Architektura MuratorStudenciZajęcia on-line na Politechnice Białostockiej: rozmowa z Natalią Mąką, nową ambasadorką „Architektury-murator”

Zajęcia on-line na Politechnice Białostockiej: rozmowa z Natalią Mąką, nową ambasadorką „Architektury-murator”

Projekty grupowe robię w zgranym zespole. Korzystamy z Skype’a ze względu na możliwość udostępniania ekranu. Dzwonimy, rozmawiamy ze sobą tyle, ile potrzebujemy. Nawet po kilkanaście godzin dziennie. Jest jedna wada: część osób z grupy ma problemy z internetem. Najbardziej uciążliwy jest czas przesyłania plików między sobą, trwa dość długo, często ponad godzinę – o prowadzonej zdalnie nauce na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej rozmawiamy ze studentką Natalią Mąką, nową ambasadorką „Architektury-murator”.

Zajęcia on-line na Politechnice Białostockiej: rozmowa z Natalią Mąką, nową ambasadorką „Architektury-murator”
Screen platformy Centrum Kształcenia Zdalnego Politechniki Białostockiej; fot. Natalia Mąka  

Weronika Konior: Jakie dostrzegasz plusy i minusy prowadzenia zajęć on-line?
Natalia Mąka:
Wykłady odbywają się na platformie Centrum Kształcenia Zdalnego Politechniki Białostockiej. Jako studenci mamy za zadanie wyszukiwać zajęcia, a następnie dołączyć do nich. Wadą często jest problem z internetem. Zdarza się, że coś przycina, coś się nie pokazuje – problemy te występują zarówno u profesorów, jak i u nas, studentów. Początkowo wszystkie projekty były omawiane indywidualnie. Nie wiedzieliśmy, na jakim etapie są pozostali studenci. Dziś projekty są omawiane w mniejszych grupach, abyśmy mogli posłuchać, jakie najczęstsze błędy popełniamy.

WK: W jaki sposób prowadzone są obecnie korekty projektów?
NM:
Zajęcia prowadzone są na różne sposoby. Ulegały zmianie na przestrzeni czasu, dopracowywano rozwiązania w zależności od potrzeb. Większość projektów wysyłamy w formie plików na maila lub umieszczamy na wspólnym dysku. Następnie korekty odbywają się indywidualnie poprzez rozmowę telefoniczną lub przez Skype, z możliwością udostępniania ekranu, oraz w grupie projektowej przez komunikator grupowy. O kolejności konsultacji często decyduje kolejność nadesłania prac.

WK: Jak wygląda praca grupowa?
NM:
Robię projekty grupowe w zgranym zespole. Korzystamy z Skype’a ze względu na możliwość udostępniania ekranu. Dzwonimy, rozmawiamy ze sobą tyle, ile potrzebujemy. Nawet po kilkanaście godzin dziennie. Jest jedna wada, część osób z grupy ma problemy z internetem. Najbardziej uciążliwy jest czas przesyłania plików między sobą, trwa dość długo, często ponad godzinę. Na uczelni spotykaliśmy się razem, dopracowując projekty, siedząc obok siebie, choć często były problemy ze znalezieniem czasu. Teraz mamy trochę większą elastyczność. Myślę, że po powrocie na uczelnię zaczniemy częściej korzystać z możliwości Skype i internetu niż przed epidemią.

WK: A czy uległa zmianie jakość prowadzenia zajęć?
NM:
Długość wykładów, które odbywają się przez CKZ, pozostaje bez zmian. Podczas konsultacji osobistych łatwiej się porozumieć. Mailowo czy podczas rozmowy z kamerą często pozostają niedopowiedzenia, kontakt jest utrudniony. Nie tracimy jednak czasu na czekanie na swoją kolej na konsultacje na wydziale, możemy pracować nad innymi projektami.

