Architektura MuratorRealizacjeWiadukt Morandi: nowy most Polcevera projektu Renzo Piano

Wiadukt Morandi: nowy most Polcevera projektu Renzo Piano

Zaledwie 10 miesięcy trwała realizacja nowego wiaduktu Morandi w Genui według projektu biura Renzo Piano Building Workshop. Obiekt zastąpił starą konstrukcją, która zawaliła się w 2018 roku [ZDJĘCIA Z BUDOWY].

Wiadukt Morandi: nowy most Polcevera projektu Renzo Piano
Wiadukt Morandi w Genui, proj. Renzo Piano Building Workshop; fot. Filippo Vinardi dla Salini Impregilo and Fincantieri
Wiadukt Morandi (most Polcevera)Genua, między dzielnicami Sampierdarena i Cornigliano
AutorzyRenzo Piano Building Workshop, architekt Renzo Piano
Zespół projektowyStefano Russo (kierownik projektu), architekci Alessandro Zanguio, Alessio Montanari
KonstrukcjaItalferr
Generalny wykonawcaPergenova (Salini-Impregilo - Fincantieri Infrastructure)
InwestorKomisarz ds. Odbudowy Genui Projekt (data)
Projekt2018
Data realizacji (początek)2019
Data realizacji (koniec)2020
Koszt inwestycji200 mln euro
Zarządzanie projektami i budowąRina Consulting
Długość1100 metrów
Szerokość30 metrów

Wiadukt Morandi, zwany też mostem Polcevera, zawalił się 14 sierpnia 2018 roku. W katastrofie zginęły w sumie 43 osoby. W kilka dni po tragedii urodzony w Genui Renzo Piano poinformował opinię publiczną, że zaprojektuje nową przeprawę, a koncepcję przekaże nieodpłatnie miastu. Czuję moralną odpowiedzialność za to, aby nowy obiekt miał cechy Genui, nasze cechy, w tym odrobinę naszej skromności. Nie mogę myśleć o niczym poza tym mostem – mówił dziennikarzom po spotkaniu, na którym przedstawiono ideę. Władze miasta przyjęły pomysł z entuzjazmem. Ostatecznie Renzo Piano zaoferował nie tylko darmową koncepcję, ale też nadzór nad projektem.

Czytaj też: Wiemy, jak ma wyglądać nowy wiadukt Morandi! Koncepcję opracował społecznie Renzo Piano |

Nowy wiadukt Morandi projektu Renzo Piano

Do budowy nowej przeprawy przystąpiono w czerwcu 2019 roku, wkrótce po wyburzeniu pozostałości starej konstrukcji. Realizacja zajęła w sumie 10 miesięcy. Ostatnie przęsło zamocowano w kwietniu tego roku, mimo trudności i ograniczeń związanych z rozprzestrzenianiem się kororonawirusa w północnych Włoszech. Skala projektu była ogromna. Jak informuje zarządzająca projektem firma Rina Consulting, budowa trwała dzień i noc. Utworzono ponad 3000 dokumentów technicznych i przeprowadzono ok. 600 audytów w ramach kontroli jakości i bezpieczeństwa. Dodatkową trudność stanowił fakt, że wiadukt Morandi znajduje się na gęsto zaludnionym obszarze, gdzie swoje siedziby mają też duże zakłady przemysłowe. Przez teren inwestycji przebiegają ponadto cztery drogi miejskie, linia kolejowa, która jest istotnym połączeniem z portem w Genui i rzeka.

Nowy most Polcevera wsparty jest na osiemnastu smukłych, żelbetowych filarach o eliptycznym przekroju. Rozpiętość przęseł wynosi 50 metrów, z wyjątkiem trzech centralnych, zawieszonych nad rzeką Polcevera i terenem kolejowym, których rozpiętość wynosi 100 metrów. Całkowita długość przeprawy to 1100 metrów, a szerokość – 30 metrów. Do budowy konstrukcji zużyto 17 400 ton stali.  Oficjalne otwarcie nowego wiaduktu Morandi projektu Renzo Piano planowane jest na sierpień.

Most kolejowy w Kostrzynie Pod koniec 2022 roku zostanie otwarty nowy most kolejowy Kostrzyn-Kietz na granicy między Polską a Niemcami. Zaprojektowana przez biura Knight Architects i Schüßler-Plan Berlin konstrukcja uzyskała niedawno pozwolenie na budowę.
Kładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław Po trzynastu latach od powstania pierwszej koncepcji oddano do użytku kładkę dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim. Za projekt przeprawy odpowiada isba Grupa Projektowa i firma Mosty – Wrocław.
Spacer po wodzie: most Mont-Saint-Michel Blisko dwukilometrowa kładka połączyła malownicze Wzgórze Świętego Michała ze stałym lądem w południowo-zachodniej Normandii. Za projekt mostu odpowiada austriacki architekt Dietmar Feichtinger, autor kilkunastu przepraw w Europie.
Most szejka Zajeda w Abu Zabi Imponujący most to 842-metrowa konstrukcja składają się z dwóch deków podwieszonych do trzech stalowych łuków, z których największy ma 234 metrów rozpiętości