Skomplikowana tektonika dachu wymagała zaprojektowania kratownicy o unikalnej geometrii węzłów i dużej dokładności wykonania prefabrykowanych elementów. O technicznych aspektach realizacji Centrum Sztuk Performatywnych Yang Liping według projektu Studio Zhu-Pei pisze Wiktor Kowalski.
Centrum Sztuk Performatywnych Yang Liping w Dali, proj. Studio Zhu-Pei; fot. Jin Weiqi
Centrum Sztuk Performatywnych Yang Liping znajduje się na północno-wschodnim krańcu starożytnego miasta Dali. Jego wschodnią i południową stronę stanowią pola uprawne, strumienie, lasy i mokradła, a zachodnią i północną – wioski. Miasto położone jest między łańcuchem górskim Cang o wysokości 4000 m n.p.m. a 40-kilometrowym jeziorem Erhai. Dali było ważnym przystankiem na starożytnym szlaku herbacianym oraz słynęło z wysokiej jakości marmuru, wykorzystywanego zarówno w budownictwie, jak i do celów dekoracyjnych. Surowiec sprowadzany z tego regionu był tak ceniony, że współczesne chińskie słowo oznaczające marmur brzmi dosłownie „kamień z Dali”.
Obecnie miasto jest ważnym ośrodkiem turystycznym. Stara część została w dużej mierze zachowana i wciąż można w niej znaleźć pozostałości historycznych murów miejskich i bram z wieżami obronnymi. Dzięki transportowi kolejowemu, a następnie lotniczemu, w XX wieku obszar ten stał się dostępny dla turystów. Aby zachować atrakcyjność starego miasta, rozwój przemysłu został ograniczony do nowszych dzielnic, a przepisy budowlane nakazują, by nowe budynki na starym mieście i w okolicznych wsiach były zgodne z tradycyjnym chińskim stylem – dachy powinny być pokryte dachówką lub łupkiem a elewacje być ceglane, lub bielone.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”. Chcesz dalej czytać ten tekst?
Nieregularny układ sześcianów sprawia, że nawet w obrębie jednego modułu każda z kondygnacji wymagała zastosowania innego układu belek stropowych. O technicznych aspektach realizacji Centrum Turystyki Kulturowej Ice Cubes w Xinxiang projektu Zone of Utopia i Mathieu Forest Architecte pisze Wiktor Kowalski.
Pawilon to pierwszy budynek o konstrukcji nośnej wykonanej w całości z włókna lnianego, materiału w pełni odnawialnego i biodegradowalnego. O realizacji architektów i inżynierów z Uniwersytetu w Stuttgarcie oraz biologów z Uniwersytetu we Fryburgu pisze Wiktor Kowalski.
Interesują nas i fascynują lekkie konstrukcje. Lekkość niekoniecznie oznacza dosłowną wagę konstrukcji, ale także ślad środowiskowy, jaki pozostawia ona na planecie. Achim Menges, profesor uniwersytetu w Stuttgarcie i „architekt eksperymentujący”, opowiada Agnieszce Radziszewskiej o swoich poszukiwaniach technologii dla architektury przyszłości.
Dzięki zastosowaniu lokalnego materiału budynek jest projektem o prawie zerowym śladzie węglowym, a technologia druku 3D dodatkowo pozwala ograniczyć ilość odpadów – o prototypowym domu TECLA projektu biura Mario Cucinella Architects pisze Wiktor Kowalski.
Konsorcjum firm Designbotic i Roark Studio pracuje nad programem komputerowym, który będzie samodzielnie wykonywał analizę chłonności działek w wielorodzinnej zabudowie mieszkaniowej. Oprogramowanie oparte jest na optymalizacji z zastosowaniem algorytmów genetycznych oraz algorytmów sztucznej inteligencji.
O rosnącym w Europie trendzie na termomodernizację, edukacji technologicznej i wyzwaniach, jakie stawia przed branżą budowlaną dzisiejszy rynek rozmawiamy z Małgorzatą Respektą-Paszkiewicz, menedżerem ds. Komunikacji B2B w firmie WIŚNIOWSKI.
Wielkim zwycięzcą tegorocznej Amsterdamskiej Nagrody Architektonicznej jest Westbeat – pionierski budynek-hybryda, będący miejscem do mieszkania i pracy, mający dodatkowo własną, ale otwartą dla gości z zewnątrz przestrzeń publiczną, która może być wykorzystywana na różne sposoby.
Polski start-up Designbotic pracuje nad wykorzystaniem elektroencefalografii w dziedzinie projektowania architektonicznego. Właśnie udało się im wykonać z sukcesem interfejs, który pozwala na bezbłędne sterowanie modelem budynku przy pomocy fal mózgowych. O wstępne podsumowanie badań poprosiliśmy architekta Kacpra Radziszewskiego, współzałożyciela Designbotic.