Centrum handlowe / Gwanggyo

i

Autor: Archiwum Architektury Charakterystyczną kamienną elewację, nawiązującą do struktury geologicznej ziemi, poprzebijano wielokrzywiznowym przeszkleniem; fot. © Hong Sung Jun / dzięki uprzejmości Gansam Architects & Partners

Centrum handlowe / Gwanggyo

2020-07-22 16:10

Wyzwanie stanowiła konstrukcja przeszklenia osłaniającego tzw. pętlę publiczną, wykonanego z 1646 elementów łączonych węzłami, które powstały z wykorzystaniem technologii druku 3D. O nowej realizacji OMA pisze Radosław Stach.

OMA, pracownia założona przez Rema Koolhasa, znana m.in. z realizacji gmachu biblioteki w Seattle czy Casa de la Musica w Porto, tym razem podjęła się stworzenia jednego z sześciu domów handlowych typu premium dla sieci Galleria w Korei Południowej.Analizując pod względem architektonicznym tamtejsze obiekty, warto pamiętać o odmienności kulturowej charakterystycznej dla rynku azjatyckiego i wynikającego z niej innego typologicznie podejścia do projektowania i pojmowania obiektów komercyjnych. W Korei Południowej centra handlowe stanowią główne miejsce robienia zakupów, a ich formy pozostają niemalże niezmienne. Zamknięte z zewnątrz wielopiętrowe budynki, z ograniczonym dostępem światła dziennego, skoncentrowane wokół czynności zakupowych, jako na jedynym celu, z pominięciem wszelkich aspektów społecznych i miastotwórczych. W okresie szybkiego wzrostu gospodarczego zmiana struktury ekonomicznej spowodowała wzmocnienie trendu zakupowego, który stał się główną formą spędzania wolnego czasu. Zmiany typologii obiektów handlowych przebiegają jednak znacznie wolniej.

Powstała w Gwanggyo galeria jest jednym z kilku współczesnych przykładów ewolucji w zastosowaniu przestrzeni społecznych i publicznych jako ważnego elementu koncepcyjnego przy projektowaniu domów handlowych (w krajach zachodnich wydaje się to zabiegiem oczywistym). Gwanggyo jest przykładem nowego miasta, którego brak urbanistycznej i architektonicznej tożsamości był inspiracją przy tworzeniu koncepcji galerii. Architekci postawili na obiekt o mocno zdefiniowanej kubaturze oraz charakterystycznej fasadzie i kolorycie (wyraźnie odbiegającym od kontekstu). Za projekt odpowiadał jeden z partnerów OMA, Chris van Duijn.Nietypowy, choć wciąż znacznie odmienny od europejskich standardów, jest aspekt analiz środowiskowych. Podczas procesu koncepcyjnego wykonano badania wpływu nowej konstrukcji na otoczenie pod względem temperatury i tzw. wysp ciepła. Wzięto pod uwagę również jej ewentualny wpływ na prędkość przepływu powietrza. Obiekt wykorzystuje alternatywne źródła energii w postaci paneli solarnych oraz rozwiązań geotermalnych, wyróżniających go na tle innych budynków w Korei Południowej.

KUP DOSTĘP