Biblioteka dla uchodźców: edukacja dla lepszej przyszłości

i

Autor: Archiwum Architektury Biblioteka dla uchodźców: edukacja dla lepszej przyszłości, proj. Yaroslav Panasevych, Alexanrda Polets i Anastasiya Skvarniuk, Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej

Biblioteka dla uchodźców: edukacja dla lepszej przyszłości

2021-07-09 13:07

Yaroslav Panasevych, Alexanrda Polets i Anastasiya Skvarniuk z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej wśród laureatów konkursu Tiny Library 2021.

Organizowany przez młody zespół „Volume Zero” konkurs architektoniczny TINY LIBRARY 2021 otwarty był dla wszystkich zainteresowanych. Uczestnicy sami mieli wskazać lokalizację proponowanej biblioteki, przy czym musiało to być miejsce peryferyjne, w którym dostęp do edukacji jest utrudniony. Proponowany obiekt miał stać się głównym think tankiem dla lokalnej społeczności, dającym jej szansę na współdziałanie i rozwój. W środku, na powierzchni nie przekraczającej 200 m², musieli zmieścić zarówno tradycyjne książki, jak i e-booki, audobooki i inne zasoby audiowizualne oraz wszelkie konieczne do obsługi biblioteki pomieszczenia. Prace oceniało pięcioosobowe jury w składzie Sourabh Gupta z pracowni Arcohm, Jun Sekino z biura Junsekino, Realrich Sjarief ze studia RAW, Jorge Arvizu z Estudio MMX oraz Nils Ole Brandzteg z Atelier Oslo. Sędziowie przyznali trzy nagrody i 10 wyróżnień, ale wskazali też 50 najciekawszych pomysłów z całego świata. Na tej liście znalazły się dwa zespoły z Polski: Igor Panuszewski i Filip Zientek z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej oraz Yaroslav Panasevych, Alexanrda Polets i Anastasiya Skvarniuk z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Ci ostatni zaproponowali bibliotekę dla uchodźców na terenie Nizip Syrian Refugee Camp w południowej Turcji. Naszym projektem chcieliśmy zwrócić uwagę na problem uchodźców, a w szczególności braku dostępu do edukacji w takich miejscach, jak funkcjonujące nieraz przez dekady przeznaczone specjalnie dla nich obozy. Badając temat, dowiedzieliśmy się, że najbardziej ograniczony i potrzebny dostęp do edukacji jest w Turcji, Ugandzie, Libanie, Jordanii – tłumaczą autorzy.Zaprojektowali budynek na planie koła, który po pierwsze wyróżnia bibliotekę na tle regularnej siatki ulic i wskazuje na jej znaczenie w przestrzeni miasta, po drugie umożliwia mieszkańcom łatwy dostęp z każdej strony. W nawiązaniu do charakterystycznych dla architektury arabskiej maszrabiji, elewację tworzą dekoracyjne ażurowe przesłony. Nasz obiekt to nie tylko biblioteka czy ośrodek edukacyjny, ale także otwarta przestrzeń publiczna dla mieszkańców – dodają młodzi projektanci.

ZAPISZ SIĘ