Architektura MuratorRealizacjeUrbanistyczna hybryda – o projekcie Centrum Dialogu Przełomy Robert Konieczny

Urbanistyczna hybryda – o projekcie Centrum Dialogu Przełomy Robert Konieczny

Budynek godzi dwie sprzeczne tradycje: kwartału i placu. Tak powstała urbanistyczna hybryda – domyka plac niczym kwartał, zachowując jednocześnie walory otwartej przestrzeni. Wypłaszczenia kreują przedpola przed filharmonią i kościołem. Kwartał zaznacza się w przeciwnych narożach jako wypiętrzenia posadzki. Jedno mieści muzeum, drugie stanowi pagórek domykający wnętrze urbanistyczne i chroniący je przed zgiełkiem ulicy – pisze główny projektant budynku Robert Konieczny.

Centrum Dialogu Przełomy
Centrum Dialogu Przełomy to pierwszy nowoczesny obiekt wystawowy w Szczecinie, zlokalizowany w przeważającej części pod placem Solidarności; po prawej pomnik Anioła Wolności autorstwa Czesława Dźwigaja, wykonany ze spiżowego brązu, upamiętniający wydarzenia Grudnia ̕70; w głębi XV-wieczny kościół pw. św. Piotra i św. Pawła. Fot. Juliusz Sokołowski
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Centrum Dialogu PrzełomySzczecin, plac Solidarności 1
Autorzy placu i budynkuKWK Promes, architekci Robert Konieczny, Michał Lisiński
Autorzy pracy konkursowejKWK Promes, architekci Robert Konieczny, Dorota Żurek, Katarzyna Furgalińska
Współpracaarchitekci Aleksandra Stolecka, Piotr Tokarski, Adam Radzimski, Joanna Biedna, Magdalena Adamczak
Architektura wnętrz i krajobrazuKWK Promes
Autorzy wystawy stałejarchitekt Michał Czasnojć (Redan), artyści Piotr Wysocki (kurator części artystycznej), Roman Kaczmarczyk; współpraca autorska: KWK Promes, architekci Robert Konieczny, Mariusz Pawlus, Michał Lisiński, Aneta Świeżak
KonstrukcjaProeco
InstalacjeCegroup
Generalny wykonawcaSkanska, Trias
InwestorMuzeum Narodowe w Szczecinie
Powierzchnia terenu9577.0 m²
Powierzchnia zabudowy1628.0 m²
Powierzchnia użytkowa2117.0 m²
Powierzchnia całkowita2886.0 m²
Powierzchnia wystawy960 m2
Kubatura15845.0 m³
Projekt konkursowy2009 (budynek), 2013 (wystawa)
Projekt2010-2011 (budynek), 2013-2014 (wystawa)
Data realizacji (początek)2012
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycji26 225 000 PLN
WAF 2016, czyli najlepszy budynek świata z Polski Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie zdobyło tytuł Najlepszego Budynku Świata Roku 2016 podczas ubiegłorocznej edycji World Architecture Festival. Robert Konieczny przekonał sędziów znakomitą prezentacją. Ten projekt wzbogaca miasto i życie w tym mieście. (...) odnosi się do przeszłości w sposób optymistyczny, poetycki i charakteryzujący się dużą dozą wyobraźni –  uzasadnił decyzję jury jego przewodniczący David Chipperfield – relacja Jakuba Figla i Filipa Kurasza.
Przełomy Najlepszym Budynkiem Świata 2016 roku Centrum Dialogu Przełomy projektu KWK Promes zdobyło prestiżowy tytuł The World Building of the Year 2016 na Światowym Festiwalu Architektury w Berlinie.
Centrum Dialogu Przełomy nagrodzone na Światowym Festiwalu Architektury Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie projektu KWK Promes zdobyło Grand Prix w kategorii Kultura na tegorocznym Światowym Festiwalu Architektury, pokonując piętnaście realizacji z całego świata. Prezentujemy zwycięzców World Architecture Festival w 14 kategoriach.
Centrum Dialogu Przełomy najlepsza przestrzeń Europy Prestiżowa Europejska Nagroda za Miejską Przestrzeń Publiczną (European Prize for Urban Public Space) po raz pierwszy powędrowała do Polski. Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie projektu Robert Konieczny – KWK Promes otrzymało ją ex aequo z projektem renowacji systemu nawadniania w ogrodach termalnych w Caldes de Montbui w Hiszpanii.
Dlaczego Przełomy? Centrum Dialogu Przełomy to jedno z niewielu muzeów historycznych w Polsce, które powstało nie w wyniku decyzji politycznej, ale dzięki oddolnej inicjatywie. O okolicznościach powołania placówki i założeniach konkursu z 2009 roku pisze Tomasz Żylski.
Przestrzeń sztuki – o Centrum Dialogu Przełomy Piotr Wysocki W przypadku Centrum Dialogu Przełomy zdarzyła się rzecz wyjątkowa – pod koniec prac nad wystawą powołano interdyscyplinarny zespół złożony z muzealników, projektantów wystawy, kuratorów, artystów i architektów. Powstały wtedy twórczy ferment doprowadził nas do kilku wniosków: muzeum ma informować, a nie zalewać szumem informacji, ma sprzyjać skupieniu na wybranych faktach, a nie być pustą rozrywką – pisze Piotr Wysocki, kurator artystycznej części ekspozycji.