Dom Czterech Kultur w Łodzi

Dom Czterech Kultur to projekt integrujący funkcję społeczno-kulturową, edukacyjną i historyczną. Usytuowany w śródmieściu Łodzi jest miejscem promowania tych wartości.

Dom Czterech Kultur w Łodzi
Nazwa projektu: Dom Czterech Kultur w Łodzi
Autor: Marcel Koguc
Nazwa uczelni: Politechnika Łódzka
Wydział: Budownictwa, Architektury i Inżynieria Środowiska
Rok rozpoczęcia studiów: 2016
Opieka naukowa: dr hab. inż. arch. Bartosz Hunger

Przedmiotem pracy dyplomowej jest projekt koncepcyjny budynku domu kultury w tkance zabudowy śródmiejskiej w Łodzi. Instytucja ta prowadzi działalność społeczno-kulturową, łączącą wielofunkcyjność sal i przestrzeni w celach edukacyjnych. Dzisiejsze instytucje kultury wyewoluowały z poprzedniego wieku i stale dostosowują się do nowych potrzeb społeczeństwa. Współcześnie Łódź promuje swoją różnorodność kulturową hasłem: „Łódź miasto czterech kultur” nawiązując tym samym i przywracając jego historię. W przedstawianej pracy dyplomowej „Dom Czterech Kultur” inspirowałem się właśnie tymi wartościami i historią miasta, tworząc ośrodek kultury, w którym główne założenia projektu stanowią o nowym duchu miasta.

Idea

Projekt ten miał za zadanie podkreślić wagę domów kultury jako miejsc przede wszystkim stworzonych dla mieszkańców miasta. W trakcie projektowania Domu Czterech Kultur, kierowałem się założeniami modernizmu takimi jak: modularność i otwartość rzutów oraz dużą ilością światła we wnętrzach. Bardzo ważne było dla mnie to, żeby budynek miał uniwersalne przestrzenie, które można dowolnie przekształcać, nie tworząc barier, dlatego też cała konstrukcja opiera się na siatce słupów, pomiędzy którymi można łatwo aranżować wnętrza.

Lokalizacja

Obszar, na którym zaprojektowałem Dom Czterech Kultur jest zróżnicowany pod względem przestrzeni, która współcześnie jest zdezorganizowana. Projekt ma za zadanie ułożenie i dokończenie zachodniej ściany placu, przy którym się znajduje. Położenie budynku na wskazanej działce podnosi jego rangę w mieście, dzięki lokalizacji na osi ul. Narutowicza, jednocześnie wymuszając zachowanie i uszanowanie otaczającej go architektury. Aby tego dokonać, projekt odpowiada wysokości budynków, które znajdują się bezpośrednio w jego otoczeniu, tzn. 20 metrów. Dzięki temu ujednolicona zostanie wysokość ścian pobliskiego placu oraz kształt sylwetki dachów widoczny z poziomu parteru. Biorąc pod uwagę ruch pieszy jaki odbywa się na działce projektowanego budynku, zaprojektowano częściowo uwolniony parter oraz otaczające go z każdej strony podcienie.

Kreowanie bryły i wnętrz

Priorytetem było dla mnie zachowanie jak największej ilości zieleni z istniejącego skweru, dostosowanie budynku do komunikacji pieszej, która odbywa się na tej działce oraz połączenie i wpasowanie się w otaczającą zabudowę tak bardzo jak tylko jest to możliwe, nadając budynkowi jednocześnie nowoczesny wygląd.
Kubatura projektowanego budynku została mocno uzależniona od miejscowego planu zagospodarowania przestrzeni, który jasno określał obowiązującą linię zabudowy na projektowanej działce, wraz z dopuszczalną wysokością i maksymalną intensywnością zabudowy.  Po przeanalizowaniu otoczenia doszedłem do wniosku, że uwolnienie oraz całkowite przeszklenie parteru budynku pozwala na swobodną komunikację pieszą pomiędzy ulicą Narutowicza, a budynkiem telewizji oraz sprzęża te dwie przestrzenie wraz z pobliskim placem tworząc zagospodarowaną przestrzeń publiczną. Wysokość budynku została dopasowana do gzymsu kamienicy, stojącej na północy oraz gzymsu 5-kondygnacyjnego biurowca, stojącego na południu i wynosi 20 metrów. Ostatnie piętro zostało cofnięte umożliwiając tym samym stworzenie tarasu widokowego, co było ważne ze względu na funkcję budynku, która ma przede wszystkim promować i pielęgnować kulturę miasta Łodzi.

Materiały wykorzystane na elewacji to panele z piaskowca, szkło oraz beton. Wszystkie podziały ścian zewnętrznych wynikają z ukształtowania komunikacji, sal edukacji i przestrzeni otwartych w projekcie. W parterze zaprojektowano księgarnię, strefę wejściową oraz poczekalnię z widokiem na towarzyszący zieleniec. Na wyższych piętrach zaprojektowano zawieszone w przestrzeni rzutu sale edukacyjne takie jak sala muzyki, filmu, sztuki, rzeźby, malarstwa i rysunku, ale także liczne strefy nauki, odpoczynku, rozmów i przestrzenie dla dzieci.  Ważna w projekcie była także dwupoziomowa sala wielofunkcyjna, wraz z zapleczem, na organizowanie wydarzeń publicznych. Ostatnie piętra zajmują biblioteka, czytelnia, sala teatralna, administracja oraz taras umożliwiający panoramiczny widok na otaczająca zabudowę.

Autor: Marcel Koguc
Liść Łódzki: modernizacja amfiteatru w parku Poniatowskiego w Łodzi Ideą projektu jest nawiązanie do tytułowego „liścia” zarówno pod względem formy, jak i funkcji. Nieestetyczne, stalowe biegi schodów mają zostać zastąpione organicznym zadaszeniem, które jednocześnie stanie się nową widownią i miejscem rekreacyjnym dla odwiedzających park. Prezentujemy projekt Krzysztofa Galanta z Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej.
Inwentaryzacja architektoniczna obiektów murowanych Ćwiczenia obejmują zwykonanie dokumentacji inwentaryzacyjnej, która może być udostępniona różnym instytucjom, urzędom czy wykorzystywana w trakcie projektów semestralnych lub dyplomowych.
Projektowanie Architektoniczne w kontekście Śródmiejskim Wyróżnione prace w ramach zajęć z Projektowania Architektonicznego w Kontekście Śródmiejskim w Instytucie Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej w roku akademickim 2020/21.
Zintegrowane podejście do projektowania – BIM w dydaktyce Umiejętność projektowania w BIM i tworzenia modelu informacji o budynku staje się istotnym elementem edukacji przyszłego adepta kierunku architektura. Kiedy dołączymy do tych osiągnięć umiejętność pracy w zespole i współdzielenia modeli między branżami, mamy profil absolwenta przygotowanego na złożone wyzwania w pracy zawodowej.
Plener rysunkowo-malarski jako subiektywne doświadczanie i zapis rzeczywistości Plener rysunkowo-malarski jest kolejnym etapem kształcenia ogólnoplastycznego. Praktyka plenerowa po pierwszym roku studiów zwiększa ogólną wrażliwość plastyczną studentów i wyostrza ich zmysł obserwacji.
Projekt szkoły podstawowej przyjaznej dzieciom – adaptacja terenów poprzemysłowych na centrum edukacyjne Jak architektura wpływa na nasze życie i czy może zdeterminować podejście do nauki? Odpowiedź na pytanie zawarta w projekcie eksperymentalnej szkoły zlokalizowanej na łódzkim Polesiu.