Modernizacja dworca

Zabytkowy dworzec w Opalenicy po przebudowie

2023-08-21 17:36

Zakończyła się przebudowa dworca w Opalenicy według projektu poznańskiego biura DEMIURG. Architekci przywrócili obiektowi dawne proporcje, ale wprowadzili też wiele współczesnych detali.

Przebudowa dworca w Opalenicy
Autorzy: DEMIURG
Inwestor: PKP S.A.
Generalny wykonawca: Agrobex
Realizacja: 2023
Koszt inwestycji: 8 700 000 PLN

Dworzec w Opalenicy odNowa

Dworzec w Opalenicy wzniesiono w 1870 roku. Pierwotnie miał ceglaną elewację. W czasach PRL przeszedł co najmniej kilka chaotycznych przebudów, które spowodowały, że zatracił dawny charakter. Dzieła zniszczenia dopełniła termomodernizacja z lat 90 i przeniesienie peronów kilkadziesiąt metrów od obiektu. W tym roku zakończono kolejną, tym razem kompleksową przebudowę dworca według projektu poznańskiego biura DEMIURG. Powstał obiekt funkcjonalny i nowoczesny, w którym czuć jednak historyczny klimat dawnego budynku stacyjnego.

Inwestycja rozpoczęła się w 2021 roku. Jak się okazało, z dawnego dworca pozostała tylko bryła pokryta „panierką” ze styropianu i pomalowana na przypadkowe kolory. Budynek w zasadzie stracił cechy zabytkowości. Przywrócenie dawnej formy, wiązałoby się z wyburzeniem obiektu i jego odbudowaniem, dlatego podjęto decyzję, że przebudowa będzie nawiązaniem do historii przy użyciu współczesnych środków wyrazu – tłumaczą autorzy. Architekci postanowili m.in. przywrócić zaburzoną symetrię okien w elewacji północnej, ale zaproponowali współczesny detal. Część ścian w poziomie parteru zastąpili szklanymi fasadami, a w miejscu przybudówki po stronie zachodniej zaprojektowali wiatę rowerową z betonu architektonicznego, nawiązującą formą do znajdującego się niegdyś w tym miejscu ceglanego obiektu.

Opalenica: dworzec dostępny

Głównym założeniem było przede wszystkim dostosowanie dworca do obecnych standardów i potrzeb osób z niepełnosprawnościami – dodają projektanci. Oprócz likwidacji wszelkiego rodzaju barier architektonicznych przewidzieli m.in. automatycznie otwierające się drzwi, ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Sercem dworca jest dziś na powrót przestronna strefa obsługi podróżnych, otwierająca się przez duże przeszklenia zarówno na miasto, jak i tory. Układ komunikacyjny zaprojektowano w taki sposób, aby z wnętrza było widać także oddalone od budynku perony. Kieruje i naprowadza do nich, przeszklony korytarz usytuowany równolegle do torów.

Urodziłem się około 20 km od Opalenicy i są to trochę moje strony. Gdy pojawiła się szansa na wykonanie projektu przebudowy dworca, wiedziałem, że chciałbym się tym zająć. Dziś czuję niemałą satysfakcję – mówi architekt Krzysztof Kaczmarek, który wraz z zespołem pracowni odpowiadał za realizację. Łączny koszt przebudowy dworca w Opalenicy wyniósł 8,7 mln zł. Oficjalne otwarcie budynku dla podróżnych odbyło się w lutym tego roku.