Hotel Diament Plaza w Katowicach, czyli nowoczesny kompleks hotelowy z nową elewacją z cegły obok zabytkowej kamienicy. Inwestycja autorstwa KONIOR STUDIO, Tomasz Konior, Dominik Koroś, o której przeczytasz więcej na Architektura Murator Plus.

i

Autor: KONIOR STUDIO, Tomasz Konior, Dominik Koroś Hotel Diament Plaza w Katowicach, czyli nowoczesny kompleks hotelowy z nową elewacją z cegły obok zabytkowej kamienicy. Inwestycja autorstwa KONIOR STUDIO, Tomasz Konior, Dominik Koroś, o której przeczytasz więcej na Architektura Murator Plus.

Życie w Architekturze 2025. Hotel Diament Plaza. KONIOR STUDIO, Tomasz Konior, Dominik Koroś

2025-08-15 9:30

Lista zgłoszeń do największego w Polsce niezależnego konkursu architektonicznego została zamknięta. Prezentujemy zgłoszenie Hotelu Diament Plaza, autorstwa KONIOR STUDIO, Tomasz Konior, Dominik Koroś. Projekt zrealizowany został w Katowicach, w województwie śląskim.

Życie w Architekturze 2025. Hotel Diament Plaza. Założenia Autorskie

Hotel Diament znajduje się w tym miejscu od dziesięcioleci, przed przebudową zajmował XIX wieczną kamienicę, stojącą w pierzei ulicy Dworcowej. Najstarsza część miasta w ścisłym centrum Katowic, naprzeciwko zabytkowego kompleksu dawnego dworca kolejowego w stylu Art Deco czyni tę lokalizację wyjątkowo atrakcyjną. Obecnie przebudowana ulica i dawny plac dworcowy stały się jedną z najbardziej reprezentacyjnych przestrzeni publicznych. Inwestor postanowił wykorzystać potencjał sąsiedniej, pustej działki po dawnej zabudowie.

Z połączenia historycznej części z nowym budynkiem powstał nowoczesny kompleks hotelowy ze 135 pokojami oraz programem towarzyszącym - barem, kawiarnią, restauracją, salami konferencyjnymi i SPA. Rozbudowa i zastosowane rozwiązania znacząco wpłynęły na komfort i jakość miejsca. W nowej części powstała wygodna i reprezentacyjna strefa wejścia, kawiarnia z letnim ogrodem oraz restauracją. Na najwyższej kondygnacji znajdują się apartamenty z tarasami zapewniającymi widok na południowe dzielnice Katowic i kopułę katedry. W części podziemnej zaprojektowano część wellness oraz parking podziemny.

Ważnym założeniem było maksymalne powiązanie miejskiej przestrzeni publicznej z reprezentacyjnymi wnętrzami hotelowego parteru. Na elewacjach nowej części użyto ręcznie formowanej cegły z zabytkowej cegielni Patoka. Charakterystyczny dla Śląska materiał ułożono w formie regularnej, głębokiej kraty, która wyraża strukturę funkcjonalną budynku nadając jej ponadczasową elegancję.

Życie w Architekturze 2025. Hotel Diament Plaza. Autorzy

Autor projektu:

KONIOR STUDIO, Tomasz Konior, Dominik Koroś

Zespół autorski:

Andrzej Witkowski, Mrek Lewandowski, Sebastian Skrzeczyński, Łukasz Bonar

Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:

Hotel Diament Plaza w Katowicach, to przykład architektury, która w świadomy sposób współtworzy tkankę miejską, wzmacniając ciągłość kulturową i urbanistyczną Śródmieścia. Projekt stanowi udaną próbę rewitalizacji fragmentu historycznego centrum Katowic – nie poprzez odtwarzanie starej zabudowy, lecz przez wpisanie się w miejską tkankę z szacunkiem ale i odwagą. Budynek, pomimo że kontrastowy w wyrazie, harmonijnie łączy nową architekturę z substancją zabytkową. Dzięki temu przestrzeń wokół zyskuje na spójności i porządku urbanistycznym, co jest szczególnie cenne w kontekście wielowarstwowej i często chaotycznej struktury śródmieść polskich miast. Szczególną rolę odgrywa także rytmiczny charakter elewacji oraz zastosowanie tradycyjnej śląskiej cegły na elewacji – materiału głęboko zakorzenionego w lokalnym krajobrazie architektonicznym. To świadomy gest budujący dialog z przeszłością i nadający nowej części budynku autentyczność i szlachetność.

Hotel Diament Plaza aktywizuje fragment miasta, który przez lata pozostawał niedoinwestowany i częściowo zdegradowany. Inwestycja nie tylko porządkuje istniejącą zabudowę, ale również przywraca funkcję miejską – wpisując się w strategię dogęszczania i ożywiania centrum Katowic. Dzięki zachowaniu pierzei i wytworzeniu aktywnej parterowej strefy frontowej, projekt wspiera rozwój przyjaznej przestrzeni publicznej i stymuluje lokalny ruch pieszy.

Realizacja wpisuje się także w szerszy proces rewitalizacji Katowic jako miasta, które redefiniuje swoją tożsamość – od przemysłowego po nowoczesną, otwartą metropolię. Projekt umiejętnie wykorzystuje potencjał miejsca, przywraca ciągłość urbanistyczną oraz jest przykładem odpowiedzialnego uzupełniania i aktywizowania przestrzeni miejskiej.

Hotel Diament Plaza. Metryka realizacji

Oficjalna nazwa i typ realizacji: Hotel Diament Plaza, obiekt komercyjny 

Inwestor: Hotele Diament

Generalny wykonawca: Warbud, Janowiec Group

Wykonawca konstrukcji: firma inżynierska STATYK

Powierzchnia zabudowy: 1491 m2

Powierzchnia użytkowa: 6676 m2

Powierzchnia całkowita: 9211 m2

Kubatura: 22035 m3

Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2017/2021

Debata o architekturze w Wolf Marszałkowska, relacja
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

10. edycja Życia w Architekturze

Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.

Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025

ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.

Jury konkursu Życie w Architekturze 2025

Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia

W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.

Podcast Architektoniczny
Umysł, ciało, natura i architektura
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Knauf

Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025

Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:

Najlepszy obiekt lub przestrzeń 
wskazujące kierunek 
myślenia o relacjach życia 
i architektury (Grand Prix)Ulubieńca Publiczności Laureata Środowiska 
przyznawany przez 
architektów i architektki Laureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux

Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.

Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.

Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł

Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.

Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.