Czytaj też: Architektura: studia w Polsce. Jak wyglądają, jak się dostać, gdzie najlepiej studiować architekturę |

WK: Łatwiej, czy trudniej zmobilizować się do pracy?
NM:
Z tym jest różnie. Podczas panującej sytuacji wróciłam do rodzinnego domu. Wcześniej wracałam tylko co któryś weekend. Starałam się zrobić wtedy jak najwięcej rzeczy przed powrotem. Dom był miejscem spędzenia czasu z rodzicami i rodzeństwem, odpoczynku od natłoku pracy. Ciężko było zmienić takie przyzwyczajenie. Ten kierunek jest bardzo pracochłonny, a w domu jest wiele rzeczy rozpraszających. Z drugiej strony czas, który poświęcałam na dotarcie na uczelnię, mogę przeznaczyć na pracę nad projektami lub odpoczynek.

Natalia Mąka – studentka I stopnia Architektury na Politechnice Białostockiej, współorganizatorka oraz jedna z autorek prac wystawy „Od Wsi do miasta” zorganizowanej na uczelni. Uczestniczka konkursów architektonicznych. Stypendystka Rektora Politechniki Białostockiej.

Zajęcia on-line na Politechnice Białostockiej: rozmowa z Natalią Mąką, nową ambasadorką „Architektury-murator”
Zajęcia z historii sztuki na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej; fot. Natalia Mąka
Innowacje w epoce koronawirusa: webinar Grupa Interfaces zaprasza na wykład Nelsona Javiera Mejii z niemieckiej agencji WeSpark, pomagającej firmom we wdrażaniu nowych metod pracy i długoterminowych strategii zarządzania. Mejia opowie m.in. o wyzwaniach i korzyściach pracy zdalnej oraz innowacjach, jakie pojawiły się w czasie pandemii.
Cinema Lab: stwórz wytyczne przestrzenne dla kin czasów pandemii! Pawilon Zodiak i Fundacja Obserwatorium zapraszają do udziału w otwartych warsztatach towarzyszących wystawie „Przekrój kino”. Podczas cyklu spotkań on-line uczestnicy opracują wytyczne przestrzenne i funkcjonalne dla kin czasu pandemii.
Zajęcia on-line na Politechnice Łódzkiej: rozmowa z Pauliną Suchenek, nową ambasadorką „Architektury-murator” Większość zajęć prowadzona jest za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams. Odbywa się to w taki sposób, że po kolei każdy z nas udostępnia swoje pliki, które udało się przygotować na korektę, omawia swoje pomysły, ewentualne problemy, które napotkał, a następnie prowadzący się do nich ustosunkowują i w taki sposób rodzi się żywa dyskusja – o prowadzonej zdalnie nauce na Wydziale Architektury Politechniki Łódzkiej rozmawiamy ze studentką Pauliną Suchenek, nową ambasadorką „Architektury-murator”.
Zajęcia on-line na Politechnice Gdańskiej: rozmowa z Katarzyną Barnaś, nową ambasadorką „Architektury-murator” Na studiach II stopnia, po uzyskaniu tytułu inżyniera, dużo osób podejmuje się pierwszej pracy w zawodzie. W normalnych warunkach zazwyczaj wiąże się to z ciągłą walką z czasem. W trakcie domowej izolacji pracę i studia mamy w jednym miejscu, co bardzo ułatwia organizację – o prowadzonej zdalnie nauce na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej rozmawiamy ze studentką Katarzyną Barnaś, nową ambasadorką „Architektury-murator”.
Zajęcia on-line na Politechnice Krakowskiej: rozmowa z Zuzanną Matuszną, nową ambasadorką „Architektury-murator” Korekty mailowe nigdy nie są tak pełne jak te przeprowadzane na żywo, brakuje mi również żywej dyskusji, która zawsze miała miejsce i była niezwykle inspirująca i motywująca. Podczas zajęć zdalnych jesteśmy zdani bardziej na siebie – o prowadzonej zdalnie nauce na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej rozmawiamy ze studentką Zuzanną Matuszną, nową ambasadorką „Architektury-murator”.
Connected: uniwersalne meble czasu pandemii Muzeum Designu w Londynie, Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) oraz zakład produkcji mebli Benchmark rzuciły wyzwanie projektantom stworzenia uniwersalnych mebli, które spełniłyby potrzeby pracy i życia w domu. Wśród dziewięciu twórców zaproszonych do projektu znalazła się Polka Maria Jeglińska.