Architektura MuratorRealizacjeTło dla hali Spodka – o projekcie MCK w Katowicach Jerzy Szczepanik-Dzikowski

Tło dla hali Spodka – o projekcie MCK w Katowicach Jerzy Szczepanik-Dzikowski

Hala widowiskowa Spodek, dzieło architektów Macieja Gintowta i Macieja Krasińskiego, symbol Katowic i Górnego Śląska, reprezentuje wartości, których zdeprecjonować nie wolno. Jednak skala nowego Centrum, o prestiżowym znaczeniu dla miasta i regionu, w naturalny sposób stwarzała niebezpieczeństwo konkurencji, której podejmować nawet nie chcieliśmy – pisze współautor projektu Jerzy Szczepanik-Dzikowski.

MCK w Katowicach
Ścieżka prowadząca przez środek budynku wytwarza nową perspektywę widokową na architekturę Spodka; fot. Juliusz Sokołowski

Budynek Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach zlokalizowany w sąsiedztwie wzniesionej w 1971 roku hali widowiskowej Spodek stanowił urbanistyczno-architektoniczne wyzwanie. Istniejąca hala, dzieło architektów Macieja Gintowta i Macieja Krasińskiego, symbol Katowic i Górnego Śląska, reprezentuje wartości, których zdeprecjonować nie wolno. Jednak skala nowego Centrum, o prestiżowym znaczeniu dla miasta i regionu, w naturalny sposób stwarzała niebezpieczeństwo konkurencji, której podejmować nawet nie chcieliśmy.

Gmach MCK ma zatem stanowić tło dla hali Spodka, być raczej sposobem na urządzenie terenu niż budynkiem, a przy tym wytworzyć dodatkową wartość w społecznej przestrzeni Katowic. Obiekt wyrasta z czarnej posadzki placu, stanowiąc jednocześnie jej fragment, a wnętrze jest w nim wydrążone. W tym kontekście zielona dolina – powiązanie z historyczną dzielnicą Bogucice – staje się tematem wiodącym projektu i w architektonicznym, i w społecznym sensie. Wielorakie mogą być także odniesienia do tradycji śląskiej. Ten budynek to blacha, asfalt i papa – blok czerni przecięty wstążką zielonej doliny. Pod nią znalazł się hol główny i foyer – wewnętrzna oś strukturalna, która stanowi negatyw doliny. Wykończenia ścian i sufitów zaprojektowano identycznie jak fasady. Kto wniknie jeszcze głębiej, spotka jasne meblowe wykończenia.

Towarowa 22: Jemsi zamiast Biga. Poznaliśmy szczegóły realizacji Nie Bjarke Ingels Group, ale JEMS Architekci zaprojektują ostatecznie zespół Towarowa 22 na warszawskiej Woli. Nowa koncepcja zakłada między innymi przekształcenie reliktów tzw. Domu Słowa Polskiego w dwupoziomowy ogród. Zabudowa będzie też znacznie wyższa.
Osiedle Ursynów #22 projektu JEMS Architekci Na warszawskim Ursynowie powstanie budynek mieszkalny z 11-piętrową dominantą projektu biura JEMS Architekci. Inwestycja pod nazwą Osiedle Ursynów #22 ma się zakończyć w 2024 roku.
Dobiega końca realizacja ambasady RP w Berlinie według projektu Jemsów Na budynku ambasady RP w Berlinie zawisła wiecha. Obiekt według projektu biura JEMS Architekci ma zacząć działać za rok. Tym samym kończy się ponad 20-letnia epopeja związana z realizacją polskiej placówki przy reprezentacyjnej Unter den Linden.
Osiedle Lizbońska: rusza budowa osiedla Jemsów w ramach specustawy mieszkaniowej Na granicy Saskiej Kępy i Gocławia wkrótce ruszy budowa osiedla Lizbońska projektu biura JEMS Architekci. Będzie to kolejny warszawski zespół realizowany w trybie specustawy mieszkaniowej.
Gmach Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie: modernizacja według JEMS Architekci Budynek Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie powstał w latach 30. według projektu Rudolfa Świerczyńskiego. Z okazji 100-lecia powołania placówki przejdzie gruntowną modernizację. Nad jej koncepcją pracuje biuro JEMS Architekci.
Półwysep Drewnica: ruszają konsultacje zagospodarowania nabrzeża według JEMS Architekci Spółka Stocznia Centrum Gdańsk, do której należy część terenów postoczniowych na półwyspie Drewnica, zaprasza do dyskusji na temat zagospodarowania tego miejsca. Konsultacje dotyczyć będą projektu opracowanego przez biuro JEMS Architekci, a przeprowadzi je niezależne stowarzyszenie Inicjatywa Miasto.