Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej

i

Autor: Archiwum Architektury Plener malarski nad morzem z prof. Gabrielem Kołatem i prof. Markiem Janiakiem dla wybranych (chętnych, z Koła naukowego "Detal") studentów Architektury po pierwszym roku studiów; fot. Iwona Bartczak

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej

2021-05-06 0:37

Studenci architektury mogą projektować obiekty użyteczności publicznej ze studentami kierunku budownictwo, inżynieria środowiska czy gospodarka przestrzenna. Uczy to nie tylko pracy w zespole, lecz również daje przedsmak tego, jak może wyglądać współpraca z branżystami nad projektem w przyszłej pracy – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Łódzkiej piszą Aleksandra Ołowska i Paulina Suchenek. W ramach cyklu Wydziały Architektury w Polsce prezentyjemy Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej.

Kierunek architektura na Politechnice Łódzkiej

W maju 1956 roku uchwałą Ministra Szkolnictwa Wyższego utworzono Wydział Budownictwa Lądowego na Politechnice Łódzkiej. Początkowo mieścił się w zabytkowym pałacyku przy ul. Skorupki 6 (teraz znajduje się tam Rektorat). Od 1970 roku Wydział ma własną siedzibę – dwa budynki przy Al. Politechniki 6, które w chwili powstania „zamykały” terytorialnie kampus uczelni. Obecnie znajduje się w jego centrum, w pięknym otoczeniu. Stara nazwa Wydziału uległa zmianie na Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska (BAiŚ). W jego ramach funkcjonują dwa instytuty oraz pięć katedr: Instytut Architektury i Urbanistyki, Instytut Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych, Katedra Budownictwa Betonowego, Katedra Fizyki Materiałów Budowlanych i Budownictwa Zrównoważonego, Katedra Geotechniki i Budowli Inżynierskich, Katedra Mechaniki Konstrukcji i Katedra Mechaniki Materiałów.

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej

i

Autor: Archiwum Architektury Hol wejściowy; fot. Iwona Bartczak

Corocznie na studia I i II stopnia przyjmowanych jest tu około 500 studentów. Kierunek architektura wchodzi w skład wydziału BAiŚod 45 lat. Jego absolwenci mogą się ubiegać o uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej do projektowania bez ograniczeń. Połączenie kształcenia w trzech podstawowych dyscyplinach: architekturze, budownictwie i inżynierii środowiska, jest dużym atutem. Wydział aktywnie bierze udział we współpracy międzynarodowej, zarówno w dziedzinie naukowej, jak i dydaktycznej. Na wszystkich kierunkach i rodzajach studiów kończenie semestrów odbywa się na podstawie systemu punktowego ECTS, co sprzyja międzynarodowej wymianie studentów. W ciągu 3 lat PŁ współpracowała z ponad 30 uczelniami z Europy, Ameryki Północnej i Azji. W ramach programu Socrates/Erasmus około 20 pracowników uczelni oraz ponad 60 studentów ma możliwość przebywania na uczelniach zagranicznych. Od 8 lat kierunek architektura ma certyfikat Komisji Akredytacyjnej Uczelni Technicznych (KAUT) oraz European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE). Politechnika Łódzka jest jedną z czterech uczelni w Polsce z takim wyróżnieniem.

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej

i

Autor: Archiwum Architektury Wystawa Prac Pedagogów Architektury i Urbanistyki w budynku B16 na terenie Politechniki Łódzkiej; fot. Iwona Bartczak

Budynek Wydziału / Kampus:

