Architektura MuratorTechnikaCentrum handlowe / Gwanggyo

Centrum handlowe / Gwanggyo

Wyzwanie stanowiła konstrukcja przeszklenia osłaniającego tzw. pętlę publiczną, wykonanego z 1646 elementów łączonych węzłami, które powstały z wykorzystaniem technologii druku 3D. O nowej realizacji OMA pisze Radosław Stach.

Centrum handlowe / Gwanggyo
Charakterystyczną kamienną elewację, nawiązującą do struktury geologicznej ziemi, poprzebijano wielokrzywiznowym przeszkleniem; fot. © Hong Sung Jun / dzięki uprzejmości Gansam Architects & Partners

OMA, pracownia założona przez Rema Koolhasa, znana m.in. z realizacji gmachu biblioteki w Seattle czy Casa de la Musica w Porto, tym razem podjęła się stworzenia jednego z sześciu domów handlowych typu premium dla sieci Galleria w Korei Południowej.

Analizując pod względem architektonicznym tamtejsze obiekty, warto pamiętać o odmienności kulturowej charakterystycznej dla rynku azjatyckiego i wynikającego z niej innego typologicznie podejścia do projektowania i pojmowania obiektów komercyjnych. W Korei Południowej centra handlowe stanowią główne miejsce robienia zakupów, a ich formy pozostają niemalże niezmienne. Zamknięte z zewnątrz wielopiętrowe budynki, z ograniczonym dostępem światła dziennego, skoncentrowane wokół czynności zakupowych, jako na jedynym celu, z pominięciem wszelkich aspektów społecznych i miastotwórczych. W okresie szybkiego wzrostu gospodarczego zmiana struktury ekonomicznej spowodowała wzmocnienie trendu zakupowego, który stał się główną formą spędzania wolnego czasu. Zmiany typologii obiektów handlowych przebiegają jednak znacznie wolniej.

Powstała w Gwanggyo galeria jest jednym z kilku współczesnych przykładów ewolucji w zastosowaniu przestrzeni społecznych i publicznych jako ważnego elementu koncepcyjnego przy projektowaniu domów handlowych (w krajach zachodnich wydaje się to zabiegiem oczywistym). Gwanggyo jest przykładem nowego miasta, którego brak urbanistycznej i architektonicznej tożsamości był inspiracją przy tworzeniu koncepcji galerii. Architekci postawili na obiekt o mocno zdefiniowanej kubaturze oraz charakterystycznej fasadzie i kolorycie (wyraźnie odbiegającym od kontekstu). Za projekt odpowiadał jeden z partnerów OMA, Chris van Duijn.

Nietypowy, choć wciąż znacznie odmienny od europejskich standardów, jest aspekt analiz środowiskowych. Podczas procesu koncepcyjnego wykonano badania wpływu nowej konstrukcji na otoczenie pod względem temperatury i tzw. wysp ciepła. Wzięto pod uwagę również jej ewentualny wpływ na prędkość przepływu powietrza. Obiekt wykorzystuje alternatywne źródła energii w postaci paneli solarnych oraz rozwiązań geotermalnych, wyróżniających go na tle innych budynków w Korei Południowej.

Tagi:
OMA
Reinier de Graaf – Klimat, gospodarka i Statek Ziemia Zmianom klimatu próbujemy zaradzić poprzez działania absurdalnie nieistotne. Mamy więc zielone hummery, zieloną Colę, zielone prezerwatywy, a tymczasem zmierzamy ku apokalipsie – rozmowa z Reinierem de Graafem, partnerem w OMA.
OMA w Krakowie – wykład Reiniera de Graafa Fundacja Instytut Architektury oraz Goethe-Institut Krakau zapraszają na wykład „Architektura bez właściwości”, który wygłosi Reinier de Graaf, jeden z partnerów pracowni OMA, autor bestsellerowej książki „Four Walls and a Roof. The Complex Nature of Simple Profession”. Spotkanie już 6 grudnia!
Manifesta 12. Architekci-kuratorzy w Palermo Tegoroczne biennale sztuki współczesnej Manifesta 12 będzie miało nietypowy charakter, po raz pierwszy przygotowuje je bowiem biuro architektoniczne, w dodatku jedno z bardziej znanych na świecie - holenderska OMA.
Muzeum Dizajnu w Londynie projektu OMA Na potrzeby nowej siedziby muzeum zaadaptowano zabytkowy budynek Commonwealth Institute z roku 1962. W ramach skomplikowanego procesu przebudowy usunięto oryginalną konstrukcję żelbetowych stropów, wspierając charakterystyczne dwukrzywiznowe zadaszenie tymczasowymi stalowymi podporami. Oryginalną elewację zmieniono na podwójną, przeszkloną „skórę”, znacząco poprawiając w ten sposób izolacyjność termiczną i jednocześnie zapewniając odpowiednie nasłonecznienie pomieszczeń.
Harmonia przeciwieństw. Fondazione Prada projektu OMA Siedziba Fondazione Prada mieści się na południu Mediolanu, w postindustrialnym zespole budynków z początku XX wieku. 9 maja otwarto nowe elementy kompleksu, zaprojektowane przez pracownię OMA.
Wieżowiec De Rotterdam Budynek zaprojektowano z intencją stworzenia wertykalnego miasta, którego różnorodne funkcje są rozdzielone w pionie – sklepy, mieszkania, biura, powierzchnie rekreacyjne, czterogwiazdkowy hotel i wielopoziomowy garaż. Trzy bryły o wysokości 150 metrów oparto na wspólnym, trzydziestometrowym podium i rozsunięto na odległość 7 metrów od siebie. Intensywność zabudowy wynosi 32, a całość ma łączną powierzchnię użytkową 160 000 m2.