosowanej w Wiedniu, został zbudowany, ponieważ mieszkańcom Guabuligi potrzebna była przestrzeń w wiosce, gdzie mogliby handlować produktami drobnego okolicznego rolnictwa, rękodziełem i przedmiotami rzemiosła artystycznego. Położony 127 km na północ od Tamale targ jest efektem wieloletniej współpracy lokalnych mieszkańców i laboratorium architektonicznego [a]FA Foreign Affairs pod kierownictwem Baerbel Mueller.

Laboratorium pracowało ze społecznością Guabuligi od 2011 roku, a realizację ukończono w 2019 roku. Targ, zaprojektowany przez Chien-hua Huanga, Magdalenę Górecką i Tomsa Kamparsa jest zgodny z pierwotnym miejscowym planem zagospodarowania, zakładającym nieprzerwaną przestrzeń publiczną przechodzącą w tkankę wiejskiego krajobrazu. Kompozycja składa się z dwóch nieortogonalnych zadaszeń z rozstawionymi platformami tworzącymi siedziska i strefę pracy oraz miejscami ekspozycji i studnią. Zespół pracował z lokalnymi rzemieślnikami i mieszkańcami, by stworzyć płaszczyzny dachu i podłogi, które nadadzą kształt budynkowi. Projektanci starali się wykreować miejsce, które posłuży zarówno jako targ i miejsce zgromadzeń. Zaproponowali w związku z tym otwartą formę przestrzeni wspólnotowej wraz z możliwością swobodnego jej wykorzystywania.

Centrum Zarządzania Kryzysowego w Afryce: Grand Prix dla Polaków Aleksandra Wróbel, Kamil Owczarek i Agnieszka Witaszek zdobyli pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie Kaira Looro na projekt Centrum Zarządzania Kryzysowego dla Afryki Subsaharyjskiej. Praca młodych architektów pokonała ponad 450 projektów z całego świata i ma szansę na realizację.
Architektura bez granic – spotkanie z Hannesem Schmidem Architekci Bez Granic OW SARP zapraszają na pierwsze spotkanie z nowego cyklu poświęconego architekturze humanitarnej na świecie. Już 1 października wykład wygłosi Hannes Schmid zaangażowany w działania charytatywne w slumsach Kambodży.  
Projekt Empatia Dom z papieru, minikuchnia do małego mieszkania, kurtka ze śpiworem oraz miniaturowa skrzynka z akcesoriami edukacyjnymi – takie projekty można zobaczyć na wystawie dizajnu pomocowego zatytułowanej Empatia, teraz!
Charytatywny domek dla lalek W pracowni Office Winhov powstał domek dla lalek, który zostanie przekazany na aukcję charytatywną na rzecz dzieci z zaburzeniami metabolizmu energetycznego. W projekcie wziął udział polski architekt Patryk Królikowski podczas rocznego stażu w tym amsterdamskim biurze.
Tymczasowe schronienie "Better Shelter" jedną z najlepszych innowacji 2016 roku Magazyn TIME uznał projekt Better Shelter za jedną z najlepszych innowacji 2016 roku. Wielofunkcyjna jednostka  wykorzystywana w różnych regionach świata dotkniętych wojną lub klęskami żywiołowymi weszła też do stałej kolekcji nowojorskiego Museum of Modern Art.
Humanitarna rewolucja w architekturze? Liczne projekty architektury humanitarnej pokazują, że współczesny architekt, działając jedynie punktowo, jest w stanie zainicjować dogłębne zmiany społeczne. Równocześnie takie realizacje i przeprowadzający je „architektoniczni rebelianci" definiują na nowo profesję. W kontekście nadchodzącego weneckiego biennale i jego głównego tematu Raporty z linii frontu „A-m” prezentuje wybór innowacyjnych, społecznie zaangażowanych obiektów autorstwa 15 pracowni i zespołów.