Wydział mieści się w pobliżu parku im. ks. Michała Klepacza. We frontowym budynku odbywają się zajęcia studentów budownictwa i inżynierii środowiska, tu też znajduje się sklep plastyczny Kropka, a obok punkt ksero. Za budynkiem jest usytuowany instytut architektury. Mieszczą się w nim ok. 33 sale wykładowo-projektowe, a także gabinety profesorów i pracowników biurowych. Szczególnie lubiany przez studentów jest „kącik z czerwonymi pufami” na 7. piętrze, gdzie można się zrelaksować i odpocząć, chociażby po nieprzespanej nocy. Na parterze znajduje się biblioteka z publikacjami architektonicznymi oraz czytelnia. Przed budynkiem mamy mały skwer ze stawem, gdzie wiosną i latem studenci chętnie spędzają czas pomiędzy zajęciami. Kampus Politechniki dysponuje parkingiem dla samochodów i rowerów. Tuż obok znajduje się Zatoka Sportu – nowoczesny obiekt sportowy z basenem i ścianą wspinaczkową. Uczelnia jest bardzo dobrze skomunikowana z resztą miasta. Osiedle akademickie PŁ składa się z dziewięciu domów studenckich (z prawie 3 tys. miejsc noclegowych), z których siedem znajduje się naprzeciwko naszego Wydziału. Na stronie https://architektura.muratorplus.pl/studenci/ znajdziecie dodatkowe artykuły dotyczące uczelni m.in.: publikacje projektów, dyplomów, relacje z warsztatów i wyjazdów.

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej

i

Autor: Archiwum Architektury Wystawa rzeźby; fot. Iwona Bartczak

Dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Łódzkiej: Aleksandra Ołowska

Architektura nie jest łatwym kierunkiem, studia inżynierskie i magisterskie to w sumie 5,5 roku nauki. Ale jest to wyzwanie, które warto podjąć. Ja nie żałuję decyzji. Studia te otwierają drzwi na wiele możliwości, doświadczeń. Możemy zaczerpnąć ogromnej wiedzy z historii sztuki, przekazanej w ciekawy i inspirujący sposób, dzięki czemu nasza wyobraźnia na zajęciach projektowych czy plastycznych nabiera innego formatu. Z roku na rok projekty stają się coraz bardziej skomplikowane, a satysfakcja z oddanych plansz również zyskuje inny poziom. Politechnika Łódzka umożliwia też współpracę z innymi wydziałami. Studenci architektury mogą projektować obiekty użyteczności publicznej ze studentami kierunku budownictwo, inżynieria środowiska czy gospodarka przestrzenna. Uczy to nie tylko pracy w zespole, lecz również daje przedsmak tego, jak może wyglądać współpraca z branżystami nad projektem w przyszłej pracy. Czemu wybrałam akurat tę politechnikę? Przede wszystkim ze względu na możliwości, jakie daje ta uczelnia. Zależało mi na ścisłej współpracy z innymi kierunkami, takimi jak budownictwo czy inżynieria środowiska, a co za tym idzie – na poznaniu szerszego grona studentów. W ciągu studiów mogłam przekonać się, jak wielu profesorów jest zaangażowanych w swoją pracę i w to, żeby przekazać nam jak najwięcej swojej wiedzy i doświadczenia. Najbardziej mogłam to odczuć podczas, pisania pracy inżynierskiej o obiektach sakralnych i odczuwaniu architektury sakralnej (w Polsce oraz za granicą). Otrzymałam szereg publikacji, godzinne rozmowy, zarówno od promotora (dr inż. Tomasz Krotowski), jak i innych prowadzących (m.in. dr hab. Ewa Klima, która prowadziła zajęcia z socjologii na naszym kierunku). Po tych kilku latach mogę uznać, że otrzymałam od uczelni wiedzę, którą mogę wykorzystać w pracy. Z drugiej strony miałam ogromną chęć poznania nowego miejsca (nie jestem z Łodzi), nowego środowiska. Mieszkam tutaj już ponad 7 lat i z roku na rok widzę, jak to miasto się zmienia, powstaje nowa architektura, ta lepsza, ale i ta gorsza. Uważam jednak, że Łódź ma ogromny potencjał na bycie wzorem do naśladowania dla innych aglomeracji w Polsce, a my – młodzi architekci możemy mu w tym pomóc.

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej

i

Autor: Archiwum Architektury Anna Rawa, absolwentka WBAiIŚ PŁ na wymianie Erasmus; fot. archiwum Anny Rawy

Dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Łódzkiej: Paulina Suchenek

Stojąc przed wyborem uczelni, sugerowałam się rankingami stworzonymi przez „Perspektywy”, a w 2015 roku (kiedy zaczynałam swoją przygodę ze studiami) Politechnika Łódzka zajmowała IV miejsce wśród uczelni technicznych. Ponadto bardzo zachęcająca była dla mnie różnorodność przedmiotów, które są oferowane studentom w trakcie toku nauki. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że zdobędziesz tutaj wiele umiejętności – od artystycznych przez bardziej praktyczne związane już z samym projektowaniem aż po typowo techniczno-konstrukcyjną wiedzę. Warto nadmienić, że kadra pracująca na naszym Wydziale to w dużej części praktycy, pracujący w swoich zawodach, dlatego wiedza, którą nam przekazują, nie jest jedynie „książkowa”, ale również „z życia architekta wzięta”. Duży nacisk kładzie się na pracę w zespole, a także współpracę z kolegami/koleżankami z pokrewnych kierunków – budownictwo czy inżynieria środowiska. To właśnie z nimi, na ostatnim roku studiów inżynierskich, mamy okazję tworzyć zespołowo projekt przeddyplomowy. Będąc już praktycznie na finiszu architektury na Politechnice Łódzkiej, mogę stwierdzić, że jest to miejsce dla osób cierpliwych i pracowitych, potrafiących czasami „zarwać” noc dla dobrze wykonanego projektu, ale to wszystko jednocześnie daje ogromną dawkę satysfakcji, poszerza horyzonty, a także stwarza dobre fundamenty do przyszłej pracy w zawodzie.

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej

i

Autor: Archiwum Architektury Spotkanie koła naukowego Analog; fot. Iwona Bartczak

Praktyki: uczelnia nie zapewnia miejsca odbycia praktyk. Studenci są zobowiązani do samodzielnego jego znalezienia, są to m.in.: pracownie projektowe, agencje nieruchomości, agencje rozwoju.I stopień: inwentaryzacja architektoniczna obiektów murowanych (2 tyg., IV sem., II rok); Praktyka zawodowa (4 tygodnie: w tym oraz 2 tyg. w biurze architektonicznym, 2 tyg. na budowie, po VI semestrze) II stopień: praktyka zawodowa (2 tygodnie, po II semestrze, w biurze architektonicznym). Formy odbywania praktyk: skierowanie z uczelni na zasadzie pracy zawodowej. Każdy student podpisuje indywidualną umowę o pracę / zlecenie / o dzieło / o staż oraz dostarcza świadectwo pracy lub podpisuje porozumienie w sprawie organizacji i prowadzenia praktyk studenckich studentów Politechniki Łódzkiej z pracodawcą. Praktyki zagraniczne powinny być zgodne z ramowym programem praktyk zawodowych (indywidualne, wyjazd z programu ERASMUS+, IEASTE).Programy i fundusze edukacyjne: w ramach programu: ERASMUS+ studenci mają możliwość podjęcia nauki m.in. w Hiszpani - Universidad del Pais Vasco, Universidad Politecnica de Valencia (Etsa), Universidad PolitéCnica de Madrid; W Portugalii - Universidade de Coimbra; we Włoszech: Universita Iuav di Venezia; w Niderlandach - Saxion University of Applied Sciences; w Grecji — Panepistimio Patron University Of Patras; We Francji - Université Lille 1 - Sciences Et Technologies; pełna lista na stronie www uczelni. CEEPUS z kolei umożliwia wymianę akademicką pomiędzy takimi krajami jak: Albania, Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Macedonia, Mołdawia czy Rumunia.Inne programy to: NAWA, Fundusz Wyszehradzki, czy Program Edukacja (EOG).Konferencje i warsztaty: Nieznane dziedzictwo Łodzi - dobra kultury współczesnej, Międzynarodowa Konferencja Naukowa 36th eCAADe Conference: Computing for a better tomorrow; OPEN2BIM – Building Information Modelling in Research, Education and Practice; warsztaty konstrukcyjne z TU Mainz; seminaria Łódź U Like; warsztaty w ramach grupy REA (Stowarzyszenia Uczelni Architektonicznych z Francji, Europy Środkowej i Wschodniej); istnieje możliwość wyjazdu na wybrane warsztaty (studenci uczestniczyli np. w zajęciach w ramach Biennale w Wenecji, w warsztatach architektonicznych w Moguncji).

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej

i

Autor: Archiwum Architektury Przestrzeń do spędzania wolnego czasu; fot. Iwona Bartczak

Kursy, szkolenia, platformy: najczęściej odbywają się szkolenia z programów komputerowych Autodesk, są płatne. Dodatkowe korzyści: uczelnia zapewnia platformę e-learningową Wikamp, która wspomaga proces kształcenia poprzez serwisy internetowe skupiające szereg usług w jednym miejscu, m.in. informacje dla studentów, poczta elektroniczna, materiały edukacyjne, przedmioty na platformie; każdy student otrzymuje przestrzeń chmurową do archiwizacji plików i pracy grupowej. Studenci mają dostęp do licencji na wszystkie programy poznawane w cyklu zajęć komputerowych (wyjątkiem jest Photoshop ze względu na politykę producenta).Wybrane przedmioty: I stopień: projekt kompozycji plastycznej, technologie informatyczne II - BIM z elementami algorytmiki, projektowanie budowlano-konstrukcyjne, projekt architektoniczny - usługi podstawowe, proj.uniwersalne, architektura proekologiczna, projekt przestrzeni multisensorycznych, mobilność w mieście, techniki prezentacyjne – konceptart, Interdyscyplinarny projekt zespołowy, projekt sumatywny, projektowanie architektoniczne - usługi ponadpodstawowe, fizyka współczesna, rysunek odręczny i malarstwo, historia architektury i budowy miast, geometria wykreślna z elementami geodezji i kartografii, podstawy BIM, projektowanie w krajobrazie otwartym, projekt urbanistyczny, projektowanie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (cohousing), projekt ruralistyczny, architektura i morfologia miasta, podstawy analizy cyklu życia budynków, przedmioty obieralne (np. grafika komputerowa, podstawy architektury parametrycznej lub podstawy GIS). Praca w interdyscyplinarnych zespołach, samodzielny wybór przedmiotów, współpraca ze studentami innych kierunków w tworzeniu projektów budowlano-instalacyjno-architektonicznych realizowanych w nowatorskiej formule Problem Based Learning (PBL). II stopień: projektowanie architektoniczne w kontekście śródmiejskim, projektowanie obszarów centralnych miast, projekt modernizacji i ochrony miasta historycznego, psychologia środowiskowa, teoria konserwatorstwa i archeologia, projektowanie architektoniczne obiektów użyteczności publicznej, język obcy do celów naukowych, oferowane są: angielski, niemiecki, hiszpański, włoski, polski, francuski, rosyjskiNauczyciele akademiccy: około 51 nauczycieli, w tym 3 z tytułem prof. dra hab. inż., 11 z dra hab. inż., 30 z dr inż., a także 7 z mgra inż. Wybrani nauczyciele akdemiccy: prof. dr hab. inż. arch. Marek Pabich; dr hab. inż. arch. Bolesław Stelmach, prof. PŁ; dr inż. arch. Marek Grymin, prof. PŁ; dr hab. inż. arch. Joannę Olenderek, prof. PŁ; dr hab. inż. arch. Bartosz Walczak, prof. PŁ; dr hab. inż. arch. Jacek Wesołowski, prof. PŁ; dr inż. arch Maria Dankowska; dr hab. inż. arch. Jan Salm, prof. PŁ; dr hab. szt. inż. arch. Bartosz Hunger; dr inż. arch Tomasz Krotowski; dr hab. szt. inż. arch. Rafał Lamorski; dr hab. n. tech. Artur Zaguła, prof. PŁ; dr hab. inż. arch. Małgorzata Hanzl; dr szt. inż. arch. Wojciech Saloni Marczewski; prof. dr hab. szt. inż. arch Marek Janiak.

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej

i

Autor: Archiwum Architektury Budynek Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej; fot. Paulina Suchenek

Znani absolwenci uczelni: dr Robert Warsza, dyrektor MPU w Łodzi; Igor Galas, PRC Architekci; prof. Marek Janiak, Architekt Miasta Łodzi; Marek Lisiak, Architekt Miasta Łodzi w poprzedniej kadencji; dr Maria Dankowska, prezes TUP o. Łódź; Andrzej Walczak, Atlas; Jacek Ferdzyn, wieloletni prezes o. Łódzkiego SARP; Piotr Biliński, Architekt Miasta Łodzi (1990-1997); Wojciech Szygendowski, wieloletni Wojewódzki Konserwator Zabytków w Łodzi.Koła naukowe:IX PIĘTRO - działające od 1995r., organizuje między innymi: Wyprawy Naukowe Studentów Architektury PŁ w Karpaty Wschodnie – Huculszczyzna, Seminaria Naukowe Studentów Architektury Łódź U Like - zobaczyć, dotknąć, doświadczyć, przeżyć, opowiedzieć, warsztaty dla młodzieży ABC Architektury.KĄT - w większości skupia studentów-mieszkańców Łodzi, którzy dostrzegają palące problemy swojego miasta i nie chcą już dłużej biernie się im przyglądać. Działają z potrzeby czysto poznawczej, często uzupełniając przy tym program dydaktyczny.ANALOG - koło zrzeszające największych fanatyków fotografii analogowej.Wybrane organizacje studenckie: ESN (Erasmus Student Network), IAESTE (The International Association for the Exchange of Students for Technical Experience), KU AZS Akademicki Związek Sportowy PŁ, Klub Fotograficzny PŁ, Europejskie Forum Studentów AEGEE, Studenckie, Radio ŻAK.

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej

i

Autor: Archiwum Architektury Sala wykładowa; fot. Iwona Bartczak

Akredytacje: certyfikat Komisji Akredytacyjnej Uczelni Technicznych (KAUT) oraz European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).

Budynek Wydziału / kampus: od 1970 roku Wydział ma własną siedzibę - dwa budynki przy Al. Politechniki 6, w pobliżu parku im. ks. Michała Klepacza i Bazyliki archikatedralnej św. Stanisława Kostki. Pierwszy to budynek, w którym odbywają się głównie zajęcia studentów budownictwa i inżynierii środowiska, zaś drugi to instytut architektury. Został on zaprojektowany na planie prostokąta i mierzy 8 pięter, mieszczących około 33 sal wykładowo-projektowych, gabinety kadry akademickiej i pracowników biurowych. Przed budynkiem znajduje się mały skwer ze stawem. IAiU: minibufet z miejscem, w którym można zjeść posiłek, makieciarnia z drukarkami 3D, CNC, ploter tnący, dodatkowo drukarka 3D w bibliotece. Studenci mają również dostęp do ciemni fotograficznej, dwóch sal komputerowych, atelier fotograficznego, pracowni rzeźby, rysunku; sali malarstwa, modelarni. Przestrzeń do pracy oraz spędzania czasu między zajęciami to 5. i 7. piętro, sale, w których odbywają się zajęcia; WIFi: sieć EDUROAM.

Bazę dydaktyczną kierunku architektura i urbanistyka stanowią dostępne dla wszystkich studentów Wydziału sale wykładowe, wyposażone w projektory multimedialne i rzutniki pisma, a także sale ćwiczeniowe, laboratoria i pracownie instytutowe oraz katedralne. Wydział korzysta ponadto z sal wykładowych i laboratoriów uczelni innych jednostek (Aula im. Sołtana, Aula Minor, Budynek Trzech Wydziałów, laboratoria Studium Języków Obcych). Uczelnia ma własny akademik, bibliotekę, czytelnię. stołówkę.

Wybrane sukcesy wydziału w ostatnim roku: wyróżnienie I stopnia w konkursie o Doroczną Nagrodę SARP im. Zbyszka Zawistowskiego DYPLOM ROKU – edycja 2020 przyznane absolwentce naszego wydziału arch. Annie Jarugle-Rozdolskiej za pracę dyplomową Ośrodek badawczy w Wadi Rum w Jordanii, której promotorem był dr inż. Tomasz Krotowski. Nagrody Marszałka Województwa Łódzkiego dla: dra hab. inż. arch. Małgorzaty Hanzl za pracę habilitacyjną Morphological analysis of urban structures - the cultural approach. Case studies of Jewish communities in Lodz and Mazovian voivodeships (Analiza morfologiczna struktur miejskich w ujęciu kulturowym. Studium przypadku społeczności żydowskich w województwach łódzkim i mazowieckim), a także dla dra inż. arch. Wiktora Wróblewskiego za rozprawę doktorską Możliwość tymczasowego zagospodarowania „pustek miejskich”.

Stypendia: Rektora Politechniki Łódzkiej, Ministra za znaczące osiągnięcia naukowe lub artystyczne dla studentów PŁ, socjalne, doktoranckie.

ZAPISZ SIĘ